• pickolina78

Menskopp (igen)

Minns att folk i gamla trådar skrivit att dom haft lite problem med användandet av sin m-kopp. Därför vill jag dela med mig av min erfarenhet.

Jag tycker idén är super men upplevde koppen lite krånglig. Det fungerade bra men kunde vara väldigt knepigt till och från med insättandet. Då den även läckte lite, typ bara någon droppe, så bestämde jag mig helt enkelt för att köpa den större storleken. Min gamla var en DivaCup, den minsta storleken. Min nya blev istället en MoonCup, av den större storleken.

Plötsligt så blev användandet så barnsligt enkelt.. Trots att den är en större storlek och dessutom är en bredare modell så sätter den sig på plats och vecklar ut sig själv på direkten. Medan jag med den mindre kunde få fixa och trixa i all evighet ibland för att få den att veckla ut sig. Denna modell passar mig alltså mycket bättre.

Så, om ni gillar idén med m-koppen men inte får till det riktigt, trots övning och ideliga försök.. Då skulle jag tipsa er att testa en annan modell.

• Svar på tråden Menskopp (igen)
  • snuttungen

Hmm, en fråga till. Är det inte kladdigt att byta? I alla fall jag har rätt mycket mens de första dagarna...
    Och byta förresten, behöver man fler än en?

• gabbe
    snuttungen skrev 2007-11-17 08:58:53 följande:
    Hmm, en fråga till. Är det inte kladdigt att byta? I alla fall jag har rätt mycket mens de första dagarna...Och byta förresten, behöver man fler än en?
    Inte värre än att byta en tampong eller binda, man tömmer den, sköljer ur den (ev. tvättar av med tvål) sen sätter du in den igen. Behöver bara en. Innan nästa mens kokar man den.
    Visst det kan väl kännas lite kladdigt att behöva tömma den, men en tampong är inte så himla trevlig heller....
    Jag har oxå väldigt riklig mens dom första dagarna, använder jag tampong får jag byta efter en halvtimme. Denna funkar bättre. Ibland använder jag trosskydd tillsammans med den dom första dagarna och nätterna. Men nu har jag skaffat en ny som förhoppningsvis har bättre passform och då ska den inte läcka.
  • Bauti

Jag slinker in och gör vågen för min älskade kopp.

Helt fantastisk uppfinning

• Hvidbrud

Har precis beställt en...
    Hade aldrig hört om det förr, men det låter ju som en fantastisk uppfinning!Tyckte att det lät lite äckligt i början, men ju mer jag tänkt på det destå mer hygieniskt tycker jag att det verkar. Längtar till att den kommer...

• pickolina78

Det var samma för mig. Det tog ett bra tag innan jag beställde en egen.. Hoppas du kommer bli nöjd med ditt inköp.

Hvidbrud skrev 2007-11-17 11:48:42 följande:
    Har precis beställt en... Hade aldrig hört om det förr, men det låter ju som en fantastisk uppfinning!Tyckte att det lät lite äckligt i början, men ju mer jag tänkt på det destå mer hygieniskt tycker jag att det verkar. Längtar till att den kommer...
  • snuttungen

Men...hur vet man när det är dags att tömma den? Och, håller den verkligen för en hel natt, eller måste man masa sig upp de första mensdagarna när det blöder rätt rikligt?

Känns som om jag har lust att skaffa en, men vill fråga lite mera först.

Jo, hur vet man vilken storlek man ska ha?

• pickolina78

På hemsidan står det att man borde tömma koppen ganska ofta i början. Tills man lär sig hur mycket man blöder, dvs hur ofta man kommer behöva tömma den i framtiden. Sedan kan man ju använda trosskydd eller binda samtidigt i början, om man är rädd för läckage.

Det finns även en storleksguide på hemsidan. Det är ingen vetenskap och passar den inte så får man testa/köpa en annan. DivaCup har man öppet köp på, om man inte skulle gilla den. Både DivaCup och MoonCup får man byta mot en annan storlek om det visar sig att man valt fel.

Allt detta finns förklarat på hemsidan.

