• girlsnpea

Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..

Är det helt åt fanders de?
    Han vill ju gärna att jag ska ta hans namn, men han vill absolut inte ta mitt, för han är så insnöad (enligt mig iaf) att han ska få föra sin släkt vidare.
    Men jag tycker tt man lika gärna kan ta tjejens namn, vad är det för fel med det egentligen?
    Vi lever ju faktiskt på 2000-talet..

• Svar på tråden Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..
  • Liinda_e

inte för att göra det värre...men du skriver att han vill föra sitt namn vidare...
    är det inte så att när man skaffar barn får barnet aoutomatiskt mammans namn om man har olika efternamn....

• pickolina78
    Liinda_e skrev 2007-11-08 16:31:17 följande:
    inte för att göra det värre...men du skriver att han vill föra sitt namn vidare...är det inte så att när man skaffar barn får barnet aoutomatiskt mammans namn om man har olika efternamn....
    Jo så är det, men det kan man ordna om man vill att barnen ska ha pappans namn. Det kan man fixa vare sig man är gift eller ej.
  • pickolina78

Jag känner 2st som gett barnen pappans efternamn. Dom var inte gifta och hade alltså inte samma efternamn. Då är det lite papper som ska fyllas i osv, för att "bevisa" faderskapet eller något liknande. Jag vet inte om det är samma procedur om man är gifta men ändå har olika efternamn. Hur som så är det inte något som behöver bli ett problem.

• pickolina78

Barnen kan ju även ha båda. Den enas som mellannamn och den andres som efternamn.. Finns lösningar på allt!

• kalevala

vi ska inte byta han tar mitt namn som mellan namn ........barnen heter redan så

• girlsnpea

Tack alla för era svar..=)

pickolina78 skrev 2007-11-08 15:04:00 följande:
    Precis, varför inte behålla era nuvarande namn? Känns det trist att heta olika så kan ju någon av er ha den andres namn som mellannamn. På så sätt heter ni samma men personen har ändå kvar sitt egna efternamn och behöver bara använda det egna namnet.Jag håller med dig om din tanke. Det borde vara lika självklart att mannen tar kvinnans namn. Men det skulle kanske inte ändra din situation. Vissa killar och tjejer känner starkt för sitt namn och vill helt enkelt inte byta.. Om du inte heller vill byta så är ni ju på samma nivå, då är det ju inte bara han som är stelbent i frågan menar jag..

Jo, jag är väl lite stelbent jag också..tyvärr, nu när du säger det på så sätt. Men jag gillar inte bara hans resonemang att det SJÄLVKLART ska vara tjejen som byter eftersom att det är tradition.=)
  • mooogn

Skriver som många andra: Behåll era egna namn Det finns ju inget som tvingar er att ta den andras

• PennyJenny

Stå på dig, om du inte vill heta som honom och han inte vill heta som du så tycker jag verkligen inte att han ska tvinga dig att byta. Det är gammalt, mossigt och förlegat tycker jag.

• rasmus och lina

ta det namn som känns mest originellt.
    själv hade jag aldrig i livet bytt efternamn om min karl haft ett fult/vanligt i och med att mitt redan är fint och ovanligt. har dock alltid älskat hans efternamn o mitt bärs vidare genom mina många syskon.. ;)

Tips: googla de båda namnen o bestäm därefter.
    med mitt nuvarande namn får man upp en superduktig tjej som är handbollsproffs (jag kommer först flera länkar ned, skandal!!!)

med rasmus efternamn blir jag ensam om att heta så i hela sverige. avgörande!

• Efter 11 år är det min tur

När mina barn föddes hade dom mitt namn och jag ville inte byta till hans heller men har faktiskt ändrat mig numera heter mina barn hans namn och så även snart jag...det är ju faktiskt bara ett namn ..dina rötter har du ju kvar,lycka till

• ~vinterbrud~

Självklart kan han likagärna ta ditt namn (eller så behåller ni bara era nuvarande efternamn, dvs ingen byter).

Min sambo kommer ta mitt efternamn när vi gifter oss. Inga konstigheter med det och jag känner faktiskt ganska många killar som bytt till tjejens namn när de gift sig.

