• gabbe

Menskopp (igen)

Tack för tipset! Har en DivaCup idag, som är lite trixig ibland och vill dessutom läcka då och då. Ska testa denna istället!

• gabbe
    pickolina78 skrev 2007-11-13 21:28:47 följande:
    Hoppas det fungerar lika bra för dig som för mig!
    Beställde en igår! Jag har kopparspiral och väldigt kraftig blödning, så detta är faktiskt det bästa skyddet. En vanlig tampong blöder man ju igenom på en halvtimme.
    Att ta ut den har aldrig varit nått problem för mig. Det är bara att krysta lite som när man födde barn, då är den lättare att ta ut.
  • gabbe
    snuttungen skrev 2007-11-16 10:17:18 följande:
    Nu har jag läst om den här menskoppen ett flertal gånger här på BT...jag blir nyfiken, ju!Hur sätter man den på plats? Kan man sova med den? Läcker den inte? Är den bra att använda om man har rätt lätt för att få svampinfektioner i "down under"?Instruktioner om hur den tas ut har ni ju redan gett ...
    Sitter den rätt ska den inte läcka. Jag har lätt för att få svampinfektioner, tycker att det är bättre när jag har denna. Man ska inte behöva byta lika ofta och den torkar inte ut som en vanlig tampong kan göra, därför kan man även ha den när det inte är så mycket mens kvar. Man kan sova med den.
    När man sätter den på plats så "viker" man ihop den, sätter in den, vrider ett varv så den vecklar ut sig.
  • gabbe
    snuttungen skrev 2007-11-17 08:58:53 följande:
    Hmm, en fråga till. Är det inte kladdigt att byta? I alla fall jag har rätt mycket mens de första dagarna...Och byta förresten, behöver man fler än en?
    Inte värre än att byta en tampong eller binda, man tömmer den, sköljer ur den (ev. tvättar av med tvål) sen sätter du in den igen. Behöver bara en. Innan nästa mens kokar man den.
    Visst det kan väl kännas lite kladdigt att behöva tömma den, men en tampong är inte så himla trevlig heller....
    Jag har oxå väldigt riklig mens dom första dagarna, använder jag tampong får jag byta efter en halvtimme. Denna funkar bättre. Ibland använder jag trosskydd tillsammans med den dom första dagarna och nätterna. Men nu har jag skaffat en ny som förhoppningsvis har bättre passform och då ska den inte läcka.
  • gabbe
    snuttungen skrev 2007-11-18 17:39:27 följande:
    Men...hur vet man när det är dags att tömma den? Och, håller den verkligen för en hel natt, eller måste man masa sig upp de första mensdagarna när det blöder rätt rikligt?Känns som om jag har lust att skaffa en, men vill fråga lite mera först.Jo, hur vet man vilken storlek man ska ha?
    Läs mer här:
    www.m-kopp.se/shop/
Svar på tråden Menskopp (igen)