Inlägg från: pickolina78 |Visa alla inlägg
  • pickolina78

Menskopp (igen)

Minns att folk i gamla trådar skrivit att dom haft lite problem med användandet av sin m-kopp. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet.

Jag tycker idén är super men upplevde koppen lite krånglig. Det fungerade bra men kunde vara väldigt knepigt till och från med insättandet. Då den även läckte lite, typ bara någon droppe, så bestämde jag mig helt enkelt för att köpa den större storleken. Min gamla var en DivaCup, den minsta storleken. Min nya blev istället en MoonCup, av den större storleken.

Plötsligt så blev användandet så barnsligt enkelt.. Trots att den är en större storlek och dessutom är en bredare modell så sätter den sig på plats och vecklar ut sig själv på direkten. Medan jag med den mindre kunde få fixa och trixa i all evighet ibland för att få den att veckla ut sig. Denna modell passar mig alltså mycket bättre.

Så, om ni gillar idén med m-koppen men inte får till det riktigt, trots övning och ideliga försök.. Då skulle jag tipsa er att testa en annan modell.

• Svar på tråden Menskopp (igen)
  • pickolina78

Jag velade ett bra tag oxå men är oerhört glad över att jag tog steget till slut. Den nya är som en dröm att både sätta in och ta ut, det var inte min gamla. Det fungerade ju men jag är superglad att jag köpte en större storlek och framförallt för att jag bytte modell.

Jag tror helt enkelt att Divan är för lång för mig. Sedan sitter lufthålen på denna annorlunda. Nu efter mens så är det inget "skit" alls i hålen men på min gamla blev det det hela tiden. Det påverkar ju oxå.

Jag är glad att jag vågade testa för det kändes ju lite ologiskt att köpa en bredare modell och av en större storlek när jag redan hade lite problem med den andra, att den inte riktigt ville veckla ut sig alla gånger. Men jag chansade pga det pyttelilla läckaget + någon annans beskrivning jag läste för länge sedan, oxå någon som bytt från en Diva till en Moon. Det ångrar jag inte en sekund! Superglad nu. Nu kan jag lägga ned inköpen av andra mensskydd helt och hållet.

Vill inte påstå att det är en lösning för alla men ville ändå dela med mig av min erfarenhet av hur olika modellerna kan kännas. Vill man verkligen ha en m-kopp men inte får till det så kanske det är värt att testa en annan modell.

• pickolina78
    Fresa78 skrev 2007-11-08 19:31:03 följande:
    Jag har precis börjat testa m-kopp efter lite trådar jag hittat här, men jag tycker det är svårt att ta ut den. Har ni några bra tips? Jag har Diva-cup, storlek 2.
    Bra tips vet jag inte men.. Jag sitter på toaletten med benen brett isär. Viker ihop koppen inuti. Drar ut den en liten bit, vinklar ned botten/vinklar upp toppen så att den kommer ut utan att läcka.. Det går jätte smidigt för mig. Ännu smidigare nu när jag bytt kopp till en som passar bättre.
  • pickolina78
    Lajsan skrev 2007-11-08 19:33:15 följande:
    ursäkta men vad pratar ni om har aldrig hört talas om detta???
    Du kan läsa om den här: www.menskopp.se/shop/ Många tycker att det är superläskigt och äckligt medan många fullkomligen älskar den!
  • pickolina78
    Lajsan skrev 2007-11-08 19:46:47 följande:
    Tack för info, alltid lär man sej något nytt Vad betalar ni för sånt här?
    Det står på sidan.. 250-350:- har jag för mig. Då håller den i en herrans massa år om man sköter om den. Så man sparar en hel del pengar på det i långa loppet.. Jag kan säga att det tog mig bra lång tid innan jag bestämde mig för att testa. Det lät ju himla bra och smart men samtidigt läskigt och äckligt.. Men nu är jag en supernöjd ägare!
  • pickolina78

tattar-Emma skrev 2007-11-08 19:49:38 följande:

Om det bara var större storlek som fanns skulle jag slå till direkt men jag har svårt att bestämma om jag ska prova stor Diva, liten Moon eller stor Moon... Fresa: Jag stoppar in fingrarna så långt jag kan, nyper till och drar. Inga finesser här inte
    .-D Härligt tjejen! *asg* Rätta takter! Förstår ditt dilemma, det var precis dom tankarna som snurrade i mitt huvud innan jag tog steget. Gjorde beställningen när jag tagit insomningstabletter. Jag hittar alltid på lustiga saker då, som jag sedan inte kommer ihåg. Efter några dagar såg jag mitt bekräftelsemail jag fått från shoppen och mindes vad jag haft för mig.... *asg* Annars hade jag nog fortfarande inte bestämt mig hur jag skulle göra.
  • pickolina78

Hoppas det fungerar lika bra för dig som för mig!

gabbe skrev 2007-11-13 21:21:46 följande:
    Tack för tipset! Har en DivaCup idag, som är lite trixig ibland och vill dessutom läcka då och då. Ska testa denna istället!
  • pickolina78

Apropå att ta ut den förresten.. Det går naturligtvis alldeles utmärkt att göra som tattar-Emma beskrev, att bara dra ut den. Anledningen att jag fixar och trixar lite mer är för att jag får skavsår annars. Vilket lätt leder till besvär.. Men har man inte dom problemen så är det ju bara att dra...

