• Asmira

Byta till dubbelt efternamn

Jag ska inte gifta mig än på långa vägar, men snart så blir det förloving:)
    Min min sambo och jag har pratat om hur det blir när vi väl ska gifta oss.

Han har ett dubbelnamn "pettersson" Karlsson" och jag har ett enkelt efternamn "andersson".
    Jag byter gärna efternamn, men jag anser att det är bättre om han och jag tar ett namn tillsammans, inte dubbelt efternamn.
    Men han vill absolut inte ändra i hans namn, överhuvudtaget. Kan iofs förstå det, men kan v lösa detta på ngt annat sätt?

Han vill behålla båda sina efternman, jag vlll byta efternamn men inte ha dubbelnamn.

Detta var säkert jobbigt formulerat, men fråga om ni undrar!

• Svar på tråden Byta till dubbelt efternamn
  • rasmus och lina

kör över honom! hahaha han får välja bort ett.
    eller ta bara ett av hans efternamn?

• Asmira

Mmm Jag tyckte att vi kunde ge och ta lite, jag är ju redo att " gu upp" mitt efternamn, så tyckte jag att vi kunde ta hans pappas efternamn. Men han säger "jag vill ha detta, du gör vad du vill" suck

• Skottdagen2008

Jag tror inte längre det är tillåtet att ta dubbelnamn, numera blir det mellannamn i så fall.

Blanda ihop era namn.

Fråga honom om det viktigast eär namnet eller att ni blir en familj = samma namn (tycker jag)

• Asmira

Om vi skulle blanda ihop våra namn så skulle det bli en salig röra.
    Mitt efternamn är ett tyskt namn, men massa H och sc-ljud i. Hans 2 namn är väldigt ovanliga namn samt mycket långa båda 2. det skulle ta 30 sekunder att bara säga mitt namn.

Aja, ska prata med honom idag. Det är en sådan sak jag INTE vill bråka om när det är dags.

:)

• Skottdagen2008

Har samma problem nästan bara det att m2b vill ha något unitk och jag kan ta anitngen hans eller mitt då båda redan är ovanliga. Hanv et inte däremot vad vi ska heta.

• MrsFellerA

Kolla först upp om han verkligen har ett dubbelt efternamn eller om det är så att ett av dem är ett efternamn och det andra ett mellannamn, alltså...vad står det officiellt i folkbokföringen. Man får nämligen inte längre ha dubbla efternamn, utan det enda blir isf ett mellannamn. Jag kan tänka mig att du isf inte får ta hans ena efternamn (det "första"), utan bara det "sista".

Kan ju vara värt att kolla upp allt, så att man inte behöver börja tjafsa i onödan. Lycka till!!!

• Asmira

Har kollat upp det nu!

han har ett som mellannamn ( hans pappas efternamn ) och hans mammas efternamn som sitt efternamn.

Så när vi gifter oss och jag ska ta hans namn så får jag bara ta det "riktiga efternamnet" inte mellannamnet?

• MrsFellerA

Jag tror det...men det är inte helt lätta att förstå det som står skrivet på Skatteverkets hemsida... Bäst är nog att ringa och fråga.

• Fröken Figo

vi tar mitt och hans. båda av oss.

båda har alltså dubbelnamn (och han har 5 till namn)

• kalevala

vi ska behålla våra namn . han tar mitt namn som mellannamn.
    Barnen heter så.
    men det är ju inte därför man gifter sig!!!!!!!!!!
    eller????????

Svar på tråden Byta till dubbelt efternamn