• Pumpkin

BT:s nya regler annonsering m.m.

Så bra!

Och som sagt, vi är inte ute efter att jaga er vanliga medlemmar som är här av rent privata intressen, syftet är att komma åt "gratisåkarna" och att rensa forumet så mycket som möjligt från reklam. Tänk efter före så blir det jättebra ska du se

lilltjejan skrev 2007-11-13 13:16:12 följande:
    då tror ja att ja hänger med...
  • Pumpkin

Tanken är nog att du ska skriva in fotografens namn där, någon annan ruta finns ju inte. Ska dubbelkolla med Johan!

Fejs skrev 2007-11-13 19:41:03 följande:
    Jo jag får upp bildbeskrivning men där skriver jag ju inte in fotografens namn heller utan vad det är för nått.SUCK!!! Fan att det ska bli så jävla krångligt helt plätsligt. Hatar det här!
  • Pumpkin

Det där låter väldigt konstigt tycker jag, tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla upp hur just det ärendet såg ut.

Låter i mina öron som att det har gått lite för fort vid en anmälan, för enligt vad du skriver så var det helt klart ett tips du lämnade!

26maj2007 skrev 2007-11-13 20:21:08 följande:
    jag gav tips om ett företag som vi hade kontakt med i samband med vårt bröllop. känner inte personen har bara träffat personen iför bröllopet och på vår dag. alltså allt som allt 3 gånger och kommer aldrig att träffa personen igen alltås igen egen vinning. ändå fick jag en varning för reklamHur ska man formulera sig om man ger tips? vill ju inte riskera att bli avstängd.
  • Pumpkin

Nej, oavsett om man har annons här eller inte så är forumet, presentationen och alla dess undersidor stängda för reklam.

Toppen att du kommer med tips och råd utan att göra reklam för ditt företag

Sugarbaker skrev 2007-11-13 20:55:44 följande:
    Jag har varit utomlands i en vecka nu, och har några frågor angående dessa nya regler.Jag är leverantör inom bröllopsbranschen och har, varje år, ändå sedan BT startades, köpt min annons här. Trots att jag betalar 2 795:- (ex moms) per år, får jag inte, på min presentation, länka till min hemsida eller lägga upp några bilder på mina alster?Jag besöker BT ungefär varannan vecka, som hastigast, och försöker svara på några frågor anående det jag jobbar med. Jag har aldrig nämnat, och skulle aldrig nämna mitt företag eller länka till mitt företag i en tråd. Tacksam för snabb svar.
  • Pumpkin

Jag ska som sagt kolla det här med Johan, men jag tror att det är tänkt att man ska skriva både beskrivning och ägare/fotograf i samma ruta.

Förhoppningsvis blir det som Ickaflicka föreslog tidigare i tråden, med en speciell ruta för upphovsrätten. 

Fejs skrev 2007-11-14 06:24:56 följande:
    Jaha, vart ska jag då skriva vad det föreställer?Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-13 21:54:32 följande:
  • Pumpkin

Hmm, nu blev jag lite osäker. Ska kolla med Johan för säkerhets skull vad som gäller i såna fall.

Sugarbaker skrev 2007-11-14 06:53:49 följande:
    En fråga till då.Om någon inboxar mig eller skriver i min gästbok och ber om min hemsidesadress, vad är det som gäller då? Får jag skriva tillbaka med hänvisningar till hemsidan, eller räknas det också som reklam?Tacksam för svar.
  • Pumpkin

Det man ska tänka på är att reklampolicyn gäller reklam, är det inte reklam så gäller inte reklampolicyn.

Således är det alltså inte otillåtet att länka, så länge man inte har något ekonomiskt intresse i företaget/tjänsten man länkar till.

Man får heller inte lägga ut sin e-postadress i reklamsyfte, ej heller be andra att lägga ut sina e-postadresser. Lättaste sättet att lösa det här är väl att istället inboxa den/de som uttrycklingen vill ha ett speciellt tips?

Limegrön skrev 2007-11-14 10:30:00 följande:
    OOOOJJJJJ! Min router kraschade, så jag har inte haft någon internetuppkoppling sedan jag startade denna tråd. Vilket kaos jag startade...Jag tycker att reglerna har blivit krångligare nu, det kräver att man tänker sig för innan man svarar på ett inlägg, verkar det som. Efter att jag läst igenom hela tråden verkar det som om man nu får lägga in en länk till en extern hemsida, om man inte tjänar något på den själv? Får man alltså lägga den länken BÅDE på den egna hemsidan och i foruminlägg? Jag uppfattade det nämligen så att ALLA länkar fr o m nu är förbjudna!??Och sen ska man inte heller få lägga in e-postadresser i en tråd?Alla som ber att man ska mejla recept osv då? Det får man alltså inte längre? Så då måste man skriva in receptet på sin hemsida OCH uppge upphovsmannen till receptet??? Jag är FÖRVIRRAD!
  • Pumpkin

Återigen: Reklam är otillåtet, är det inte reklam så är det OK. Tänk alltså efter innan du lägger ut länkar - "Kan jag/någon i min närhet tjäna på det här?". Om svaret är nej så är det rimligtvis OK att lägga ut länken.

snofsan skrev 2007-11-14 10:36:16 följande:
    Men man har juh en länk sida oxå men den får man ha då elle?eller blir ja varnad om ja lägger ut såna med?
  • Pumpkin

Jag förstår att det kan verka förvirrande, men har man inget att tjäna på sin medverkan här så ska det inte vara några problem

