Inlägg från: sparkling star |Visa alla inlägg
  • sparkling star

BT:s nya regler annonsering m.m.

Hej,

Jag kommer att söka mig vidare från denna sida!Jag är faktiskt grymt besviken på BT. Jag trodde att detta var ett ställe där man kunde få adekvata tips och råd utan otroligt många regler och förmaningar. Nu är det en sandlåda där vuxna människor inte kan få dela med sig av sina nyttiga erfarenheter.

Jag anser mig vara så pass intelligent och vuxen att jag kan avgöra vad som är reklam, spam, otillåtna fotografier, oseriösa medlemmar. Syftet med sidan är väl dock att vi ska lära oss av varandra till fullo?

Nej tack, den här sidan är ingenting för mig längre. Jag betackar mig från toppstyrda regler och en redaktion som är livrädda för att förlora reklamintäkter och har satt i system att ha fåniga regler.

Tack alla ni som har svarat på mina frågor.

MVH

• sparkling star
    Ickaflicka skrev 2007-11-12 20:37:20 följande:
    Sparkling star: Detta är samma regler om upphovsrätt och reklam som gäller i hela samhället, det kallas bland andra Upphovsrättslagen (om reklam finns många olika lagar) så om du tycker att detta är löjligt, så är jag rädd att du även måste lämna Sverige och flytta till ett helt anarkistiskt land!
    Jag som är medielärare tackar för den fina lektionen i samhällskunskap...

Jag anser att BT är otroligt nitiska, oerhört mer nitiska om man jämför olika communitys eller liknande. Det är inte själva upphovsrättslagen som jag kritisera utan att reglerna inte används konsekvent samt att man ska " köra på den hårda linjen" till ett absurdum.

Det här är min uppfattning och ingenting du borde ironisera över.
  • sparkling star
    Ickaflicka skrev 2007-11-12 20:42:24 följande:
    Då bör du inte heller ha något problem här på BT, tipsa så mycket du vill, men bilder har alltid, ska alltid, och överallt tillhöra upphovsmannen, inte bara här på BT!
    Ja, som f.d journalist och sambo med en fotograf så är jag väl medveten med det. Men det är som sagt inte upphovsrättslagen jag reagera mot. Det är BT användning av regler och nitiska sätt. Det är en oerhörd skillnad.
  • sparkling star

Jag anser dock att om det finns yrkesfolk här inne så ska de få ge adekvata råd och dela med sig av sina erfarenheter utan att det ska få kallas reklam.

• sparkling star
    Ickaflicka skrev 2007-11-12 21:05:53 följande:
    Jag vill inte bråka, men jag tycker inte att informera om reglerna är att vara nitisk. Jag uppskattar att det finns yrkesfolk här, och om BT skulle börja slänga ut yrkespersoner för att de ger råd, så tycker jag också att det är nitiskt. Men det är fortfarande skillnad på råd (tips) och reklam. Om en yrkesperson ger råd gratis på denna sida så får väl de bjuda på det...
    Jag vet om att det finns många yrkesfolk som gör just och det är tydligen inte ok. DET tycker jag är tråkigt. För som lekman värdesätter jag de råden och tipsen. Man gör inte reklam för sig själv om man informera om priser, tyger, uppsättningr utifrån sitt perspektiv. Men härinne så är tydligen definitionen av reklam just så.

Jag vill inte heller bråka men jag vill motivera mina åsikter.

Pumpkin: jag är medveten om reglerna.
  • sparkling star

Det är en ren principsak. Jag har fått tillsägelser för att jag tipsat om en del saker samt gett råd inför fotograferingar. Då har det genast varit en del som skrikit REKLAM trots att jag inte har något intresse eller ekonomiskt vinstintresse.

Är jag bagare, får jag inte då kommentera priser? Är jag fotograf får jag då inte ge konkreta råd och tips inför fototillfällen? Är jag sömmerska får jag då inte ge tips på tyger? För att det kan härledas till yrkeslivet?

Det är bra med ett förtydligande för det verkar studom har varit svårt med definitionen samt hur man bedömer varningar/tillsägelser.

