• sarina

Pengar från föräldrarna??

Jag har inget problem med att ta emot pengar från mina föräldrar (de har det bra ställt ekonomiskt). Men det tar emot att behöva fråga dem och "be om pengar". Vill isåfall att det ska komma spontant från dem.

Nu till saken...

Mina föräldrar vet att vi planerar gifta oss inom max två år och att vi gärna ser ett stort bröllop för släkt och vänner.
    Men de har inte spontant tagit upp frågan; "hur vi gör med ekonomin..."
    Kan jag förvänta mig att deras "tystnad" betyder att de är med och backar upp ekonomin??? Eller väntar de på att jag ska fråga dem??? Eller kanske de tycker att det ännu är för tidigt att diskutera pengar (vi har ju inte satt något datum än)???...

Förslag på hur man på ett snyggt sätt kan fråga sina föräldrar (utan att låta "tiggande")

• Svar på tråden Pengar från föräldrarna??
  • also

Jag hade aldrig tagit upp den frågan, anser att om dom vill hjälpa till får det komma spontant från dom.

Deras tystnad kan ju oxå betyda att dom inte vill hjälpa till.... Som sagt jag hade väntat ut dom planerat mitt bröllop efter min egen ekonomi.

• snofsan

Du tror inte att dom väntar på att ni ska bestämma ett datum först?

• jenba

vi tänker inte fråga, det känns inte så rätt... det får komma från dem spontat isåfall.

jag kan tänka mig lite som snofsan, att dem väntar tills det bli officiellt med datum och allt. dem kanske vill se lite hur planeringen går så dem får ett hum on hur mycket pengar som det involverad, eller vet dem det redan? har vi börjat planera för full rulle?

• Äntligen dax!

Varför inte låta bli att fråga överhuvudtaget??
    Kan nog inte tänka mig ett sätt att fråga utan att låta "tiggande"... :P

Planera i stället ert bröllop utifrån era egna ekonomiska förutsättningar - spekulera inte kring eller förutsätt annat...
    (Och skulle nån sen råka komma och erbjuda sig några kronor som hjälp, eller present - så blir det ju en fin bonus...)

Jag personligen tycker faktiskt det är rätt pinsamt att läsa om brudar som "förväntar sig" att nån annan ska betala för deras tillställning... Kan inte se nån anledning till att nån annan ska vara med o bekosta mitt bröllop, oavsett de "har det gott ställt" eller vad det nu kan vara... :P

• Majsis2008

Håller med...det är vårt bröllop, då vill vi stå för d, sen att för'äldrarna kommer med bidrag är välkomnat, men jag vill ha sparat ihop den största delen själv...aldrig att mina föräldrar skulle få betala mitt bröllop...aldrig hur rika dom än e...
    Äntligen dax! skrev 2007-11-15 11:03:45 följande:

Varför inte låta bli att fråga överhuvudtaget??Kan nog inte tänka mig ett sätt att fråga utan att låta "tiggande"... :PPlanera i stället ert bröllop utifrån era egna ekonomiska förutsättningar - spekulera inte kring eller förutsätt annat... (Och skulle nån sen råka komma och erbjuda sig några kronor som hjälp, eller present - så blir det ju en fin bonus...)Jag personligen tycker faktiskt det är rätt pinsamt att läsa om brudar som "förväntar sig" att nån annan ska betala för deras tillställning... Kan inte se nån anledning till att nån annan ska vara med o bekosta mitt bröllop, oavsett de "har det gott ställt" eller vad det nu kan vara... :P
  • juli08

Näää det skulle jag aldrig kunna fråga mina föräldrar. Det spelar ingen roll hur bra ekonomisk de har. Jag tycker att de som gifter sig får betala själva, varför ska föräldrarna göra det??. Vill de göra det själva är det en annan sak.

• juli08

Näää det skulle jag aldrig kunna fråga mina föräldrar. Det spelar ingen roll hur bra ekonomisk de har. Jag tycker att de som gifter sig får betala själva, varför ska föräldrarna göra det??. Vill de göra det själva är det en annan sak.

• Miss Sunshine

Jag tror säkert att de hjälper till en del, men de säger nog inget förrän ni bestämt datum. Så gjorde mina föräldrar.

• sarina

oj oj oj det verkar vara två fält De som absolut inte vill ta emot pengar från sina föräldrar (oavsett om de erbjuder sig eller ej) och de som tar emot....

Själv tillhör jag då den kategori som gärna taremot men ogärna frågar...

Någon som har erfarenhet av själva "förfrågan"????

Till saken hör åxå att min sambos föräldrar spontant erbjudit sig att backa upp ekonomiskt, vilket säkert skulle påverka mina föräldrars beslut. Borde jag berätta för mina förldrar att mina svärföräldrar erbjudit sig????

Vill inte göra någon upprörd, eller få någon att känna sig "utanför"...

• Aquilia

Vi skall beskosta vårt eget bröllop fullt ut. Vi är också överens om att tacka nej till ev. erbjudanden från föräldrar (hans eller mina) av den enkla anledningen att detta är vår dag, vår fest och vår planering. Skulle någon vilja bidra så får det i så fall vara i form av en bröllopspresent.

Vi är båda vuxna självständiga moderna människor med egen stabil ekonomi sen flertalet år varför skall då våra föräldrar betala och upprätthålla en tradition som bottnade i att brudens föräldrar "betalade" en sista gång innan brudgummens familj tog över det ekonomiska ansvaret? Nej tack.

En positiv aspekt med att betala för kalaset själv är att då behöver man heller inte ta hänsyn till någon annans åsikter, annat än sin partner förstås, och kan därför prioritera kostnader precis som man själv önskar. Det är inte alltid som paret i fråga har samma uppfattning om vad som är "viktigt" för just dem som personerna som ev. betalar.

Svar på tråden Pengar från föräldrarna??