• Asmira

Byta till dubbelt efternamn

Jag ska inte gifta mig än på långa vägar, men snart så blir det förloving:)
    Min min sambo och jag har pratat om hur det blir när vi väl ska gifta oss.

Han har ett dubbelnamn "pettersson" Karlsson" och jag har ett enkelt efternamn "andersson".
    Jag byter gärna efternamn, men jag anser att det är bättre om han och jag tar ett namn tillsammans, inte dubbelt efternamn.
    Men han vill absolut inte ändra i hans namn, överhuvudtaget. Kan iofs förstå det, men kan v lösa detta på ngt annat sätt?

Han vill behålla båda sina efternman, jag vlll byta efternamn men inte ha dubbelnamn.

Detta var säkert jobbigt formulerat, men fråga om ni undrar!

• Svar på tråden Byta till dubbelt efternamn
  • Asmira

Mmm Jag tyckte att vi kunde ge och ta lite, jag är ju redo att " gu upp" mitt efternamn, så tyckte jag att vi kunde ta hans pappas efternamn. Men han säger "jag vill ha detta, du gör vad du vill" suck

• Asmira

Om vi skulle blanda ihop våra namn så skulle det bli en salig röra.
    Mitt efternamn är ett tyskt namn, men massa H och sc-ljud i. Hans 2 namn är väldigt ovanliga namn samt mycket långa båda 2. det skulle ta 30 sekunder att bara säga mitt namn.

Aja, ska prata med honom idag. Det är en sådan sak jag INTE vill bråka om när det är dags.

:)

• Asmira

Har kollat upp det nu!

han har ett som mellannamn ( hans pappas efternamn ) och hans mammas efternamn som sitt efternamn.

Så när vi gifter oss och jag ska ta hans namn så får jag bara ta det "riktiga efternamnet" inte mellannamnet?

• Asmira

Nej nej! Klart det inte är därför man gifter sig, Men jag tänker såhär.
    Sen kommer vi att få barn, och jag tycker det är fint om man heter likadant och barnen har samma efternamn som båda föräldrarna. Detta är såklart inviduellt. men så tänker jag!

• Asmira

Oj okej, men säg att ajg skulle ta hans ena namn som mellannamn och det andra som efternamn, men jag skulle ändå aldrig använda mellanamnet ? eller?
    det finns "bara " där?

• Asmira

Hur funkar det om min kille heter "pettersson-Karlsson" Alltså med bindestreck emellan?

• Asmira

jag frågade honom igen idag coh då plötsligt sa han att ahn ahde bindestreck. fast jaja. det löser sig nog!

tack för alla svar!

Svar på tråden Byta till dubbelt efternamn