Inlägg från: Ickaflicka |Visa alla inlägg
  • Ickaflicka

Mina bilder

Angående bilder handlar det framförallt om upphovsrätten till bilden, dvs du har inte rätt att använda bilden utan att visa vem som är upphovsman eller har upphovsrätten till bilden. Dvs, står företagsnamnet på bilden är det okej, annars bör du i beskrivningen av bilden skriva företagsnamn eller fotograf. I det här fallet handlar det alltså inte om reklam och att BT kan bötfälla dig, utan det handlar om att upphovsrättsmannen egentligen är den ende som har rätt att använda sin bild. Om du använder den måste du alltså ge fotografen/företaget credit för bilden!

• Ickaflicka

det gäller alltså upphovsrätten till bilden (alltså ensamrätten till bilden som tillhör den som tagit bilden), inte huruvida man gör reklam för det på bilden eller inte!

• Ickaflicka

jo, fast en upplysning om vem som är upphovsman kan aldrig ses som reklam, eftersom det är ett lagenligt krav att redovisa upphovsman.

• Ickaflicka

Har du rätt i! Men nu gällde det ju stenbrudens klänning som hon köpt!

• Ickaflicka

Jo, tyvärr, men nu tror jag att de flesta lugnat sig och att vi kan gå vidare! Tack för att ni haft tålamod med oss medlemmar!

• Ickaflicka

tja, som jurist kan jag ju inte låta bli att faktiskt tycka att det är kul att diskutera regeltolkningar... yrkesskada!

• Ickaflicka

Upphovsrättslagen 3 §
    Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.

• Ickaflicka

Hmmmm

49 a § Den som har framställt en fotografisk bild har uteslutande rätt att framställa exemplar av bilden och göra den tillgänglig för allmänheten. Rättten gäller oavsett om bilden används i ursprungligt eller ändrat skick och oavsett vilken teknik som utnyttjas.

Jag kan tyvärr inte upphovsrätten, men en bild som redan publicerats på internet måste ju ändå ses som "tillgänglig för allmänheten" och då kan man använda den, så länge man agerar enligt 3 § om jag förstår saken rätt...

Svar på tråden Mina bilder