• pickolina78

Menskopp (igen)

Minns att folk i gamla trådar skrivit att dom haft lite problem med användandet av sin m-kopp. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet.

Jag tycker idén är super men upplevde koppen lite krånglig. Det fungerade bra men kunde vara väldigt knepigt till och från med insättandet. Då den även läckte lite, typ bara någon droppe, så bestämde jag mig helt enkelt för att köpa den större storleken. Min gamla var en DivaCup, den minsta storleken. Min nya blev istället en MoonCup, av den större storleken.

Plötsligt så blev användandet så barnsligt enkelt.. Trots att den är en större storlek och dessutom är en bredare modell så sätter den sig på plats och vecklar ut sig själv på direkten. Medan jag med den mindre kunde få fixa och trixa i all evighet ibland för att få den att veckla ut sig. Denna modell passar mig alltså mycket bättre.

Så, om ni gillar idén med m-koppen men inte får till det riktigt, trots övning och ideliga försök.. Då skulle jag tipsa er att testa en annan modell.

• Svar på tråden Menskopp (igen)
  • tattar-Emma

Koppen är ju sköljd och inte direkt blodig när man kokar + att bakterier kokar bort + att jag diskar kastrullen efteråt.

Blod får man ju i sig genom maten ändå om man äter kött, karln har stekt massor saker som jag inte tycker om i stekpannan, kroppsvätskor tenderar också att hamna lite här och där... tycker inte menskoppskoket är värre än något annat egentligen. Speciellt inte som risken att verkligen få i sig nåt sen är mikroskopisk.

• tattar-Emma

=) Jag hade en speciell kastrull först men numera orkar jag inte.

• gabbe
    pickolina78 skrev 2007-11-13 21:28:47 följande:
    Hoppas det fungerar lika bra för dig som för mig!
    Beställde en igår! Jag har kopparspiral och väldigt kraftig blödning, så detta är faktiskt det bästa skyddet. En vanlig tampong blöder man ju igenom på en halvtimme.
    Att ta ut den har aldrig varit nått problem för mig. Det är bara att krysta lite som när man födde barn, då är den lättare att ta ut.
  • pickolina78

Nej det var någon annan i början av tråden som frågade om uttagning av koppen.. Jag har inga problem heller. Däremot måste jag vara väldigt försiktig för att inte få typ skavsår som lätt leder till svamp och/eller obalans.. Mindre skoj.

gabbe skrev 2007-11-14 08:27:46 följande:
    Beställde en igår! Jag har kopparspiral och väldigt kraftig blödning, så detta är faktiskt det bästa skyddet. En vanlig tampong blöder man ju igenom på en halvtimme.Att ta ut den har aldrig varit nått problem för mig. Det är bara att krysta lite som när man födde barn, då är den lättare att ta ut.
  • pickolina78

Fresa78 var det som frågade..

• jenba

så man kokar alltså denna kopp efter varje användning? som tvätt alltså? och så kan man ha den i 8 år?

jag har aaaaaaldrig hört talas om en sån... det tycker jag är lite konstigt? hur populär är koppen? har den funnits länge?

• tattar-Emma
    jenba skrev 2007-11-14 14:29:59 följande:
    så man kokar alltså denna kopp efter varje användning? som tvätt alltså? och så kan man ha den i 8 år?jag har aaaaaaldrig hört talas om en sån... det tycker jag är lite konstigt? hur populär är koppen? har den funnits länge?
    Ja, efter varje mens kokar man den för att desinficera. Under själva mensen tvättar du ur den med tvål och vatten i samband med att du tömmer den.

Koppen har funnits länge och blir allt populärare, men jag har aldrig sett reklam för den. Ordet verkar spridas från nöjda användare till ännu icke frälsta Det är säkert smartast också med den typen av produkt, en ny tampong kan man ju köpa för att testa efter att ha sett reklam i en tidning men menskoppen är i en annan prisklass och kanske nåt man har mer frågor om till en början.
  • Fresa78

Hej igen, ja jag har lätt att få skavsår, så det var bra att få lite tips! Jag har inte haft möljighet att testa än, men det blir väl om nån vecka...

• snuttungen

Nu har jag läst om den här menskoppen ett flertal gånger här på BT...jag blir nyfiken, ju!

Hur sätter man den på plats? Kan man sova med den? Läcker den inte? Är den bra att använda om man har rätt lätt för att få svampinfektioner i "down under"?

Instruktioner om hur den tas ut har ni ju redan gett ...

• gabbe
    snuttungen skrev 2007-11-16 10:17:18 följande:
    Nu har jag läst om den här menskoppen ett flertal gånger här på BT...jag blir nyfiken, ju!Hur sätter man den på plats? Kan man sova med den? Läcker den inte? Är den bra att använda om man har rätt lätt för att få svampinfektioner i "down under"?Instruktioner om hur den tas ut har ni ju redan gett ...
    Sitter den rätt ska den inte läcka. Jag har lätt för att få svampinfektioner, tycker att det är bättre när jag har denna. Man ska inte behöva byta lika ofta och den torkar inte ut som en vanlig tampong kan göra, därför kan man även ha den när det inte är så mycket mens kvar. Man kan sova med den.
    När man sätter den på plats så "viker" man ihop den, sätter in den, vrider ett varv så den vecklar ut sig.
Svar på tråden Menskopp (igen)