• girlsnpea

Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..

Är det helt åt fanders de?
    Han vill ju gärna att jag ska ta hans namn, men han vill absolut inte ta mitt, för han är så insnöad (enligt mig iaf) att han ska få föra sin släkt vidare.
    Men jag tycker tt man lika gärna kan ta tjejens namn, vad är det för fel med det egentligen?
    Vi lever ju faktiskt på 2000-talet..

• Svar på tråden Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..
  • Waersta

Eller så behåller ni båda era egna namn.. det är ok att göra så med.

• Ernhake

Vi hade samma problem men löste det genom att vi båda byter namn till ett helt nytt efternamn. Vi blir början på en helt ny släkt och familj, känns riktigt bra!!

• Miss Sunshine

Jag och min h2b kommer att behålla våra egna, då vi båda har ovanliga efternamn och ingen vill byta.

• viktualia

girlsnpea - vi var i samma sits, det slutade med att ingen av oss bytte och vi är lyckligt gifta trots/tack vare varsina efternamn

• hannis83

vi ska inte heller byta!

• pickolina78

Precis, varför inte behålla era nuvarande namn?

Känns det trist att heta olika så kan ju någon av er ha den andres namn som mellannamn. På så sätt heter ni samma men personen har ändå kvar sitt egna efternamn och behöver bara använda det egna namnet.

Jag håller med dig om din tanke. Det borde vara lika självklart att mannen tar kvinnans namn. Men det skulle kanske inte ändra din situation. Vissa killar och tjejer känner starkt för sitt namn och vill helt enkelt inte byta.. Om du inte heller vill byta så är ni ju på samma nivå, då är det ju inte bara han som är stelbent i frågan menar jag..

• Jonna83

girlsnpea

Åh, jag kunde ha skrivit det där inlägget själv :/ Vi är i precis samma situation..har ingen aning om hur vi ska lösa det.. Det känns jättetråkigt faktiskt.

• lillan31

Min vill inte heller byta till mitt...fast jag kan hålla med honom,Hans förnamn låter faktiskt konstigt tillsammans med mitt efternamn.(eller så är det en ovana bara )

Jag tar hans utländska efternamn som mellannamn, och behåller mitt eget som efternamn.

• anne på grönkulla

Vi har behållit varsitt namn. Det går alldeles utmärkt.

Namnlagen har varit könsneutral dvs man kan som gifta ta antingen mannens eller kvinnasn namn eller behålla varsitt, sen 1982.

Mitt tips brukar vara att den som tycker det är viktigt att heta samma kan byta om man inte kan enas annars. Men är det inte viktigt att heta samma så finns det ingen anledning - det avgör ni bara själva.

• pickolina78

anne på grönkulla - Det var ett väldigt bra tips tycker jag. Klok som alltid!

Svar på tråden Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..