Släktnamn?
Visst får man ta släktnamn närman gifter sig?
Isf så har vi dessa att välja på : Heyer,Stierna,Lundell, Johansson och Nyman!
Vilket skulle ni valt? Vi har lite problem att välja...
Visst får man ta släktnamn närman gifter sig?
Isf så har vi dessa att välja på : Heyer,Stierna,Lundell, Johansson och Nyman!
Vilket skulle ni valt? Vi har lite problem att välja...
Om namnet burits av två generationer i rakt nedgående led inom 100 år så får ni ta det ja..
Stierna skulle jag ta
Jag tänkte oxå Stierna, fast sedan kom jag på att det beror på vilka förnamn det ska matchas till + vilka känslomässiga band som finns till dom olika namnen. Sådant tycker jag personligen är viktigt. Även hur namnen känns att skriva osv... Hoppas ni kommer fram till något.. Svårt det där med namn.
Eller skaffa ett nytt eget genom att blanda alla eller några, typ Johedell, Lunyer, Hemandell
Är det ngn som vet om/hur man forskar i släktnamn? Vi har lite problem att enas om efternamn
Tränger mig in här med en liten fråga!
Hur mycket kan det kosta om man vill ha sin mammas mormors efternamn. Blir det billigare om det är ett släktnamn?
Tacksam för svar!
Om man vill ha ett efternamn som inte räknas som släktnamn tror jag att man måste kolla med ALLA som har det efternamnet. Men jag kan ha fel. Oftast tror jag inte att det handlar om pengar utan att familjerna med det efternamnet ska godkänna och säga att det är okay. Har dock hört familjer med ovanligt efternamn som har blivit erbjudna pengar för att få heta samma namn som de. Många tackar nog ändå nej till det eftersom de vill att efternamnet bara ska stanna inom familjen.
Men om det är din mammas mormor så är det ju på sätt och vis i släkten.. kolla med skatteverket. Det kanske finns något på denna sidan också som kan hjälpa dig.. www.prv.se/Personnamn/
Lycka till!
pickolina78 sade ju att "om namnet burits av två generationer i rakt nedgående led inom 100 år så får ni ta det ja.."
Hur gör man om det inte är så, kosta det lika mkt som om man tar ett helt nytt. Det är ju ändå ens släktnamn! Någon som vet???
Är otroligt tacksam för svar! :D
Om det var din mammas mormors namn så borde ju din mamma hetat det innan hon gifte sig. Om det inte var din mormors namn som ogift.
Var det din mammas namn som ogift som är det inga problem - vi antog min mans mammas namn som ogift.
SEdan var det bekanta till mig som gifte sig i somras. De tog initialerna i bådas för och efternamn och lade till falk. De blev inte så dumt.
Tänk på att ni måste ha bevis för att två av dina släktingar (olika generationer) har haft namnet! Det är inte så lätt, vi funderade på min mormors flicknamn och skulle bli tvungna att kontakta belgiska ambassaden. Det slutade med att vi valde ett annat. Som sagt, man måste bevisa och det kan bli svårt om det är alldeles för långt bak.