• Frostvarg

BT:s nya regler annonsering m.m.

jag kan hålla med om det mesta i policyn men moderatorerna verkar vara väl nitiska i sin bedömning. jag har som fotograf vid flera tillfällen gett tips och råd utan att i mitt tycke göra reklam för min egen verksamhet. min verksamhet begränsar sig dessutom till hobbyverksamhet.

exempelvis så svarade jag på inlägget om "hur länge man ska behöva vänta på sina bilder"

jag svarade genom att ge exempel på min egen arbetsgång vid fotografering och förklarade vad som tar tid och hur länge.

det inlägget plockades raskt bort och jag varnades och spärrades från att skriva inlägg ett tag.

jag trodde att svar på frågor från de som verkligen vet svaren var bra. men tydligen har man inställningen att andrahandsinformation från de som tror att de vet är bättre. Jag vill kunna komma med nyttiga tips och jag vill kunna visa att jag som fotograf faktist vet vad jag snackar om.

kan jag göra det? det verkar tyvär inte så.

• Frostvarg
    TessoJimmy skrev 2007-11-12 21:40:31 följande:
    Trist nu när man inte kan få den hjälpen man trodde att man skulle få här!!!Jaja det blir ju att alla drar till ett annat ställe alla vet om
    ville ge hjälp och stöd men man får dra nån annanstans. tar gärna emot tips på andra ställen. fast det kallas säkert reklam hehe
  • Frostvarg

fick ett brev i min inbox, förstår såklart vad ni vill jag ska göra men retar mig som fan på en del av texten.

Vänligen ta bort informationen om ditt företag från din personliga sida.

Reklamförbud på presentationssida, presentationsbild och signatur
    Ingen kommersiell medverkan genom medlemskap på Bröllopstorget tolereras fortsättningsvis. Man får endast delta i forumet eller i övriga interaktiva tjänster som privatperson i strikt privat och personlig bemärkelse. Följande är inte tillåtet:

? På presentationssidan får man hädanefter inte på något sätt göra reklam för sig själv eller sin verksamhet. Detta gäller även presentationsbild och signatur.

? Att nämna titel eller yrke om det på något sätt kan hänföras till bröllop eller bröllopsrelaterade ämnen.

? Att lägga ut bilder på produkter eller tjänster som du säljer eller har någon koppling till.

? Att länka till extern hemsida, eller till egen sida i företagsregistret.

?Att länka till egna interna och externa bröllopssidor är ok förutsatt att syftet inte är ekonomiskt.

Presentationssidan är alltså från och med nu helt stängd som reklamkanal. Upptäcker vi överträdelser mot denna regel kommer vi att debitera straffavgift samt stänga av berörd medlem från Bröllopstorget. Reklamförbudet gäller även alla former av bilder som man har såväl på presentationssida, i bildgallerierna eller som signaturbild.Vet man med sig att man har reklam på sin presentationssida bör man således avlägsna detta material omgående alternativt lämna Bröllopstorget.

MVH
    /Moderator

Ni menar alltså på allvar att ni ska debitera straffavgift, ursäkta mig men straff har bara vissa myndigheter rätt att dömma ut och jag e mycket tveksam om ni har någon laglig rätt att debitera straffavgifter. detta börjar likna lekskola tycker jag.

• Frostvarg

förlåt pumpkin, hoppar inte på dig då jag förstår att du har en hopplös uppgift. straffavgift var mer än lite klumpigt. det var det jag menade med lekskola. trodde stället drevs av lite seriösare människor som faktist tänkte igenom sina texter.

• Frostvarg

Lycka till att driva in straffavgift. finns ingen laggrund för en sådan. det är lite som om jag skulle utfärda parkeringsböter om någon ställer sig på min tomt. helt omöjligt. jag kan anmäla till polisen men deras resurser är begränsade. tror att ni har noll chans att utfärda straffavgifter

• Frostvarg

Straffavgift.

Jag betvivlar starkt era möjligheter att utfärda någon straffavgift i praktiken. Straffavgift kan man utfärda om man säljer en vara eller tjänst och inte får betalt för den. då har man rätt att lägga på påminnelseavgift och straffränta och slutligen driva ärendet till kronofogde. Böter får bara utfärdas av de företag som har myndighets tillåtelse att utfärda det. gäller främst parkeringsbolag.

Eftersom ni driver en site som är gratis för medlemarna så säljer ni ingen tjänst och då faller första alternativet. tillåtelse av myndighet tror jag inte ni har så den faller med.

Era möjligheter är att 1. ta bort alla inlägg som betraktas som reklam så fort ni ser dom och 2. avsluta medlemsskap för de personer som inte följer era regler. eller 3. göra om hela siten till en betalsite då gäller andra regler.

Jag kritiserar inte era försök att stoppa reklamen för där håller jag med er utan jag kritiserar era metoder.

Visst skulle ni kunna polisanmäla reklam som spam men polis och åklagare lägger regelmässigt ner de anmälningarna med motiveringen, brott kan inte styrkas/brist på bevis/spaningsuppslag saknas.

Kan bara önska er lycka till då jag själv drivit flera forumsiter och inte fått någon av dom fria från oönskad reklam.

Conny.

Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.