• Pumpkin

Men man får ju tipsa? Så länge som du själv eller någon i din närhet inte kan tjäna på det. Länkarna måste alltså vara till företag/hemsidor som du inte kan vinna något på att länka till.

snofsan skrev 2007-11-14 10:40:27 följande:
    men om man inte får tipsa med den länksidan så varfrö tar ni inte bort den överhuvudtaget då!? ............
  • Pumpkin

Jag förstår hur du tänker, men här definieras reklam i just den egna vinningen. Om man inte får tipsa om företag (som man inte kan tjäna på) som man använt sig av/hört talas om osv så faller hela idén med BT och det är alltså inte tanken!

snofsan skrev 2007-11-14 10:43:44 följande:
    Pumpkin - 5 juli 2008 skrev 2007-11-14 10:41:28 följande: men gör man inte reklam för dom andra??
  • Pumpkin

Spontant säger jag nej, men jag ska kolla med Johan också, för jag håller ju med om att det är bra med inspiration!

Återkommer!

Limegrön skrev 2007-11-14 10:53:51 följande:
    Äsch nu försvann mitt inlägg, jag börjar om på min lånade internetuppkoppling...Ta mitt exempel:Jag har en hemsida som främst är till för att sprida inspiration och kunskap om kalligrafi och korttillverkning.På den har jag även lite info om hur man gör om man vill beställa saker. Denna info har jag endast med för att jag får många konstiga mejl från personer som tror att jag gör saker gratis och att det tar typ 2 dagar för mig att kalligrafera något.Detta är inget jag gör i vinstdrivande syfte, tjänar kanske en tusenlapp/år och har därför inget eget företag (räknas som hobbyverksamhet)Jag inbillar mig att folk här på BT har haft nytta av min sida, då de själva ska tillverka sina inbjudningskort och trycksaker - vad vet jag?Hittills (sfter ca 1 år här på BT) har jag inte fått någon förfrågan om beställningsjobb från någon här på forumet, så jag tror inte att det har uppfattats som reklam på något sätt. (Dessutom hade jag inte kunnat då jag varit upptagen med mitt eget bröllop...)Jag hänger kvar på detta forum ENDAST för att jag har svårt att släppa kontakten med mina kompisar här och för att jag tycker att det är kul att hjälpa andra, som jag själv har blivit hjälpt inför mitt eget bröllop. Jag är alltså INTE här för att kränga varor genom min hemsida.Finns det något sätt att behålla länken till min hemsida? Finns det t ex något jag kan ändra i formuleringen?
  • Pumpkin

Ja, det är så jag tolkat de regler som lagts fram också. Kan självklart kolla med Johan vart gränsen går dock!

pallasathena skrev 2007-11-14 16:01:38 följande:
    Så här tänker jag: Det kanske blir jävigt om du hänvisar till någon som du känner personligen, för då vet man kanske inte om du hänvisar till henne för att hon är din vän eller för att hon är bäst?
  • Pumpkin

Som sagt, jag har vidarebefordrat din undran (och min) till Johan och återkommer med svar när jag fått det

MissLovely skrev 2007-11-14 16:13:48 följande:
    Eller så hänvisar jag för att någon frågar vart gör ni er uppsättning i Jönköping?Så alla andra ska få länka men inte jag endast för att frisören är en kompis till mig.
  • Pumpkin

Jättebra fråga! Det är faktiskt nånting som diskuteras på redaktionen nu, då ju präster sitter med värdefull kunskap som kanske kan vara svår för envar att inneha. Dessutom tjänar de ju egentligen inga pengar på sin "reklam" som företag gör.

Men som sagt, det diskuteras i skrivande stund!

Ms K skrev 2007-11-14 16:14:13 följande:
    Jag har en teoretisk fråga ang. denna formulering om Reklamförbud på presentationssida, presentationsbild och signatur:"– Att nämna titel eller yrke om det på något sätt kan hänföras till bröllop eller bröllopsrelaterade ämnen."Hur är det tex med präster? Får de ha sitt yrke i sitt nick eller skriva om det på sin medlemssida? frågar bara av ren nyfikenhet
  • Pumpkin

Jag är också nyfiken och det är en bra fråga

MissLovely skrev 2007-11-14 16:15:55 följande:
    Jättebra. Är lite nyfiken av mej. Detta var dock bara ett exempel
  • Pumpkin
    MissLovely (och ni andra):

Såhär säger Johan om att tipsa om närståendes verksamhet:

Man kan se det så här att tipsen ska inte tyngas av egen vinning för då kanske det inte är några bra tips. Det handlar om att tipset ska vara oberoende för annars är det inte tips utan bara reklam och marknadsföring.

Man kan ju tycka att det skulle räcka med att man inte vann något på det ekonomiskt, men på ett sätt urholkar det kvalitén på communityn som social mötesplats om man alltid måste misstro tipsen och kolla hur hållbart det är själv, det är ju mer behagligt om man kan lita på folk direkt.

Alltså är det inte lämpligt att tipsa om kompisens/sambons/syrrans/kusinens verksamhet då det inte är oberoende, dvs det (kan i alla fall) tyngs av en viss "favorisering" om man så säger.
  • Pumpkin

Sugarbaker: Johan hänvisar till det bakomliggande syftet och därmed är det alltså inte OK eftersom du då "måste" göra reklam för ditt företag.

Det var ungefär det svaret jag fick, vill du ha ett utförligare/tydligare svar föreslår jag att du mailar Johan

Svar på tråden BT:s nya regler annonsering m.m.