Känner tyvärr även en del killar som resonerar som din kille; de vill föra sitt namn vidare eller så identifierar de sig sig jättemycket med sitt efternamn och kan inte tänka sig att byta alls. Har däremot nästan aldrig hört om någon tjej som sagt samma sak.

• Hannahpanna

Som sagt, vi lever ju faktiskt på 2000-talet!
    Vi ska ta mitt namn och min m2b har inge problem med det. Ett alternativ, men kanske inte en lösning på ert problem, är ju att ta ett tredje namn, kanske har ni något fint släktnamn? Då slipper ni iaf bråka om vilket av era namn ni ska ta... båda får göra en uppoffring samtidigt som ni får fler valmöjligheter om det är den andres namn ni inte tycker om.

• sweetstreet

Jag skulle aldrig vilja byta mitt efternamn mot något annat oavsett hur ovanligt eller vackert det namnet skulle varit. mitt efternamn är en jättestor del av min identitet och jag känner starkt för det. Min man ville inte heller byta och eftersom jag känner som jag gör för mitt namn så hade jag inga som helst problem med att respektera och acceptera att han kände likadant för sitt namn.
    Ingen av oss skulle fått för oss att försöka övertala den andre att byta namn. Känns bara helt fel. Känner båda lika starkt för sina resp namn så är det ju lättare att förstå varandra.

För mig spelar det ingen som helst roll att vi inte har samma efternamn. Jag känner inget behov alls av att kunna kallas "Fam X" eller "Herr o Fru X".
    Så för vår del har det fungerat finemang med att vi båda behöll våra efternamn. Det kruxiga brukar kunna dyka upp när/om man vill ha barn. Har flera vänner där barnets blivande efternamn vållat stora och hårda diskussioner.

Om jag förstått det rätt med barnets efternamn så får det automatiskt mammans efternamn om föräldrarna i-n-t-e är gifta, men är man gift får det automatiskt pappans. Jättefånig regel. Känns otroligt förlegad, men det är väl samma gammaldags logik bakom detta som ligger bakom att pappan måste "ta på sig faderskapet" ifall paret inte är gifta. För då är det inte "säkert" att mannen verkligen är far till barnet, vilket man tar för givet om föräldrarna är gifta. Ungefär som om otrohet endast är något som kan ske om man inte är gift...! Känns väldigt 1800-tal men så är det fortfarande.

Om man vill att barnet ska ha den andre förälderns namn får man skicka in lite papper om detta.

Lycka till nu!

Och glöm inte bort att OM du eller han skulle ångra er senare så är det ju aldrig försent att byta namn. Allt behöver inte göras på en gång när man gifter sig.

• anne på grönkulla

Skatteverkets hemsida:
    " Vad ska barnet heta i efternamn?
    Är föräldrarna gifta och har gemensamt efternamn får barnet automatiskt samma efternamn
    Har barnets föräldrar olika efternamn och dessutom tidigare gemensamt barn, som de båda har vårdnaden om, får barnet samma efternamn som det senast födda syskonet
    I alla andra fall ska föräldrarna anmäla barnets efternamn till Skatteverket inom tre månader från barnets födelse. Anmälan ska skrivas under av barnets vårdnadshavare
    Gör föräldrarna ingen anmälan får barnet mammans efternamn

Det efternamn som kan anmälas för barnet är:

något av föräldrarnas nuvarande efternamn
    något av de efternamn som föräldrarna haft som ogifta. Om föräldrarna har olika efternamn och de vill att barnet ska använda bådas namn kan de anmäla ett som mellannamn för barnet. Den förälders efternamn som inte används som efternamn för barnet blir mellannamnet."

Alltså - om föräldrarna har samma namn får barnet det. Har föräldrarna olika får banet mammans namn, oavsett om de är gifta eller ej. Syskon får samma efternamn.

• Paeonia

Våra barn har pappans efternamn. Det var efter ett kort möte och en underskrift sen var det klart. Nu börjar jag ändå tveka till att ta hans tråkiga namn när jag själv är ensam i världen om mitt.....Han däremot kommer inte vara ensam i släkten att heta sitt namn om han ändrade efternamnet till mitt. Så av den anledningen vill han inte byta....
    Men jag vill på något sätt heta som dem. Jaja det blir nog att jag behåller mitt som mellanamn och byter till hans och barnens efternamn.

Paeonia

Svar på tråden Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..