Varför gifter ni er?
Jag håller med många som redan svarat.
I princip, skilda vägar kan man gå oavsett om man är gifta eller "bara" sambo. Så varför inte gifta sig? Kanske det gör att man tänker en extra gång innan man separerar? För mig innebär mitt giftermål att jag har hittat den som jag just nu vill leva resten av mitt liv med, och vill kämpa hela livet för att det ska bli så.
Jag har haft ett långt samboförhållande tidigare på nästan 7 år, där funderade jag aldrig på giftermål förutom det första rosiga året. Jag ville att det skulle vara stabilt för att jag skulle vilja gifta mig.
Jag kan inte garantera att inget händer, men för mig känns det som att nu när vi gifter oss tar vi ett AKTIVT beslut att satsa på oss för resten av livet och jobba för det. Ibland känns det som att folk fortsätter att bo ihop av bara farten och skaffar barn och så för att det liksom flyter på, men ett bröllop är ett aktivt beslut att satsa och kämpa.
Och jag tror att det är en speciell känsla som uppkommer också när man tillsammans tagit det där aktiva beslutet, att nu gäller det, nu är det vi, på riktigt, för resten av livet...