• sarina

Pengar från föräldrarna??

Jag har inget problem med att ta emot pengar från mina föräldrar (de har det bra ställt ekonomiskt). Men det tar emot att behöva fråga dem och "be om pengar". Vill isåfall att det ska komma spontant från dem.

Nu till saken...

Mina föräldrar vet att vi planerar gifta oss inom max två år och att vi gärna ser ett stort bröllop för släkt och vänner.
    Men de har inte spontant tagit upp frågan; "hur vi gör med ekonomin..."
    Kan jag förvänta mig att deras "tystnad" betyder att de är med och backar upp ekonomin??? Eller väntar de på att jag ska fråga dem??? Eller kanske de tycker att det ännu är för tidigt att diskutera pengar (vi har ju inte satt något datum än)???...

Förslag på hur man på ett snyggt sätt kan fråga sina föräldrar (utan att låta "tiggande")

• Svar på tråden Pengar från föräldrarna??
  • sarina

oj oj oj det verkar vara två fält De som absolut inte vill ta emot pengar från sina föräldrar (oavsett om de erbjuder sig eller ej) och de som tar emot....

Själv tillhör jag då den kategori som gärna taremot men ogärna frågar...

Någon som har erfarenhet av själva "förfrågan"????

Till saken hör åxå att min sambos föräldrar spontant erbjudit sig att backa upp ekonomiskt, vilket säkert skulle påverka mina föräldrars beslut. Borde jag berätta för mina förldrar att mina svärföräldrar erbjudit sig????

Vill inte göra någon upprörd, eller få någon att känna sig "utanför"...

• sarina

Tack för alla kommentarer (intressant att det finns så tydligt "två läger" vad beträffar det ekonomiska dilemmat)...

Jag får väl fundera vidare, men nu känns det iallfall bra att jag fått bekräftat från er att det inte finns ngt rätt eller fel..!

Det lutar nog åt att jag avvaktar ett par veckor till och ser om mina föräldrar kommer med ett spontant erbjudande Man kan ju försöka diskutera bröllop titt som tätt när man snackar i telefon så att de liksom inte glömmer bort temat

Jag och min sambo ska fira jul hemma hos mina föräldrar, så har de inte tagit upp det innan dess, lutar det väl åt att jag kommer kläcka ur mig en direkt fråga innan dess..

Ekonomiskt stöd är liksom lite avgörande om vi ska planera för bröllop -08 eller typ om flera år... och jag e så sugen på bröllop

Svar på tråden Pengar från föräldrarna??