Inlägg från: pickolina78 |Visa alla inlägg
  • pickolina78

Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..

Precis, varför inte behålla era nuvarande namn?

Känns det trist att heta olika så kan ju någon av er ha den andres namn som mellannamn. På så sätt heter ni samma men personen har ändå kvar sitt egna efternamn och behöver bara använda det egna namnet.

Jag håller med dig om din tanke. Det borde vara lika självklart att mannen tar kvinnans namn. Men det skulle kanske inte ändra din situation. Vissa killar och tjejer känner starkt för sitt namn och vill helt enkelt inte byta.. Om du inte heller vill byta så är ni ju på samma nivå, då är det ju inte bara han som är stelbent i frågan menar jag..

• pickolina78

anne på grönkulla - Det var ett väldigt bra tips tycker jag. Klok som alltid!

• pickolina78
    Liinda_e skrev 2007-11-08 16:31:17 följande:
    inte för att göra det värre...men du skriver att han vill föra sitt namn vidare...är det inte så att när man skaffar barn får barnet aoutomatiskt mammans namn om man har olika efternamn....
    Jo så är det, men det kan man ordna om man vill att barnen ska ha pappans namn. Det kan man fixa vare sig man är gift eller ej.
  • pickolina78

Jag känner 2st som gett barnen pappans efternamn. Dom var inte gifta och hade alltså inte samma efternamn. Då är det lite papper som ska fyllas i osv, för att "bevisa" faderskapet eller något liknande. Jag vet inte om det är samma procedur om man är gifta men ändå har olika efternamn. Hur som så är det inte något som behöver bli ett problem.

• pickolina78

Barnen kan ju även ha båda. Den enas som mellannamn och den andres som efternamn.. Finns lösningar på allt!

Svar på tråden Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..