• sarina

Pengar från föräldrarna??

Jag har inget problem med att ta emot pengar från mina föräldrar (de har det bra ställt ekonomiskt). Men det tar emot att behöva fråga dem och "be om pengar". Vill isåfall att det ska komma spontant från dem.

Nu till saken...

Mina föräldrar vet att vi planerar gifta oss inom max två år och att vi gärna ser ett stort bröllop för släkt och vänner.
    Men de har inte spontant tagit upp frågan; "hur vi gör med ekonomin..."
    Kan jag förvänta mig att deras "tystnad" betyder att de är med och backar upp ekonomin??? Eller väntar de på att jag ska fråga dem??? Eller kanske de tycker att det ännu är för tidigt att diskutera pengar (vi har ju inte satt något datum än)???...

Förslag på hur man på ett snyggt sätt kan fråga sina föräldrar (utan att låta "tiggande")

• Svar på tråden Pengar från föräldrarna??
  • PennyJenny

Om du vill veta - fråga. Anta inget. Att bara anta att deras tigande betyder något är bara dumt och bäddar för att skapa konstiga situationer och tråkigheter.

Vi planerade vårat bröllop själva och betalade själva. Vi gjorde klart att det förhöll sig så och att vi inte ville ha bidrag från dem, utan att de som alla andra gäster fick ge oss pressent vilket i vårat fall var bidrag till resan. Det accepterade de utan problem.

Sedan valde mina svärföräldrar ändå att dagen innan bröllopet komma med en extra pressent vilket bestod av en ganska stor summa pengar, men det kom som en överraskning för oss och de sa att de ville ge oss lite extra för de hade möjlighet och unga människor behöver alltid pengar tyckte de. (Att vår ekonomi sedan är mycket bra och det redan finns gott om pengar på banken spelade visst ingen roll)

• Bella30

Jag tror oxå, som föregående talare, att de väntar på "ett datum".
    Fråga om du vill redan, men vänta annars och se...

Vi har inte bett om något bidrag till vårat bröllop, men mina föräldrar sa direkt då vi berättade att F friat "vi vill ger er 1/3 av kostnaden för bröllopet".

När vi sedan berättade för F:s föräldrar så sa de samma sak.
    Vi delar alltså allt på tre, förutom vigselringen & bröllopsresan.

• Bröllop 2008

Sarina,

Vi har samma problem. Mina föräldrar har sagt att de vill hjälpa oss med bröllopet. På inbjudningskorten ska de stå att de bjuder in till bröllop tillsammans med oss förstås (de står inte för allt)

Men - min blivandes föräldrar har inte sagt ngt - och det är helt OK med oss. De behöver absolut inte bidra med ngt, vi klarar oss själva (vi behöver inte från mina föräldrar heller, med de ville verkligen bidra).

Nu till vårt problem - vi måste ju säga till min blivandes föräldrar att mina föräldrar hjälper till då de står med på inbjudan.. annars kanske det blir sura miner när inbjudningarna kommer ut och vi inte sagt ngt..

Vi är verkligen inte några som frågar om pengar, vill inte göra det och kommer inte göra det - vill bara inte såra dem utan vill att de ska veta innan att mina föräldrar är med på inbjudan..

Det är jätte svårt..

• Aquilia

Jag tror att du har svaret själv. Min erfarenhet är att om jag behöver rådfråga så beror det allt som oftast på att jag vet svaret men föredrar "en annan väg" och genom att fråga andra söker jag en "bekräftelse" på att den mindre bra varianten kanske skulle funka trots allt, mot ditt bättre vetande.

Jag tror på att låta dina föräldrar själv ta upp frågan,oavsett om svärföräldrarna redan har erbjudit sig att sponsra. Skulle du säga ngt, av välmening för att dina föräldrar inte skall känna sig utanför, så kan det vara så att dina föräldrar snarare känner sig pressade att bidra för att inte framstå som "snåla" när de i själva verket kanske har en annan uppfattning.

