Inlägg från: Communityansvarig |Visa alla inlägg
  • Communityansvarig

BT:s nya regler annonsering m.m.

Reklampolicyn var nödvändig för att komma tillrätta med all otillåten reklam på Bröllopstorget. Vad det gäller bilder i galleriet är det så att det ska ses i ljuset av denna reklampolicy. Vi vill inte förstöra för er vanliga medlemmar. Är det personliga bilder räcker det bra om man uppger att man själv publicerat den (signaturen) sedan kan man kalla den privat om så är. Men är det en "kommersiell" bild får man försöka styrka att syftet inte är att göra reklam.

Som i övrigt gäller att det mycket handlar om syftet med publiceringen, och att det vad det gäller många produktbilder som läggs upp att vi ska kunna avgöra om det är fråga om ett tips eller om reklam och att vi inte genom att tillåta sådana bilder bryter mot upphovsrättslagen.

Det visade sig snabbt när vi breddade det sociala utrymmet på sajten att det blev omöjligt att hålla sajten fri från reklam om det inte var en konsekvent regel. Därför är vi tvugna att stoppa reklam på den egna presentationssidan för att få bukt med det i forumet. Lusten blev oemotståndlig när det var så lätt att ge en fin ink till presentationsidan.

Men det viktigaste är att vi faktiskt gör detta för er vanliga medlemmar. Vi vill inte införa regler som försämrar den internettjänst vi tillhandahåller. Vi är inte intresserade av att försöka sätta dit folk, men för er skull vill vi komma tillrätta med alla dom som utnyttjar våra resurser för egna syften. Detta inte minst för att vi då kan frigöra resurser för att utveckla Bröllopstorget ytterligare 

• Communityansvarig

Lillsessan, jag förstår om du hoppas på det men tyvärr Inga länkar, ingen reklam ingen marknadsföring på presentationssida. Inte heller några tips som syftar till att öka trafiken på sin egna externa hemsida. Det är en absolut regel.

Jag förstår om det ställer till det för vissa av er, säskillt är det tråkigt som ni säger med de egna externa bröllopssidorna, vi kanske tillsammans kan komma fram till en hållbar lösning när vi sett hur detta slagit ut. Kommer vi tillrätta med smygreklamen på ett bar sätt  så

Och Pärlhönan, låt mig säga så här att för alla er som primärt är på Bröllopstorget utan eget kommersiellt vinstintresse kommer inte förändringen bli så stor, dte är iu alla fall tanken. Upplever ni att Bröllopstorget i och med detta försämrats så hör av er till mig eller moderatorerna så ser vi hur vi kan komma tillrätta med problemet. Vi ska ju inte försämra Bröllopstorget.

Vi ha till exempel haft planer på att öka kunskapsutbudet genom olika expertgrupper, och det är ju något som verkligen kunse vara en förträfflig sak. Men det har under nuvarande omständigheter varit omöjligt just för att problemet med alla som är här i kommersiellt syfte varit mer tvingande att ta itu med

• Communityansvarig

Återigen, syftet styr, är det ett oberoende tips som inspiration är det en sak, men är det ekonomiska intressen bakom är det inte ok inte i en blogg heller. Allt detta kan uppfattas som hårt för vanliga medlemmar, men tyvärr är det nödvändigt. Och utifrån vad detta ger så får vi hur vi går vidare

• Communityansvarig

Det ser vi, det brukar visa sig ganska snabbt faktiskt.
    Vad menar du med att iden med BT faller? Vi gör detta för er. Vi kommer inte satsa på att sätta dit folk, men vi har ett problem med att BT utnyttjas av personer med strikt ekonomiska intressen, det här är vårt sätt att försöka lösa det

• Communityansvarig

Oopss jag som verkligen borde kunna glömmer att använda citatknappen klumpigt, klumpigt.
    Och Lillsessan om du följer reglerna slka det säkert inte bli några problem, dom är ju som du säger faktiskt mer konsekventa nu om inte annat

• Communityansvarig

Beror allt på hur oskyldiga dom är domGlad för är dom det inte är det inte ok. reklampolicyn gäller för alla dialogtjänster och hit räknas även Gästböcker och inboxar

• Communityansvarig

Ni har förståt saken helt rätt man får tipsa så länge tipsen är oberoende och Majsis2008 på vad sätt tycker du vi motsäger oss själva?