• sparkling star
    lillSessan skrev 2007-11-12 21:21:20 följande:
    mmm...jag har också varit med om det det är svårt att veta,innan jag hade eget så fick jag inga varningar men så fort ryktet gick så blev jag anmäld flera ggr medans jag gjorde exakt samma sak innan det egna. Gav exakt samma råd osvsparkling star skrev 2007-11-12 21:16:28 följande:
    Kul att hör att man inte är ensam om det.

Pumpkin: Det finns ju även en del amatörer här inne som gör reklam för sig själva och utför arbeten till kontakter som de har fått här inne. Reageras det på det? För ibland så verkar det som om yrkesfolket enbart får tillsägelser.

Uppsåtet kan ju vara oerhört otydligt ibland, och jag som privatperson kanske är så nöjd att jag känner att jag vill sprida det vidare och tala väl. Om då den personen befinner sig privat härinne och svara på frågor samt bekräftar en del saker, definierar ni det då som reklam?
  • sparkling star
    Frostvarg skrev 2007-11-12 21:30:51 följande:
    jag kan hålla med om det mesta i policyn men moderatorerna verkar vara väl nitiska i sin bedömning. jag har som fotograf vid flera tillfällen gett tips och råd utan att i mitt tycke göra reklam för min egen verksamhet. min verksamhet begränsar sig dessutom till hobbyverksamhet.exempelvis så svarade jag på inlägget om "hur länge man ska behöva vänta på sina bilder" jag svarade genom att ge exempel på min egen arbetsgång vid fotografering och förklarade vad som tar tid och hur länge. det inlägget plockades raskt bort och jag varnades och spärrades från att skriva inlägg ett tag.jag trodde att svar på frågor från de som verkligen vet svaren var bra. men tydligen har man inställningen att andrahandsinformation från de som tror att de vet är bättre. Jag vill kunna komma med nyttiga tips och jag vill kunna visa att jag som fotograf faktist vet vad jag snackar om. kan jag göra det? det verkar tyvär inte så.
    Detta är ju EXAKT det jag talar om! Bra skrivit! Detta har jag också råkat ut för.
  • sparkling star

Alla drar vi ju oss till oss uppmärsamhet på olika sätt. Dels hur man uttrycker sig men också hur man är.

Föresten Lillsess, Deal or no deal? Vad är kriterierna för att få var med där?

Det är synd att det har blivit såhär och uppenbarligen så verkar det vara ett ämne som berör många.

• sparkling star
    Frostvarg skrev 2007-11-12 21:55:14 följande:
    ville ge hjälp och stöd men man får dra nån annanstans. tar gärna emot tips på andra ställen. fast det kallas säkert reklam hehe
    Jag kan ge dig lite tips om du vill

Skämt å sidor, moderatorer hur definierar man råd och stöd? Samt vart drar man gränsen?
  • sparkling star

Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-12 22:23:03 följande:

Råd och stöd är (återigen) oberoende tips, tips som inte kan härledas till ens eget (/brorsans/sambons/bästa kompisens) företag och som man alltså inte kan tjäna pengar på på ett eller annat sätt. Länkar får läggas in i inlägg som oberoende tips så länge man inte bara slänger in länken utan en förklaring om vad det är/hur det passar in i sammanhanget osv.
    Ok, tack för Er definition av det.
  • sparkling star

Det är befängt att ens utlysa en form av straffavgift. Vad har BT som ett vinstdrivande företag för rättighet att ens föreslå en sådan sak?

Ärligt talat så gråtar man inte blod om man blir avstängd.

Ps, bilden på hästen som jag har som presentationsbild har jag tagit...

• sparkling star

Straffavgift är ett oerhört klumpigt uttryck. Regler och dess formuleringar ska vägas på guldskål för att inte misstolkas.

Vad menar du Pumpkin med att "folk som inte vill betala för sig" syftar du på att man ska köpa en reklaplats här?

• sparkling star

Jag kommer att lämna BT. Tack och godnatt!

Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.