• Pumpkin

Mina bilder

Ingen fara stenbruden! Ickaflicka har sammanfattat det rätt bra, och vad gäller varningar och debitering så blir du SJÄLVKLART varnad först

• Pumpkin

De bilder som läggs upp i bildgallerierna måste ha en angiven avsändare. Är det en bild på en vara eller tjänst, till exempel en ring eller ett brudfoto, som medlem publicerat som inspiration för andra, måste fotografens namn eller den som äger upphovsrätten till bilden anges som källa.

Nene p skrev 2007-11-14 09:39:12 följande:
    vadå om man har massa bilder men inga adresser skrivna på dom så borde det inte vara reklam eller??Har massa bilder från alla möjliga saiter på vad jag ska köpa och har köpt till mitt bröllop men jag har inte skrivit vart jag har hittat dom, det kan väl inte vara reklam??Verkar konstigt Min sambo tror att det gäller dom som gör reklam för sin egen eller vänners web försäljning, på sin sida...
  • Pumpkin

Tja, man får ju inte göra reklam med bilden heller (för reklam är ju inte tillåtet ).

Ickaflicka skrev 2007-11-14 13:04:53 följande:
    det gäller alltså upphovsrätten till bilden (alltså ensamrätten till bilden som tillhör den som tagit bilden), inte huruvida man gör reklam för det på bilden eller inte!
  • Pumpkin

Nej, men om man t ex äger en blombutik så får man inte lägga ut en bild på en bukett gjord i ens egen butik, för då räknas det som reklam vare sig man uppger upphovsman eller inte. Det var så jag menade

Ickaflicka skrev 2007-11-14 13:27:46 följande:
    jo, fast en upplysning om vem som är upphovsman kan aldrig ses som reklam, eftersom det är ett lagenligt krav att redovisa upphovsman.
  • Pumpkin

Och det har du rätt i! Det var jag som kom in på lite allmänt snack, känns som att det har behövts både här och där de senaste dagarna

Ickaflicka skrev 2007-11-14 13:43:33 följande:
    Har du rätt i! Men nu gällde det ju stenbrudens klänning som hon köpt!
  • Pumpkin

Varsågod Ibland behöver saker stötas och blötas för att man ska förstå riktigt vad som händer, och det är ju vårt jobb att hjälpa till med det.

Och tack för din hjälp, du har kommit med massa bra svar innan någon av oss hunnit svara

Ickaflicka skrev 2007-11-14 14:21:41 följande:
    Jo, tyvärr, men nu tror jag att de flesta lugnat sig och att vi kan gå vidare! Tack för att ni haft tålamod med oss medlemmar!
  • Pumpkin

Misstänkte faktiskt att du var jurist Men visst är det intressant och roligt, det är nog en anledning till att jag läser JÖKEN nu

Ickaflicka skrev 2007-11-14 14:52:28 följande:
    tja, som jurist kan jag ju inte låta bli att faktiskt tycka att det är kul att diskutera regeltolkningar... yrkesskada!
  • Pumpkin

Var hittar du det? För jag tycker mig minnas att Johan sagt att det är OK, så länge som man anger källa.

Det står också såhär i reklampolicyn:

– De bilder som läggs upp i bildgallerierna måste ha en angiven avsändare. Är det en bild på en vara eller tjänst, till exempel en ring eller ett brudfoto, som medlem publicerat som inspiration för andra, måste fotografens namn eller den som äger upphovsrätten till bilden anges som källa.

pandis2405 skrev 2007-11-15 14:47:37 följande:
    Så här säger reglerna om bilder på bröllopstorget:UpphovsrättenAlla bilder som du lägger upp måste vara tagna eller skapade av dig som är medlem i syfte för att upprätthålla upphovsrättslagen. Bilder som du köpt eller på annat sätt förvärvat och där ni tillgivits tydliga rättigheter som medger återpublicering på internet kan vara OK, men Familjeliv reserverar rätten att neka eller ta bort bildmaterial som redaktionen anser tvistigt. Jag tolkar det som att det inte är ok att ta en bild från någon websida och ladda upp i sitt eget galleri?
Svar på tråden Mina bilder