• Lady o Lufsen

Samma personer på möhippan som bröllopet?

...min helt och hållet personliga åsikt (som jag genom åren har förstått inte överensstämmer med många andras )är att dom som blir bjudna på hippan även bör bjudas på bröllopet.

För mig känns det annars som att man mer än gärna får vara med och bidra med en ganska stor summa pengar (naturligtvis beroende på vilka aktiviteter som planeras)för att bruden ska få en kul "sista" kväll med sina vänner men vissa väljs sedan bort till slutcrescendot. Dessutom skulle jag tycka att det var väldigt pinsamt att ha tjejer med på min hippa som sedan inte ingick i min gästlista...

men som sagt...det var min åsikt och alla är vi ju olika

• Lady o Lufsen

Ickaflicka:

Hur menar du att kostnaden på en möhippa alltid är valfri?

En hippa kostar ju det den kostar...efter önskemål, planering och bokning så kan den ju bli hur billig som helst men också hur dyr som helst...nästan.

Det som blir valfritt är ju i vilken mån någon vill/ kan delta...men då måste ju resten gå in och täcka upp ekonomiskt för att de planerade aktiviteterna ska kunna genomföras, vilket- om man ska dra det till sin spets- inte är valfritt för någon annan än den som väljer bort att närvara på utvalda aktiviteter.

Är det då flertalet som av ekonomiska skäl väljer att inte delta så är det ju upp till de andra, som närvarar vid samtliga aktiviteter, att dela på summan eller välja att ta bort aktiviteter...ingen schysst deal för någon, inklusive bruden, tycker jag.

Och dom hippor jag har varit på och även dom hippor jag har varit med och anordnat så har samtliga hippadeltagare ingått i gästlistan- så alla gör vi olika

• Lady o Lufsen

...därför har man nog mest nytta av att börja från andra änden...

Vart kan smärtgränsen gå för vad dom flesta anser sig ha råd med, hur gör vi för att ingen av ekonomiska skäl ska behöva tacka nej till att närvara vid hippan och sedan anpassa aktiviteterna efter den summan...

• Lady o Lufsen

...dom möhippor jag har varit med och anordnat och också dom jag "bara" har varit på så har ju vännerna naturligtvis kollat av gästlistan och inbjudit till möhippa därefter, såklart allt bakom brudens rygg, som vid dom flesta andra hippor
    Där det trots allt har funnits någon/några som har velat fira bruden (arbetskamrater kanske?) men förstått att dom inte varit bjudna på själva bröllopet så har dom själva hört av sig till brudgummen för att ta reda på lämpligt nummer att ringa- det är då en annan sak eftersom det blir då helt och hållet på dennes villkor...
    Eller så har bruden fått flera hippor... Det fick jag själv...

Roccosgirl skrev 2007-11-08 18:44:49 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2007-11-07 22:19:34 följande:
    Bröllopsinbjudningar skickar man ju vanligvis ut flera månader innan bröllopet. Och möhippa brukar ju vara något som vänner ordnar (bakom brudens rygg!) Då vet ju vissa att de inte är bjudna och får ta det beslutet själva om de vill avstå möhippa bara för att de inte är bjudna till bröllopet...(Detta gäller då inte mig, som tänker göra det utomlands/hemligt och sen ha en fest hemma, där inte alla mina vänner kommer vara bjudna... Kanske får jag ingen hippa alls:( men det hoppas jag ju så klart!)
Svar på tråden Samma personer på möhippan som bröllopet?