Unga bröllopspar.. :)
Vi är födda -85, rätt unga med tanke på att vi kommer vara klara med femåriga utbildningar (alltså vi är unga relativt sett :)) när vi gifter oss augusti -09.
Vi är födda -85, rätt unga med tanke på att vi kommer vara klara med femåriga utbildningar (alltså vi är unga relativt sett :)) när vi gifter oss augusti -09.
Ja, jag/vi får också sådana kommentarer. Inte så vanligt i akademiska kretsar att man gifter sig ung verkar det som... De flesta är väl kring 27-30.
Och så bor vi ju i Gbg också, brukar ju vara lite högre ålder i storstäder. (Sedan tycker jag iofs egentligen inte att Gbg är en storstad men det är ju en helt annan diskussion).
Jag tror nog att studiefasen faktiskt kan göra rätt stor skillnad eftersom det kan vara en omvälvande förändring om man t ex flyttar långt och inte har bott ihop förut. Speciellt om man har olika studietakt.
Jag pluggar mellan 60 och 70 timmar i veckan och det är väl jämförbart med hur mycket jag kommer att arbeta sedan. Min fästman utbildar sig turligt nog till samma sak så han förstår varför det är som det är. Likadant med att man ibland måste resa en del. När jag bestämde mig för att dra och plugga i Kina hela sommaren för att bygga på mitt CV så stöttade han mig fullt ut även om det bara var 1½ månad innan jag skulle åka som jag kom på det.
Jag fattar inte riktigt standardsvaret med att man måste leva lite först innan man gifter sig. Vi har båda hinnit med mer än vad exvis många 30-åringar gjort. Barn har vi iofs inte hunnit med men det vill vi inte skaffa förrän vi är gifta...
Ja, inte är det många av mina gymnasiekompisar som fortfarande är tillsammans med den de var tillsammans med då i alla fall (efter att en eller båda flyttat för att plugga) så uppenbarligen är det många som inte klarar det. Jag tror det kan inverka lite hur mkt man pluggar också. Jag vet att min syster och hennes pojkvän (som flyttade en kortare bit) nog inte haft någon större omställning eftersom de pluggar ungefär lika mycket som på gymnasiet så den enda förändringen blev då att byta stad. Det är nog om det kommer väldigt mycket på en gång som det kan bli lite väl tufft. Även om det inte gäller alla såklart :).
Krystal:
Har ni också fått kommentarer om att ni är för unga när ni gifter er?
Fortsätter lite out of topic en snabbis:
Ah, jag vet inte jag. Jag pluggade minst 35 timmar i veckan på gymnasiet och den uppfattning jag får från att prata med mina vänner om hur mkt tid deras utbildning reellt tar så rör det sig oftast om ca 30-35 timmar i veckan (utslaget på terminen).
Men nej, jag tror också att det handlar mkt om inställning men ibland tror jag att det inte räcker; att saker kan glida en ur händerna för att man inte har tid att kommunicera. Fast det kan ju iofs hänföras till inställning också.
Jag har alltid tänkt att jag ska gifta mig före 25 efter att jag utbildat mig (direkt efter gymnasiet) men innan barn- och husskaffande. Och så blir det även om utbildningen blev lång mot vad jag tänkte mig först eftersom jag inte visste vad jag ville plugga förrän i slutet av gymnasiet. (Att gifta sig vid 23 turning on 24 är alltså i senaste laget för mig enligt planen ;)).