Inlägg från: Ickaflicka |Visa alla inlägg
  • Ickaflicka

BT:s nya regler annonsering m.m.

Jag förstår inte vad som är problemet! Det är väl självklart att folk med enbart ekonomiska intressen inte ska kunna gå in på en sån här sida eller bloggar och bara marknadsföra sitt företag! Sen är det väl också lika självklart att vi medlemmar kan tipsa varandra om bra företag så länge vi själva inte vinner på det ekonomiskt!

• Ickaflicka

Majsis2008; Nej du behöver inte tänka på varje liten grej! Företag får alltid gratisreklam på det sätt som du beskriver "Word of the mouth" eller vad det ska kallas. Men det är annorlunda om du har ett eget företag, och sedan låtsas vara en nöjd kund på ett forum på nätet. Vilket förekommer!

• Ickaflicka

Troll1: Självklart ska vi fortsätta tipsa varandra om saker, men det vi sysslar med är ju just tips, inte reklam!

Starchick: Alla regler kan inte kontrolleras! Men det är inte ett skäl att låta bli att sätta upp regler! Många i vårt samhälle skiter i skattereglerna, är det ett skäl att inte ha några regler om att man ska betala skatt?

• Ickaflicka

Om BT "tror" att du gör reklam för egen vinning men du inte gör det, så är det ju lätt för dig att bevisa att du inte får ekonomisk vinning genom att tipsa om en produkt eller annat. Jag förstår fortfarande inte problemet!

• Ickaflicka

Nemilover: Än en gång; om du inte själv är den som tecknar Nemi, vilket jag betvivlar, så kan du inte göra reklam för serien! det är bara ett tips från en nöjd kund!

• Ickaflicka

Ernhake och Liinda_e:

Från forumreglerna
    6. Tips, länkar och referenser.
    Privatpersoner som har köpt en tjänst eller produkt får svara på förfrågningar om hjälp och då lämna tips och länkar till företag som kan vara till hjälp för andra medverkande, dock med följande inskränkningar. Man får inte posta:
    * länk eller företagsnamn i inlägg utan motivering.

Detta omnämnande av ordet "länk" ska läsas mot bakgrund av meningen innan, dvs "länk till företag". En länk till en helt privat hemsida kan inte bt förbjuda.

Och skilj på "tips" och "reklam" i diskussionen, annars pratar vi inte om samma saker!

• Ickaflicka

Det kan aldrig vara reklam om du inte menar det som reklam, dvs. reklam är att pusha för en produkt och få pengar för det...

• Ickaflicka

Idéer är inte reklam... så länge idén inte utgör en produkt, som idémakaren vill sälja till dig, och idémakarens beskrivning av idén på bt därför kan ses som reklam...

• Ickaflicka

Sparkling star: Detta är samma regler om upphovsrätt och reklam som gäller i hela samhället, det kallas bland andra Upphovsrättslagen (om reklam finns många olika lagar) så om du tycker att detta är löjligt, så är jag rädd att du även måste lämna Sverige och flytta till ett helt anarkistiskt land!

• Ickaflicka

bridesilly: du ska ange var bilden kommer ifrån och du får ange vart du ska köpa den, så länge du inte ska köpa den av dig själv! Dvs, återigen: ekonomisk vinning!

• Ickaflicka

Då bör du inte heller ha något problem här på BT, tipsa så mycket du vill, men bilder har alltid, ska alltid, och överallt tillhöra upphovsmannen, inte bara här på BT!

• Ickaflicka

Jag vill inte bråka, men jag tycker inte att informera om reglerna är att vara nitisk. Jag uppskattar att det finns yrkesfolk här, och om BT skulle börja slänga ut yrkespersoner för att de ger råd, så tycker jag också att det är nitiskt. Men det är fortfarande skillnad på råd (tips) och reklam. Om en yrkesperson ger råd gratis på denna sida så får väl de bjuda på det...

• Ickaflicka

Ett tips till bt: ändra om i formuläret där man lägger upp bilder, så att det finns en egen liten ruta för upphovsrätt där man kan fylla i fotografens namn/företagets hemsida, då blir det mycket enklare för oss alla att följa reglerna!

Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.