• stenbruden

Mina bilder

Jag har inte riktigt förstått de nya reglerna angående mina bilder i mitt galleri. För säkerhets skull vill jag nu fråga om tex min bild på min klänning är ok då det står en www adress över den?? Jag har ingen som helst lust att bli debiterad!! Men det är den klänningen som jag har beställt och det finns inga andra bilder på den - givetvis vill jag visa min brudklänning i galleriet..
    Kan någon ge mitt ett svar?

• Svar på tråden Mina bilder
  • Äntligen är det min tur

Vaddå blir man debiterad för nåt??? Hur går DET till???

• stenbruden

Jag vet inte riktigt men jag läste i en annan tråd att om man gör reklam så kan man debiteras för det och utsparkad. Men får man ingen varning?? Om man n har gjort det omedvetet.. Inte så lätt det här.
    Någon moderator som kan hjälpa till????

• stenbruden

Så här stod det förresten:

Presentationssidan är alltså från och med nu helt stängd som reklamkanal. Upptäcker vi överträdelser mot denna regel kommer vi att debitera straffavgift samt stänga av berörd medlem från Bröllopstorget. Reklamförbudet gäller även alla former av bilder som man har såväl på presentationssida, i bildgallerierna eller som signaturbild.Vet man med sig att man har reklam på sin presentationssida bör man således avlägsna detta material omgående alternativt lämna Bröllopstorget.

Men hur ska man veta vart gränsen går för reklam????? Vi som är privatpersoner och inte medvetet vill göra reklam kan ju göra det av okunskap.

• anna 2008

stenbruden: Jag är inte moderator men kan säga att du kan vara lugn så länge du inte själv tjänar (pengar) på att lägga ut bilden! Det är ju bara _reklam_ som är förbjuden, dvs. om man försöker främja sitt eget företag eller liknande! Så länge du inte har något att göra med företaget i fråga så är det alltså lugnt.

• Ickaflicka

Angående bilder handlar det framförallt om upphovsrätten till bilden, dvs du har inte rätt att använda bilden utan att visa vem som är upphovsman eller har upphovsrätten till bilden. Dvs, står företagsnamnet på bilden är det okej, annars bör du i beskrivningen av bilden skriva företagsnamn eller fotograf. I det här fallet handlar det alltså inte om reklam och att BT kan bötfälla dig, utan det handlar om att upphovsrättsmannen egentligen är den ende som har rätt att använda sin bild. Om du använder den måste du alltså ge fotografen/företaget credit för bilden!

• Pumpkin

Ingen fara stenbruden! Ickaflicka har sammanfattat det rätt bra, och vad gäller varningar och debitering så blir du SJÄLVKLART varnad först

• Nene p

vadå om man har massa bilder men inga adresser skrivna på dom så borde det inte vara reklam eller??
    Har massa bilder från alla möjliga saiter på vad jag ska köpa och har köpt till mitt bröllop men jag har inte skrivit vart jag har hittat dom, det kan väl inte vara reklam??
    Verkar konstigt
    Min sambo tror att det gäller dom som gör reklam för sin egen eller vänners web försäljning, på sin sida...

• Pumpkin

De bilder som läggs upp i bildgallerierna måste ha en angiven avsändare. Är det en bild på en vara eller tjänst, till exempel en ring eller ett brudfoto, som medlem publicerat som inspiration för andra, måste fotografens namn eller den som äger upphovsrätten till bilden anges som källa.

Nene p skrev 2007-11-14 09:39:12 följande:
    vadå om man har massa bilder men inga adresser skrivna på dom så borde det inte vara reklam eller??Har massa bilder från alla möjliga saiter på vad jag ska köpa och har köpt till mitt bröllop men jag har inte skrivit vart jag har hittat dom, det kan väl inte vara reklam??Verkar konstigt Min sambo tror att det gäller dom som gör reklam för sin egen eller vänners web försäljning, på sin sida...
  • Ickaflicka

det gäller alltså upphovsrätten till bilden (alltså ensamrätten till bilden som tillhör den som tagit bilden), inte huruvida man gör reklam för det på bilden eller inte!

• Pumpkin

Tja, man får ju inte göra reklam med bilden heller (för reklam är ju inte tillåtet ).

Ickaflicka skrev 2007-11-14 13:04:53 följande:
    det gäller alltså upphovsrätten till bilden (alltså ensamrätten till bilden som tillhör den som tagit bilden), inte huruvida man gör reklam för det på bilden eller inte!
Svar på tråden Mina bilder