• Asmira

Byta till dubbelt efternamn

Jag ska inte gifta mig än på långa vägar, men snart så blir det förloving:)
    Min min sambo och jag har pratat om hur det blir när vi väl ska gifta oss.

Han har ett dubbelnamn "pettersson" Karlsson" och jag har ett enkelt efternamn "andersson".
    Jag byter gärna efternamn, men jag anser att det är bättre om han och jag tar ett namn tillsammans, inte dubbelt efternamn.
    Men han vill absolut inte ändra i hans namn, överhuvudtaget. Kan iofs förstå det, men kan v lösa detta på ngt annat sätt?

Han vill behålla båda sina efternman, jag vlll byta efternamn men inte ha dubbelnamn.

Detta var säkert jobbigt formulerat, men fråga om ni undrar!

• Svar på tråden Byta till dubbelt efternamn
  • Asmira

Oj okej, men säg att ajg skulle ta hans ena namn som mellannamn och det andra som efternamn, men jag skulle ändå aldrig använda mellanamnet ? eller?
    det finns "bara " där?

• pickolina78

Du kan inte ta hans båda namn. Det namn som han nu har som mellannamn kan du aldrig ta. Bara hans efternamn.

Asmira skrev 2007-11-19 08:20:01 följande:
    Oj okej, men säg att ajg skulle ta hans ena namn som mellannamn och det andra som efternamn, men jag skulle ändå aldrig använda mellanamnet ? eller?det finns "bara " där?
  • Asmira

Hur funkar det om min kille heter "pettersson-Karlsson" Alltså med bindestreck emellan?

• pickolina78

Om han verkligen har bindestreck mellan namnen så räknas det nog som ett namn och inte två.. Jag är osäker på det men någon annan kanske kan svara. Annars får du kontakta skatteverket och fråga helt enkelt. Man får inte skriva namnen med bindestreck i Sverige. Dom få som får det har utländska namn eller gamla svenska namn och jag har för mig att det då räknas som ett sammanhängande namn och inte två.

Asmira skrev 2007-11-19 20:08:48 följande:
    Hur funkar det om min kille heter "pettersson-Karlsson" Alltså med bindestreck emellan?
  • pickolina78

Men du har ju redan skrivit att han har det ena som mellannamn och det andra som efternamn. Det innebär att han INTE har bindestreck mellan namnen och att du bara kan ta hans efternamn, ej hans mellannamn.

• pickolina78

Fast alltså... Nu orkar jag inte läsa igenom tråden igen men läste igenom din trådstart igen.

*han vill behålla sina två namn, inte förändra något
    *du vill inte ha två namn utan ett
    *du vill att ni heter samma/har gemensamt efternamn
    *du vill gärna byta namn

Det finns ju bara en lösning som löser alla dom kraven och det är att du tar hans efternamn. Då byter du efternamn, ni har båda samma efternamn/heter samma sak och han får behålla sina namn som dom är.

Hans mellannamn är ju rätt oväsentligt..

• Asmira

jag frågade honom igen idag coh då plötsligt sa han att ahn ahde bindestreck. fast jaja. det löser sig nog!

tack för alla svar!

• pickolina78

Det verkar inte riktigt som att din pojkvän har koll på läget. Ring skatteverket och fråga hur hans namn är registrerade, dom har i alla fall koll.. *fniss*

Asmira skrev 2007-11-19 23:25:47 följande:
    jag frågade honom igen idag coh då plötsligt sa han att ahn ahde bindestreck. fast jaja. det löser sig nog!tack för alla svar!
  • anne på grönkulla

Om han själv skriver med bindestreck är oväsentligt. Hur de är registrerade i folkbokföringen spelar roll. Ring skattemyndigheten o fråga!

• Nessan

Det är helt rätt som de andra säger. Så kallade "dubbla" efternamn tillåts inte längre, men de som redan heter så får givetvis fortsätta med det. Om man har två namn av "efternamnskaraktär" är det vanligaste att det ena är ett s.k. mellannamn och har en annan juridisk status än ett efternamn. Det kan givetvis vara så att din pojkvän har dubbelt efternamn, men det är ju bra att ni bestämt er för att kolla upp det med myndigheten, så ni inte efter mycket vånda råkar bestämma er för en lösning som inte funkar för att det ena kanske inte är ett efternamn.

Svar på tråden Byta till dubbelt efternamn