• pickolina78

lillSessan - Fyyyyyyyyyy f-n vad äcklig du är!!!!!!!!!

Det stämmer att det är en "kopp" som samlar upp mensen..

• pickolina78

Mmmm, jag följer nog ditt exempel där. Sessans exempel lät mindre lockande..

Hahahahahaha... Ja det var ett bra test!

• pickolina78

Nej det var någon annan i början av tråden som frågade om uttagning av koppen.. Jag har inga problem heller. Däremot måste jag vara väldigt försiktig för att inte få typ skavsår som lätt leder till svamp och/eller obalans.. Mindre skoj.

gabbe skrev 2007-11-14 08:27:46 följande:
    Beställde en igår! Jag har kopparspiral och väldigt kraftig blödning, så detta är faktiskt det bästa skyddet. En vanlig tampong blöder man ju igenom på en halvtimme.Att ta ut den har aldrig varit nått problem för mig. Det är bara att krysta lite som när man födde barn, då är den lättare att ta ut.
  • pickolina78

Fresa78 var det som frågade..

• pickolina78

Det var samma för mig. Det tog ett bra tag innan jag beställde en egen.. Hoppas du kommer bli nöjd med ditt inköp.

Hvidbrud skrev 2007-11-17 11:48:42 följande:
    Har precis beställt en... Hade aldrig hört om det förr, men det låter ju som en fantastisk uppfinning!Tyckte att det lät lite äckligt i början, men ju mer jag tänkt på det destå mer hygieniskt tycker jag att det verkar. Längtar till att den kommer...
  • pickolina78

På hemsidan står det att man borde tömma koppen ganska ofta i början. Tills man lär sig hur mycket man blöder, dvs hur ofta man kommer behöva tömma den i framtiden. Sedan kan man ju använda trosskydd eller binda samtidigt i början, om man är rädd för läckage.

Det finns även en storleksguide på hemsidan. Det är ingen vetenskap och passar den inte så får man testa/köpa en annan. DivaCup har man öppet köp på, om man inte skulle gilla den. Både DivaCup och MoonCup får man byta mot en annan storlek om det visar sig att man valt fel.

Allt detta finns förklarat på hemsidan.

Personligen blöder jag så lite så jag skulle egentligen aldrig behöva tömma koppen förrän mensen är slut.. Haha.. Fast man ska tömma den oftare pga hygieniska skäl. Andra kanske blöder mer och måste tömma den oftare.. Ingen kan svara på hur det kommer bli för just dig. Den rymmer dock mer än en tampong eller binda.

snuttungen skrev 2007-11-18 17:39:27 följande:
    Men...hur vet man när det är dags att tömma den? Och, håller den verkligen för en hel natt, eller måste man masa sig upp de första mensdagarna när det blöder rätt rikligt?Känns som om jag har lust att skaffa en, men vill fråga lite mera först.Jo, hur vet man vilken storlek man ska ha?
  • pickolina78

Det är ju samma sak med tampong...

• pickolina78

Jag köpte en Diva(1) först. Om jag hade fattat på en gång att den kanske inte passade helt så hade jag fått byta den kostnadsfritt mot en annan storlek och/eller annan modell. Men det gjorde jag inte och nu hade det gått för lång tid.. Fast jag tyckte att det var värt risken att köpa en till. Denna gång en Moon(2).. Den passade perfekt så det var definitivt värt att riskera att slänga dom där pengarna i sjön. För min del i alla fall.. Det finns ju inga garantier.

• pickolina78

Snuttungen - Om du gör det så hoppas jag att du kommer älska den lika mycket som så många andra gör!

• pickolina78

Om man inte tycker att det är äckligt (som en del gör) så är det många fördelar med en kopp..

*rymmer mer än en binda/tampong *torkar inte ut om man blöder lite *säker att bada med då den inte drar åt sig bakterier som en tampong *ekonomisk *smidig att ha med sig *inget avfall

Osv osv..

• pickolina78

Fast nu börjar jag låta som en reklampelare igen så nu ska jag gå och ta en kopp te istället..

• pickolina78

Jappz! Fast dom kasserar ju så klart den gamla.. *fniss* Och det är självfallet en helt ny och oanvänd kopp man får.

Det står på hemsidan som länkades till ovan. Tror det är inom en period på tre månader eller liknande..

scottishwife skrev 2007-11-20 14:58:53 följande:
    låter kanon tycker jag, hade aldrig hört talas om innan jag såg den här tråden.får man verkligen byta en använd kopp om det är fel storlek????
Svar på tråden Menskopp (igen)