• Jenniecarlsson

Vigsel på Gotland?

Någon annan här som planerar att gifta sig på Gotland i sommar och som bor på fastlandet? Vi gifter oss i Stenkumla kyrka den 26 juli 2008. Vore kul att utbyta tips och ideer=)

• Svar på tråden Vigsel på Gotland?
  • PennyJenny

Har iofs redan gift mig på Gotland, men tips kan man ju alltid komma med. Och så gifte vi oss grannkyrkan till er, Träkumla. Har du någon anknytning till Stenkumla? *nyfis*

• Jenniecarlsson

Åh träkumla, inte alls långt ifrån=). Min sambo kommer ifrån Stenkumla. Hans morfar är den äldsta, nu levande Stenkumlabon=)Känns lite mer speciellt att gifta sig där. Men det är lite knepigt att planera vigsel "därnere" när man själv bor i Stockholm.

• PennyJenny

Det gjorde vi med, bor i Solna. Men vi körde Kristiflygare som en planera bröllopshelg med besök i festlokal, träffade prästen, provfotade oss med mera. Så jag tycker att det gick ganska bra, man fokuserar liksom på vissa tidpunkter och så är man av med en massa planerande för en tid frammåt, annars är det så lätt att gå och skjuta på det.

Tips är att boka hår och make-up ganska tidigt efter nyår eller kolla redan nu. När jag ringde i slutet av mars för att boka min tid 18 aug så var det med nöd och näppe jag fick tid.

Vart ska ni ha festen? Har ni kollat på fotgraf?

• Jenniecarlsson

Vi kommer ha festen i bygdegården, ligger ett stenkast från kyrkan så det blir perfekt!

Jag har redan bokat sminkningen på makeup store och håret kommer en kompis mamma som är frisör att fixa. Vi kommer oxå ha en "planerings" helg. Åker ner helgen efter påsk och träffar prästen, provar sambons kläder en gång till (julia hultgren),samt göra en "provuppsättning" av håret. Undrar om man kan få en "provsminkning" oxå? Vore tråkigt om man kom dit på bröllopsdagen och inte blir nöjd=(, kan man begära att få den gratis tror du?

Fotografering är vi lite kluvna med, mejlade till lite olika fotografer och frågade om priser men de skulle ha nästan 6000-7000 för en fotografering. Tyckte att det lät svindyrt men det kanske är normalpriser? Vilken fotograf använde ni och vad kostade det? Vi vill inte ha något album med en massa bilder som ändå kommer hamna i en byrålåda utan nöjer oss lätt med ett par bilder bara.

Oj vilket långt inlägg, hoppas du orkar läsa=)

• ljugarn08

Hej,
    Vi planerar att gifta oss i Ala kyrka men bor i Sthlm. Festen blir i Ljugarn. Har inte hunnit ordna med praktiska detaljer utöver lokal och kyrka/präst ännu. Men det är ju på tiden för utbudet är ju begränsat på ön och man behöver vara ute i god tid.

• Gotland08

Vi ska gifta oss i Helge And i februari så nu är det inte långt kvar...ska bli så roligt. Kul men en Gotlandstråd, hoppas det är OK att vara med trots att vi gifter oss på vintern.

• Jenniecarlsson

Självklart bara kul med fler=). Vi har bokat Riddarrummet på Medeltidshotellet till vår bröllopsnatt. Någon annan som bott/ska bo där?

• Gotland08

Har aldrig bott där. Vi ska bo på Strand Hotel med de flesta av gästerna. Ska bli roligt att hinna träffa dem både på fredag och söndag. Känns som om man förlänger bröllopet och hinner med alla.

• PennyJenny

Om inte provsminkning ingick från början så tror jag det är svårt att få det gratis, men de kan kanske göra en billigare.
    Jag hade en konsultation innan, men det var inte en regelrätt sminkning utan hon visade bilder som hon har som inspiration och så tog hon ut färgerna. Sedan var det inga problem för mig under själva sminkningen att säga ifrån när något inte så bra ut. Tex fick hon allt ta bort maskaran på nedre ögonfransarna. *S*

Vi hade Marcus Leander som fotograf och har varit supernöjda. Vi betalade 5500 för fyra timmars foto, då var det porträttbilder, bilder i kyrkan och bilder vid minglet efteråt. Vi fick 10 förstoringar och cirka 200 bilder högupplöst på cd, inkl bildspel musiksatt. Mycket prisvärt tycker jag.

6-7000 beror ju på vad ni får för det. En timmes fotograferinge kanse det känns dyrt för men flera timmar, då är det ju en annan sak. Ångrar inte en sekund att vi la pengar på en bra fotograf, bilderna ska vi ha länge och det är värt att ha det bra gjort.

Ska ni ta cateringen till festen eller?

• MarryMeBerry 08

Jag har en kompis som är make up artist och när hon jobbar så brukar hon alltid göra en provsminkning och provhåruppsättning men det är väl olika för alla kan jag tro. Kanske är de större företagen mindre benägna att göra det så de förmodligen ändå kommer ha kunder? men fråga?
    Vart ligger det där medeltidshotellet? De lät jättespännande!

Svar på tråden Vigsel på Gotland?