Inlägg från: cellabella |Visa alla inlägg
  • cellabella

Pengar från föräldrarna??

När vi hade bestämt att vi skulle gifta oss ringde jag direkt till svärisarna och frågade om de kunde tänka sig att bidra med en summa istället för att ge bröllopspresent. Det ville de gärna och sen frågade jag mina föräldrar och då kom de på att vi alla kan betala en tredjedel var. Så det var inget krångel för vår del. Jag är väldgit rak av mig och har inte problem med att be om hjälp. Jag tar gladeligen emot pengar också, så här har du en i ett helt annat läger än de andra i tråden.

Jag tycker det inte behover ligga så mycket prestige i att klara alla kostnader sjäv till varje pris, vi har bara en inkomst just nu då jag pluggar och kan gott behöva lite ekonomisk uppbackning. Våra föräldrar har likvärdig ekonomisk situation (en bra sådan) så inga konflikter dem emellan heller. Gör som du tycker känns bäst, och våga be om hjälp om du tycker att det känns ok (även om andra här tycker att man inte ska göra så). Alla har olika förhållande till pengar, för mig är det ingen stor sak, alltså ser jag inte på det på samma sätt som andra här exempelvis.

• cellabella

Jag har bett om pengar till körkort och allt möjligt nödvändigt, så visst kan man be om pengar, jag ser inget problem med det alls. Jag tycker att det är helt ok om du inte vill be om pengar, men jag tycker det är tråkigt att du är lite dömande mot oss andra som faktiskt väljer att göra på annat sätt... (men jag kankse missuppfattar ditt inlägg).

• cellabella

Sorry, jag tappade vem mitt inlägg var riktat till, det är till Höstbrud-07

• cellabella

Höstbrud-07

Fast jag tar mitt körkort nu och jag är snart 30, så om det ingår i uppfostran vet jag inte.. Vi krävde såklart ingenting, därför ställde vi frågan om vi kunde få bidrag till bröllopet istället för present, det tycker jag inte är märkligare än att be gästerna om pengar till resa istället för bröllopspresenter (som väldigt många gör).

• cellabella

Höstbrud-07

Nja, vi har ju valt ett budgetbröllop för att vi inte vill lägga mycket pengar på just ett bröllop. Vi prioriterar andra saker och då ska ju inte våra föräldrar behöva lägga ut en massa pengar på det medan vi lägger alla våra pengar på t ex boendet (det hade känts konstigt för vår del). Vi lägger ju 10 000 var, och det är i den prisklassen en gåva hade legat på i vårt fall. Och där skiljer det ju sig otroligt mycket vad man brukar få, vissa får några tusenlappar av föräldrarna medan andra får 50 000 i gåva.

Svar på tråden Pengar från föräldrarna??