• Neah

Få ihop ekonomin?

Jag gjorde ett snabbt överslag, jag har egentligen ingen aning om vår budget.

Men ca 70 gäster och ett ganska fint bröllop.
    En ca budget på 50 000?

Om vi ska gifta oss sommaren 2009 måste vi lägga undan 2500 kr i månaden!!!

Vi får det knappt att gå runt som det är. Jag ska dessutom börja plugga. *suck*
    Där rök solsemestern, ett antal hundutställningar osv...

Nu behöver det ju inte bli 50 000, men det är iaf mycket pengar som ska läggas undan varje månad.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Få ihop ekonomin?
  • Pumpkin

Vi gjorde likadant som er, dvs gjorde ett snabbt överslag och delade det på det antal månader som var kvar innan bröllopet (då 18). 5000kr/månad sparar vi nu, ibland går det inte, men oftast i alla fall. Man kanske får offra några nöjen på vägen, men samtidigt är det viktigt att leva NU också...

Inte blev du väl mkt klokare på det där

• Tooticki

Vi sparade februari-augusti i år cirka 10 000 kr/månad. Nu är jag student men vi lägger undan en tusenlapp då och då. Vårt bröllop kommer gå på ca 40 000 kr (exkluderat bröllopsresan på ca 100 000 kr men den tar vi när jag börjat jobba), men vi har en ordentlig marginal om vi kommer på fler saker som vi vill ha med.

Det går att göra ett bra mycket billigare bröllop som fortfarande är fint.

• Fru Cinderella

Vi strök sådant i vårt liv som vi kunde leva utan ett tag och SPARADE! Kul o ha ett gemensamt mål och värt det var det verkligen!

• tree

vi bestämnt datum direkt efter min man friade (giftemål inom 1 år)...så vi bestämde hur mycket vi hade råd att spara varje månad och sparade för 12 månader... då hade vi vår budget... efter vi hade berättade datum för föräldrar kom de fram med deras bidrag också... bröllopet var designerad efter detta budget...

• pandis2405

Vi har budget 120.000 ink bröllopsresa, har en del sparat redan, men sparar nu 7000kr/mån. Jag uppdaterar hela tiden budgeten för att justera månadsbeloppet upp och ner, tyvärr mest upp

• wegi

tooticki:

hur kan ni spara 10 000 kr per månad? Alltså jobbar ni på extremt välbetalda jobb elelr hur bor ni? bara nyfiken för vi jobbar båda med medellöner och vi kan nog inte spara så mycket ändå...

• tree

vad man har råd att spara beror på vad man tjäna och hur mycket det kosta för huset/livet... vi sparade också 10000 per månad... alla har det olika

• Pumpkin

Vi skulle kunna spara 10000kr/månad om vi ville, men då blir det inte mycket nöjespengar över varje månad Fundersam

Och då har vi ganska normala löner och hög boendekostnad (räkningar på ca 18000kr/månad inkl. mat).

• Pumpkin

Vad jag menar är det går oftast om man vill, men det beror ju på vad man är beredd att offra.

• wegi

jo ja förstår ju att allas situation är olika ..därför var jag nyfiken på hur man då lever och tjänar..
    kanske vi också kunde göra det då om man vet hur andra har gjort --så tänkte jag
    att vad har man för utgifter och inkomster och vad har man dragit in på..

Svar på tråden Få ihop ekonomin?