• Communityansvarig
    also skrev 2007-11-12 14:21:08 följande:
    Då frågar jag igen HUR ska ni kunna veta om jag ger ett oberoende tips eller tjänar på det ekonomiskt? Frågan har ställots flera ggr nu och ni svarar inte
    Svarar igen Det vet vi, för uppsåtet eller syftet visar sig alltid!
    - Lika väl som ni vet med er om ni tipsar om något som ni tjänar på eller vill tjäna på märker vi det relativt fort när vi ser till helheten i en medlems närvaro på BT. Därav den tidigare regeln om att man inte får tipsa mer en tre gånger under ett halvår om samma företag eller tjänst.

I osäkra fall där sådana finns friar vi hellre än fäller, för de som är här med ekonomiska syften i bakfickan straffar tids nog ut sig själva ändå.

Och om de istället tar till sig de regler som gäller, ja så mycket bättre, vi vill som sagt bara lösa problem inte bedriva någon hetsjakt. Bröllopstorget formas och omformas hela tiden av alla medlemmars medverkan

Vilka kriterier vi gör detta urval utifrån kan jag av säkerhetsmässiga skäl inte diskuttera, skulle någon någongång åka på en tillsägelse eller varning på felaktiga grunder är det bara att överklaga beslutet för en ny prövning.
  • Communityansvarig

Ursäkta om jag varit otydlig. Så här är det sett ur ett övergripande pespektiv

Reklampolicyn gäller endast reklam och marknadsföring, men den är tvingande och gäller på hela Bröllopstorget. Den ska inte drabba vanliga medlemmar som bara vill tipsa enligt de regler som finns (inte i trådstart etc.) länkförbudet gäller just sådana länkar där det finns ett ekonomiskt intresse bakom, andra länkar är även i fortsättningen OK.

Vi sköter upprätthållningen genom vårt rapportsystem. Det är varje medlems ansvar att anmäla sådant man tycker är ett regelbrott på samma sätt är det vårt ansvar att sköta om att sådana ärenden handläggs enligt gällande regler och policys.

När vi talar om syftet är det utfrån vår bedömning av en medlems syfte. Denna bedömning är objektiv i så måtto att den vilar på den fakta som finns tillgänglig här på BT och genom den övriga info som ger sig till känna i länkar eller som presenteras för oss. Känner man sig orättvist behandlad kan man överklaga handläggningen för en andra bedömning. Vi kommer inte bedriva någon hetsjakt, men vi löser de ärenden som komme rtill vår kännsdom.

Jag ska nyansera reklampolicyn så att detta framgår tydligare. Tack för alla kloka synpunkter

• Communityansvarig

Och där tänkte jag stava rätt...

• Communityansvarig

Reglerna har reviderats något ja, men se till syftet bakom. Reklampolicyn gäller reklam och på så sätt är den absolut.

Om vi avgör att en medlems syfte med sin närvaro är att tjäna pengar och göra reklam ja då får medlemmen ifråga helt enkelt välja om den ska ändra beteende eller lämna BT.

Och om vi blir uppmärksammade på en medlem som gör reklam, så ligger det i medlemmens intresse att bevisa sin oberoende ställning i frågan.

Vi är inte ute efter att leta fram problem som jag tidigare sagt, men vi kommer alltså att debitera enn straffavgift om vi märker att man utnyttjar våra systemresurser upprepade gånger i ekonomiskt syfte. Men det är ingenting som ska drabba vanliga medlemmar där uppsåtet bara var just att tipsa

Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.