• pickolina78

Menskopp (igen)

Minns att folk i gamla trådar skrivit att dom haft lite problem med användandet av sin m-kopp. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet.

Jag tycker idén är super men upplevde koppen lite krånglig. Det fungerade bra men kunde vara väldigt knepigt till och från med insättandet. Då den även läckte lite, typ bara någon droppe, så bestämde jag mig helt enkelt för att köpa den större storleken. Min gamla var en DivaCup, den minsta storleken. Min nya blev istället en MoonCup, av den större storleken.

Plötsligt så blev användandet så barnsligt enkelt.. Trots att den är en större storlek och dessutom är en bredare modell så sätter den sig på plats och vecklar ut sig själv på direkten. Medan jag med den mindre kunde få fixa och trixa i all evighet ibland för att få den att veckla ut sig. Denna modell passar mig alltså mycket bättre.

Så, om ni gillar idén med m-koppen men inte får till det riktigt, trots övning och ideliga försök.. Då skulle jag tipsa er att testa en annan modell.

• Svar på tråden Menskopp (igen)
  • tattar-Emma

Tack för tipset! Min funkar fint, men inte så underbart bra som för vissa kompisar (en blev tom av med mensvärken när hon började med kopp!) Har själv funderat på att prova en större, men skjuter upp det månad efter månad eftersom jag inte känner för att ligga ute med pengarna Men när jag läser sånt här blir jag ju mer sugen på att prova en större Diva eller en Mooncup.

• Fresa78

Jag har precis börjat testa m-kopp efter lite trådar jag hittat här, men jag tycker det är svårt att ta ut den. Har ni några bra tips? Jag har Diva-cup, storlek 2.

• pickolina78

Jag velade ett bra tag oxå men är oerhört glad över att jag tog steget till slut. Den nya är som en dröm att både sätta in och ta ut, det var inte min gamla. Det fungerade ju men jag är superglad att jag köpte en större storlek och framförallt för att jag bytte modell.

Jag tror helt enkelt att Divan är för lång för mig. Sedan sitter lufthålen på denna annorlunda. Nu efter mens så är det inget "skit" alls i hålen men på min gamla blev det det hela tiden. Det påverkar ju oxå.

Jag är glad att jag vågade testa för det kändes ju lite ologiskt att köpa en bredare modell och av en större storlek när jag redan hade lite problem med den andra, att den inte riktigt ville veckla ut sig alla gånger. Men jag chansade pga det pyttelilla läckaget + någon annans beskrivning jag läste för länge sedan, oxå någon som bytt från en Diva till en Moon. Det ångrar jag inte en sekund! Superglad nu. Nu kan jag lägga ned inköpen av andra mensskydd helt och hållet.

Vill inte påstå att det är en lösning för alla men ville ändå dela med mig av min erfarenhet av hur olika modellerna kan kännas. Vill man verkligen ha en m-kopp men inte får till det så kanske det är värt att testa en annan modell.

• Lajsan

ursäkta men vad pratar ni om har aldrig hört talas om detta???

• pickolina78
    Fresa78 skrev 2007-11-08 19:31:03 följande:
    Jag har precis börjat testa m-kopp efter lite trådar jag hittat här, men jag tycker det är svårt att ta ut den. Har ni några bra tips? Jag har Diva-cup, storlek 2.
    Bra tips vet jag inte men.. Jag sitter på toaletten med benen brett isär. Viker ihop koppen inuti. Drar ut den en liten bit, vinklar ned botten/vinklar upp toppen så att den kommer ut utan att läcka.. Det går jätte smidigt för mig. Ännu smidigare nu när jag bytt kopp till en som passar bättre.
  • pickolina78
    Lajsan skrev 2007-11-08 19:33:15 följande:
    ursäkta men vad pratar ni om har aldrig hört talas om detta???
    Du kan läsa om den här: www.menskopp.se/shop/ Många tycker att det är superläskigt och äckligt medan många fullkomligen älskar den!
  • Lajsan

Tack för info, alltid lär man sej något nytt
    Vad betalar ni för sånt här?

• tattar-Emma

Om det bara var större storlek som fanns skulle jag slå till direkt men jag har svårt att bestämma om jag ska prova stor Diva, liten Moon eller stor Moon...

Fresa: Jag stoppar in fingrarna så långt jag kan, nyper till och drar. Inga finesser här inte

• tattar-Emma

Lajsan: Min kostade 300 och jag kan ha den i åtta år.

Svar på tråden Menskopp (igen)