Inlägg från: pickolina78 |Visa alla inlägg
  • pickolina78

Byta till dubbelt efternamn

Du kan ändå inte ta hans "dubbelnamn" oavsett.. Så, problemet löst! Du kan bara ta hans sista namn, dvs hans efternamn. Det andra är nämligen ett mellannamn och det kan du inte ta i alla fall.

Om du nu inte pratar om ett utländskt dubbelnamn eller ett gammalt dubbelnamn, för då är väl reglerna lite annorlunda!?

• pickolina78

Oj, skulle kanske läst tråden innan jag skrev.. Precis så!

MrsFellerA skrev 2007-11-05 12:31:41 följande:
    Kolla först upp om han verkligen har ett dubbelt efternamn eller om det är så att ett av dem är ett efternamn och det andra ett mellannamn, alltså...vad står det officiellt i folkbokföringen. Man får nämligen inte längre ha dubbla efternamn, utan det enda blir isf ett mellannamn. Jag kan tänka mig att du isf inte får ta hans ena efternamn (det "första"), utan bara det "sista".Kan ju vara värt att kolla upp allt, så att man inte behöver börja tjafsa i onödan. Lycka till!!!
  • pickolina78

Ja precis!

Asmira skrev 2007-11-05 13:28:45 följande:
    Har kollat upp det nu!han har ett som mellannamn ( hans pappas efternamn ) och hans mammas efternamn som sitt efternamn. Så när vi gifter oss och jag ska ta hans namn så får jag bara ta det "riktiga efternamnet" inte mellannamnet?
  • pickolina78

Man kan inte ha dubbelnamn i Sverige. Du kanske menar mellannamn och efternamn? Två namn, men bara ett av dom är ett efternamn. Laglig skillnad på dom två.

Fröken Figo skrev 2007-11-18 01:20:51 följande:

vi tar mitt och hans. båda av oss. båda har alltså dubbelnamn (och han har 5 till namn)
  • pickolina78

Fast det finns kryphål. Det går att fixa så att båda har två namn. Dvs mellannamn och efternamn. Det har varit sååå många trådar som förklarat hur det går till..

allakantralla skrev 2007-11-18 16:37:46 följande:
    Såhär:"Har makarna olika efternamn får en av dem, med denandres samtycke, bära den andres efternamn som mellannamnunder förutsättning att det namnet inte har förvärvatsgenom ett tidigare äktenskap. Det är bara en make som kanha den andres namn som mellannamn. Man kan alltså inteha varandras."Hämtat från Skatteverkets hemsida: www.skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689...Fröken Figo skrev 2007-11-18 01:20:51 följande:
  • pickolina78

Du kan inte ta hans båda namn. Det namn som han nu har som mellannamn kan du aldrig ta. Bara hans efternamn.

Asmira skrev 2007-11-19 08:20:01 följande:
    Oj okej, men säg att ajg skulle ta hans ena namn som mellannamn och det andra som efternamn, men jag skulle ändå aldrig använda mellanamnet ? eller?det finns "bara " där?
  • pickolina78

Om han verkligen har bindestreck mellan namnen så räknas det nog som ett namn och inte två.. Jag är osäker på det men någon annan kanske kan svara. Annars får du kontakta skatteverket och fråga helt enkelt. Man får inte skriva namnen med bindestreck i Sverige. Dom få som får det har utländska namn eller gamla svenska namn och jag har för mig att det då räknas som ett sammanhängande namn och inte två.

Asmira skrev 2007-11-19 20:08:48 följande:
    Hur funkar det om min kille heter "pettersson-Karlsson" Alltså med bindestreck emellan?
  • pickolina78

Men du har ju redan skrivit att han har det ena som mellannamn och det andra som efternamn. Det innebär att han INTE har bindestreck mellan namnen och att du bara kan ta hans efternamn, ej hans mellannamn.

• pickolina78

Fast alltså... Nu orkar jag inte läsa igenom tråden igen men läste igenom din trådstart igen.

*han vill behålla sina två namn, inte förändra något
    *du vill inte ha två namn utan ett
    *du vill att ni heter samma/har gemensamt efternamn
    *du vill gärna byta namn

Det finns ju bara en lösning som löser alla dom kraven och det är att du tar hans efternamn. Då byter du efternamn, ni har båda samma efternamn/heter samma sak och han får behålla sina namn som dom är.

Hans mellannamn är ju rätt oväsentligt..

• pickolina78

Det verkar inte riktigt som att din pojkvän har koll på läget. Ring skatteverket och fråga hur hans namn är registrerade, dom har i alla fall koll.. *fniss*

Asmira skrev 2007-11-19 23:25:47 följande:
    jag frågade honom igen idag coh då plötsligt sa han att ahn ahde bindestreck. fast jaja. det löser sig nog!tack för alla svar!
Svar på tråden Byta till dubbelt efternamn