gabbe skrev 2007-11-20 11:08:28 följande:
Hej. Jag undrar över det där med träning. När kan man börja med pump igen? Om man inte ska öka sin pulsfrekvens och inte träna bröstmuskeln.....När minskar egentligen risken för kapselbildning? Vad jag har hört så är det valigast att det uppkommer efter tidigast 5 år...Är väldigt sugen på att börja träna igen...
Jag är ett riktigt "träningsfreak" - love it!
Så jag tog noooga redan på hur man rekommenderas att träna efter op. jag tränar bl.a. Body Pump jag med.
Body pump kan man börja med lite smått 2 mån efter op, och sen succesivt höga vikterna allt eftersom det känns bra och som man blir starkare i bröstmuskeln. Br.muskeln är ju involverad mer eller mindre i alla pump-övningar, men då man gör bänpress ska man ha ca hälften av vikterna som man hade innan op som maxvikt - sen ska man helst aldrig mer ha så tunga vikter just på bänkpress som man hade innan op. Och det är ju t.ex. mkt viktigare för hållningen och grundstyrkan i kroppen att man har en stark rygg, så vikterna för bröst kan med fördel va lägre än för ryggen.
Sen ska man INTE ALLS göra armhävninhgar på 6 mån efter op - det tar tydligen extra mkt på br.muskeln.
Men annars kan man börja med lättare konditionsträning 3-4 v. efter op, och succesivt öka intensiteten för varje v. Går man ut för hårt för tidigt är det ganska överhängande risk för inre blödningar - och inre blödningar inte bara gör ont och är obehagligt - de ökar även risken för kapselbildning.
Vill du veta mer om träningsråd så svarar jag gärna!
Tränar du själv mkt? Nåt mer än pump?
**Kram**