Personligen blöder jag så lite så jag skulle egentligen aldrig behöva tömma koppen förrän mensen är slut.. Haha.. Fast man ska tömma den oftare pga hygieniska skäl. Andra kanske blöder mer och måste tömma den oftare.. Ingen kan svara på hur det kommer bli för just dig. Den rymmer dock mer än en tampong eller binda.

snuttungen skrev 2007-11-18 17:39:27 följande:
    Men...hur vet man när det är dags att tömma den? Och, håller den verkligen för en hel natt, eller måste man masa sig upp de första mensdagarna när det blöder rätt rikligt?Känns som om jag har lust att skaffa en, men vill fråga lite mera först.Jo, hur vet man vilken storlek man ska ha?
  • pickolina78

Det är ju samma sak med tampong...

• snuttungen

Tack Pickolina,

ska nog införskaffa en sån där tror jag. Den verkar bra!

• pickolina78

Jag köpte en Diva(1) först. Om jag hade fattat på en gång att den kanske inte passade helt så hade jag fått byta den kostnadsfritt mot en annan storlek och/eller annan modell. Men det gjorde jag inte och nu hade det gått för lång tid.. Fast jag tyckte att det var värt risken att köpa en till. Denna gång en Moon(2).. Den passade perfekt så det var definitivt värt att riskera att slänga dom där pengarna i sjön. För min del i alla fall.. Det finns ju inga garantier.

• pickolina78

Snuttungen - Om du gör det så hoppas jag att du kommer älska den lika mycket som så många andra gör!

• pickolina78

Om man inte tycker att det är äckligt (som en del gör) så är det många fördelar med en kopp..

*rymmer mer än en binda/tampong *torkar inte ut om man blöder lite *säker att bada med då den inte drar åt sig bakterier som en tampong *ekonomisk *smidig att ha med sig *inget avfall

Osv osv..

• pickolina78

Fast nu börjar jag låta som en reklampelare igen så nu ska jag gå och ta en kopp te istället..

• gabbe
    snuttungen skrev 2007-11-18 17:39:27 följande:
    Men...hur vet man när det är dags att tömma den? Och, håller den verkligen för en hel natt, eller måste man masa sig upp de första mensdagarna när det blöder rätt rikligt?Känns som om jag har lust att skaffa en, men vill fråga lite mera först.Jo, hur vet man vilken storlek man ska ha?
    Läs mer här:
    www.m-kopp.se/shop/
  • scottishwife

låter kanon tycker jag, hade aldrig hört talas om innan jag såg den här tråden.

får man verkligen byta en använd kopp om det är fel storlek????

• pickolina78

Jappz! Fast dom kasserar ju så klart den gamla.. *fniss* Och det är självfallet en helt ny och oanvänd kopp man får.

Det står på hemsidan som länkades till ovan. Tror det är inom en period på tre månader eller liknande..

scottishwife skrev 2007-11-20 14:58:53 följande:
    låter kanon tycker jag, hade aldrig hört talas om innan jag såg den här tråden.får man verkligen byta en använd kopp om det är fel storlek????
  • tamate

Läste på familjeliv om denna skapelse och blev så till mig att jag kastade mig på telefonen och kollade runt om det var någon fler som ville ha för jag ville beställa direkt, vart ju jätteförvånad när min fars fru sa att en sådan hade hon haft för länge sedan och dn var så bra så. Meeen, varför finns det så bra grejer och man får inte veta. Borde vara allmänt känt tycker jag. Jag har informerat vår distrikta och såvitt jag vet så informerar hon vidare för hon visste inte om den.Förut jobbade jag som sexleksaksförsäljare, och då la jag alltid info om koppen på bordet i början av demot och sa att det var allämninfo som var bra att ta del av och jag stötte inte på en enda på något demo som visste vad det var.
    Jag tycker den är super, förr så använde jag både tampong och binda och blödde ändå igenom men nu kan jag gå flera timmar utan att ens fundera på att kasta mig in på toa stup i kvarten och kolla om jag läckt, syvveränt säger jag bara. Och så miljövänligt och prisvänligt =)

• alien

Älskar min DivaCup.

Det bästa är att jag sover så bra när jag inte behöver oroa mig för läckande bindor osv! Tidigare kunde jag aldrig sova på rygg när jag hade mens.

Svar på tråden Menskopp (igen)