Det kan också vara så att de har tänkt överraska er med att bekosta bröllopsresan, brudklänningen, middagsnotan eller någon annat - genom att fråga kanske du förstör deras överraskning. Föräldrar brukar sällan vara dumma eller ovetandes, de har ett sjätte sinne för saker och ting och kanske väntar av en anledning.

• BeachBride

Mina föräldrar har också det ganska bra ställt. De gav min syster en summa som fördes över till deras konto den dagen de gift sig som en present. De har sagt att jag också kommer få samma summa, men det de inte vet är att jag ska gifta mig i hemlighet, jag antar ändå att jag kommer få de pengarna. Men jag och min m2b har betalt allt själva (dels eftersom det är hemligt, och dels därför att vi ska känna att vi faktiskt fixar detta!!) Om de för över de pengarna, vilket jag tror eftersom min syster fick det, så ser jag det som en bonus.

• Fru Cinderella

Vi frågade inte, planerade utefter vår egen budget. Sen när det närmade sig ca. 9 månader innan max, kom min mor och sa att hon ville betala vissa delar. Så då la vi om budgeten, inga problem egentligen. Men vi slapp ställa onödiga pinsamma frågor.

• Isse05

Jag frågade min pappa rakt ut. Först sa jag lite löst att vi skulle gifta oss och efter ett tag så frågade jag bara... Hade du tänkt att bidra med något till bröllopet? Vill bara veta eftersom planeringen är i full gång och man måste ju veta på ett ungefär var man landar i pengaväg....

• snö vit

Skulle inte fråga, då kanske de känner sig tvingade att ge pengar. Däremot vet de om planerna & att vi endast önskar oss pengar i julklapp & vid födelsedagar. Jag har sagt till dem att det INTE ska vara mer än vi brukar få men som sagt hellre pengar som vi kan spara än andra saker till jul & födelsedagar. Sedan sa min mamma igår att hon & pappa gärna bidrar med hjälp till min klänning & de fick de gärna sa jag.

Skulle dock aldrig be om pengar, det är vårt bröllop, & vi sätter budgeten & planerar därefter.

Veronic@

• cellabella

När vi hade bestämt att vi skulle gifta oss ringde jag direkt till svärisarna och frågade om de kunde tänka sig att bidra med en summa istället för att ge bröllopspresent. Det ville de gärna och sen frågade jag mina föräldrar och då kom de på att vi alla kan betala en tredjedel var. Så det var inget krångel för vår del. Jag är väldgit rak av mig och har inte problem med att be om hjälp. Jag tar gladeligen emot pengar också, så här har du en i ett helt annat läger än de andra i tråden.

Jag tycker det inte behover ligga så mycket prestige i att klara alla kostnader sjäv till varje pris, vi har bara en inkomst just nu då jag pluggar och kan gott behöva lite ekonomisk uppbackning. Våra föräldrar har likvärdig ekonomisk situation (en bra sådan) så inga konflikter dem emellan heller. Gör som du tycker känns bäst, och våga be om hjälp om du tycker att det känns ok (även om andra här tycker att man inte ska göra så). Alla har olika förhållande till pengar, för mig är det ingen stor sak, alltså ser jag inte på det på samma sätt som andra här exempelvis.

• Kungslilja

Bara du vet vilken kontakt du har med dina föräldrar, hur man pratar om pengar i er familj och hur du tror att de ser på saken.
    Mina föräldrar är väldigt noga med att det de givit till antingen mig eller min syster vill de ge också till den andra. Därför var jag fräck nog att fråga när vi började planera (fast jag visste svaret) ifall de tänkte hjälpa oss lite och i så fall med hur mycket så att vi visste hur mycket vi behövde spara ihop. Någon vecka senare hade de kollat upp vad de betalt för min systers bröllop (hade till och med sparat kvitton för att vara säkra. :)) och meddelade oss hur mycket de tänkte bidra med. Nu vet vi och jag slipper gissa och anta. Men som många andra, hade jag inte vetat svaret innan hade jag inte frågat heller. Men du måste känna efter själv vad som känns ok i er relation.

Svar på tråden Pengar från föräldrarna??