• Aquilia

Pengar från föräldrarna??

Vi skall beskosta vårt eget bröllop fullt ut. Vi är också överens om att tacka nej till ev. erbjudanden från föräldrar (hans eller mina) av den enkla anledningen att detta är vår dag, vår fest och vår planering. Skulle någon vilja bidra så får det i så fall vara i form av en bröllopspresent.

Vi är båda vuxna självständiga moderna människor med egen stabil ekonomi sen flertalet år varför skall då våra föräldrar betala och upprätthålla en tradition som bottnade i att brudens föräldrar "betalade" en sista gång innan brudgummens familj tog över det ekonomiska ansvaret? Nej tack.

En positiv aspekt med att betala för kalaset själv är att då behöver man heller inte ta hänsyn till någon annans åsikter, annat än sin partner förstås, och kan därför prioritera kostnader precis som man själv önskar. Det är inte alltid som paret i fråga har samma uppfattning om vad som är "viktigt" för just dem som personerna som ev. betalar.

• Aquilia

Jag tror att du har svaret själv. Min erfarenhet är att om jag behöver rådfråga så beror det allt som oftast på att jag vet svaret men föredrar "en annan väg" och genom att fråga andra söker jag en "bekräftelse" på att den mindre bra varianten kanske skulle funka trots allt, mot ditt bättre vetande.

Jag tror på att låta dina föräldrar själv ta upp frågan,oavsett om svärföräldrarna redan har erbjudit sig att sponsra. Skulle du säga ngt, av välmening för att dina föräldrar inte skall känna sig utanför, så kan det vara så att dina föräldrar snarare känner sig pressade att bidra för att inte framstå som "snåla" när de i själva verket kanske har en annan uppfattning.

Det kan också vara så att de har tänkt överraska er med att bekosta bröllopsresan, brudklänningen, middagsnotan eller någon annat - genom att fråga kanske du förstör deras överraskning. Föräldrar brukar sällan vara dumma eller ovetandes, de har ett sjätte sinne för saker och ting och kanske väntar av en anledning.

Svar på tråden Pengar från föräldrarna??