Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..

Vi har behållit varsitt namn. Det går alldeles utmärkt.

Namnlagen har varit könsneutral dvs man kan som gifta ta antingen mannens eller kvinnasn namn eller behålla varsitt, sen 1982.

Mitt tips brukar vara att den som tycker det är viktigt att heta samma kan byta om man inte kan enas annars. Men är det inte viktigt att heta samma så finns det ingen anledning - det avgör ni bara själva.

• anne på grönkulla

Skatteverkets hemsida:
    " Vad ska barnet heta i efternamn?
    Är föräldrarna gifta och har gemensamt efternamn får barnet automatiskt samma efternamn
    Har barnets föräldrar olika efternamn och dessutom tidigare gemensamt barn, som de båda har vårdnaden om, får barnet samma efternamn som det senast födda syskonet
    I alla andra fall ska föräldrarna anmäla barnets efternamn till Skatteverket inom tre månader från barnets födelse. Anmälan ska skrivas under av barnets vårdnadshavare
    Gör föräldrarna ingen anmälan får barnet mammans efternamn

Det efternamn som kan anmälas för barnet är:

något av föräldrarnas nuvarande efternamn
    något av de efternamn som föräldrarna haft som ogifta. Om föräldrarna har olika efternamn och de vill att barnet ska använda bådas namn kan de anmäla ett som mellannamn för barnet. Den förälders efternamn som inte används som efternamn för barnet blir mellannamnet."

Alltså - om föräldrarna har samma namn får barnet det. Har föräldrarna olika får banet mammans namn, oavsett om de är gifta eller ej. Syskon får samma efternamn.

Svar på tråden Jag vill behålla mitt efternamn och det vill han också med sitt..