Vigsel på Gotland?
Har iofs redan gift mig på Gotland, men tips kan man ju alltid komma med. Och så gifte vi oss grannkyrkan till er, Träkumla. Har du någon anknytning till Stenkumla? *nyfis*
Har iofs redan gift mig på Gotland, men tips kan man ju alltid komma med. Och så gifte vi oss grannkyrkan till er, Träkumla. Har du någon anknytning till Stenkumla? *nyfis*
Det gjorde vi med, bor i Solna. Men vi körde Kristiflygare som en planera bröllopshelg med besök i festlokal, träffade prästen, provfotade oss med mera. Så jag tycker att det gick ganska bra, man fokuserar liksom på vissa tidpunkter och så är man av med en massa planerande för en tid frammåt, annars är det så lätt att gå och skjuta på det.
Tips är att boka hår och make-up ganska tidigt efter nyår eller kolla redan nu. När jag ringde i slutet av mars för att boka min tid 18 aug så var det med nöd och näppe jag fick tid.
Vart ska ni ha festen? Har ni kollat på fotgraf?
Om inte provsminkning ingick från början så tror jag det är svårt att få det gratis, men de kan kanske göra en billigare.
Jag hade en konsultation innan, men det var inte en regelrätt sminkning utan hon visade bilder som hon har som inspiration och så tog hon ut färgerna. Sedan var det inga problem för mig under själva sminkningen att säga ifrån när något inte så bra ut. Tex fick hon allt ta bort maskaran på nedre ögonfransarna. *S*
Vi hade Marcus Leander som fotograf och har varit supernöjda. Vi betalade 5500 för fyra timmars foto, då var det porträttbilder, bilder i kyrkan och bilder vid minglet efteråt. Vi fick 10 förstoringar och cirka 200 bilder högupplöst på cd, inkl bildspel musiksatt. Mycket prisvärt tycker jag.
6-7000 beror ju på vad ni får för det. En timmes fotograferinge kanse det känns dyrt för men flera timmar, då är det ju en annan sak. Ångrar inte en sekund att vi la pengar på en bra fotograf, bilderna ska vi ha länge och det är värt att ha det bra gjort.
Ska ni ta cateringen till festen eller?
MarryMeBerry 08 skrev 2007-11-13 00:12:27 följande:
Jennie>>Ni har fått tag på en riktigt bra fotograf. Vi hade samma och vi var verkligen såååå nöjda med honom och bilderna han levererade sedan.
Gotland08>>>Jo, men fick inte du se lite bilder som jag skickade via mail?
Menar du med alla gästerna eller bara ni två?
Ja, det sista var riktat till augustibrud08
Äsch, inte är brudvisning och kimbning något som bara är för gotländska brudar, vill ni så kan ni väl oxå ha det.
Kimbningen kanske dock kräver en del efterforskning, det är en lite utdöende konst, men hittar ni någon som kan så är det ju så fint.
Jag är från ön och gifte mig där i somras, men vi hoppade över brudvisningen. Lite för att de jag känner på ön var liksom med på festen (har inte bott där på 12 år och tappat kontakten med vänner). Men om man har andra bekanta som inte är med, eller om den man gifter sig med har det, så varför inte ha brudvisning?
Brudvisningen brukar vara utsatt till en viss tid och då kommer de som vill till festlokalen (de som har brudvisningen brukar ha med det i vigselannonsenen och då står det tid och plats) och så är traditionen att de ropar ut brudparet. Bruden ska sedan gå runt och bjuda på kringlor och dricke/sup. Hon får lika många lyckliga år som kringlor hon delar ut har jag för mig det sägs.
Om man vill ha med dricke lite så skoj skull på sitt gotlandsbröllop tycker jag att det kan vara lämpligt att ha i baren sedan. Annars är dricke en måltidsdryck, men det är få förutom fantasterna som tycker att det lämpar sig. Ett alternativ kan oxå vara att ha smakprov vid brudskålen som jennie här ovan föreslår. Men inte för nära inpå maten, då det kan lämna en ganska obehaglig rökt eftersamk kvar.
(det heter för övrigt dricke i obestämd form och dricku först i bestämd form)