• starchick

Släktnamn?

Visst får man ta släktnamn närman gifter sig?

Isf så har vi dessa att välja på : Heyer,Stierna,Lundell, Johansson och Nyman!

Vilket skulle ni valt? Vi har lite problem att välja...

• Svar på tråden Släktnamn?
  • MCD

Vi tog ett gammalt släktnamn till min man. Det var hans farmors mor som hette detta som ogift och då var vi även tvugna att bevisa att ngn av hennes föräldrar hette detta oxå(för ledets skull). För att bevisa detta var vi tvungna att ta fram dopbevis på henne och sedan oxå bevisa att min man var släkt med henne. Så det var att ta fram personbevis på min man, hans far hans farmor dopbevis på henne och sedan dopbevis på farmors mor. Väldigt invecklat men det löste sig!! Nu har vi namnet och vi är de ända i Sverige idag som bär det så det var värt allt besvär det kan jag lova!!

• pickolina78

Gällande bevis så är två tips att kontakta skatteverket och att se om ni kan ta reda på vilken församling dessa personer tillhörde. Vi hade inga som helst problem att få fram papper på namnet när vi bytte sist. Vi fick dock betala en liten summa för utskriften från församlingen.

Gällande kostnad så är det sammakostnad oavsett om man tar ett nytt namn eller ett släktnamn. All info finns på RSV och PRV så det är bara att läsa på deras sidor så har ni svaren på alla era frågor. 1500:- för en person, 3000:- om man är flera som byter, tex en hel familj, släkt osv.

• Cira

Jag har hört att om jag byter till släktnamnet innan vigseln så behöver inte han betala efteråt, stämmer det?

• pickolina78

Precis som tidigare tagits upp.. När jag tex bytte efternamn senast så tog jag ett släktnamn. Mormors flicknamn. Då var jag tvungen att ta fram papper på att mina gammelmorföräldrar bar detta namn. Sedan ett papper på att mormor var deras dotter och att hon bar detta namn som ogift, dvs 2 generationer i rakt led inom 100 år tillbaka. Sedan var jag även tvungen att ta fram papper på att min mor var min mormors dotter och att jag var min mors dotter. Dvs bevisa släktskapet hela ledet ned till mig.

Detta var rätt enkelt, men beroende på hur mycket man själv vet om sin släkt och hur bra dom olika instanserna är på att få fram papper så kan det ju vara allt från enkelt till omöjligt i princip.

• pickolina78
    Cira skrev 2007-11-05 16:46:45 följande:
    Jag har hört att om jag byter till släktnamnet innan vigseln så behöver inte han betala efteråt, stämmer det?
    Det stämmer. Då byter du innan bröllopet och betalar då för en person, dvs 1500:- Om du inte har rätt att ta namnet via RSV, för i sådana fall är det gratis. Sedan tar din blivande ditt namn efter bröllopet. Det sker då gratis via RSV, precis som om någon av er skulle ta den andres nuvarande namn när ni gifter er. Dvs precis som för alla som gifter sig..
  • pickolina78

"SSM" har helt rätt. Man kan ta ett befintligt namn men då måste man ha ett medgivande från alla som bär detta namn. Annars får man inte ta ett befintligt namn. Om man pratar om namn man inte har rätt att ta genom släktband osv då alltså och det har ju redan förklarats i tråden..

• pickolina78

Mitt råd är att läsa den info som står på RSV och PRV´s hemsidor och/eller ringa/maila dom för svar på era frågor. Dom har alla svar..

• Cira
    pickolina78 skrev 2007-11-05 17:11:50 följande:
    Det stämmer. Då byter du innan bröllopet och betalar då för en person, dvs 1500:- Om du inte har rätt att ta namnet via RSV, för i sådana fall är det gratis. Sedan tar din blivande ditt namn efter bröllopet. Det sker då gratis via RSV, precis som om någon av er skulle ta den andres nuvarande namn när ni gifter er. Dvs precis som för alla som gifter sig..
    Tack, ville bara ha det bekräftat. Vanligtvis skulle jag kolla hemsidan (som jag har varit inne på alldeles för många gånger nu känns det som) men minns att de inte skrivit ut summan där tidigare när jag kollat.

Däremot insåg jag nu att jag kommer att få byta gratis eftersom min mor haft namnet som ogift!
  • pickolina78
    Cira skrev 2007-11-05 19:11:42 följande:
    Tack, ville bara ha det bekräftat. Vanligtvis skulle jag kolla hemsidan (som jag har varit inne på alldeles för många gånger nu känns det som) men minns att de inte skrivit ut summan där tidigare när jag kollat. Däremot insåg jag nu att jag kommer att få byta gratis eftersom min mor haft namnet som ogift!
    Jappz, då får du ta det gratis via RSV (så länge du inte bytt via PRV någon gång i det förflutna). PRV har annars sina priser på hemsidan, det har dom alltid haft.. Har bytt för- och efternamn X-antal gånger vid det här laget *skratt*
  • Cira

Jaha, varje gång jag läst på hemsidan har det stått "en avgift" överallt. Skyller på att myndighetssidor får det att krypa i mig. ;)

• pickolina78

Här står det: www.prv.se/Personnamn/Avgifter/

Där står även massa andra regler och olika exempel. Jätte bra info för er alla om ni har lite funderingar..

En bra sak som står där tex är att man ska tänka på om man kan söka namnet via RSV (gratis) eller om man måste söka via PRV och betala för det. Det är ganska stor skillnad på många sätt utöver den ekonimiska biten. Dom tar bla upp ett bra exempel för alla som ska gifta sig. "Om maken tas med i ansökan till oss på PRV får också han rätten att föra det gamla släktnamnet vidare även efter det att äktenskapet upphört, oavsett anledning till att äktenskapet upphörde. Denna rätt får han inte om han byter till det sökta namnet via Skatteverket."

Svar på tråden Släktnamn?