• Neah

Få ihop ekonomin?

Jag gjorde ett snabbt överslag, jag har egentligen ingen aning om vår budget.

Men ca 70 gäster och ett ganska fint bröllop.
    En ca budget på 50 000?

Om vi ska gifta oss sommaren 2009 måste vi lägga undan 2500 kr i månaden!!!

Vi får det knappt att gå runt som det är. Jag ska dessutom börja plugga. *suck*
    Där rök solsemestern, ett antal hundutställningar osv...

Nu behöver det ju inte bli 50 000, men det är iaf mycket pengar som ska läggas undan varje månad.

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Få ihop ekonomin?
  • Diamonds are a girls best friend

Vår budget ligger på ca 35 000:- , vi bestämde datum ca 1,5 år innan så det gör att vi i snitt lägger undan 2000:-/månad som är enbart bröllopspengar. Det är en tusenlapp per persons lön och det känns inte alltför mycket. Men ett tips är att fundera på vad du vill ha med på brölloppet o hålla utkik när det är reor, jag har redan köpt mina löpare för halva priset, krukor som jag ska göra bordsdekorationerna i kostade bara 15:-/st osv. På det viset köper ja lite i taget så blir det inte så kännbart och jag håller priserna nere mot om man sista månaden måste ut och leta efter krukor och får lov att köpa dem för 60-70:- det gör stor skillnad! Och skönt att slippa panikshoppa. Hur mkt man kan spara och vill spara är induviduellt och som flera sagt har man bara ett mål så går det rätt bra att spara och leva lite snålare ett tag.

• Neah

Jag tycker att 2000 kr i månaden känns rimligt att lägga undan. Vi har ju inte bestämt något datum ännu, men det lutar åt sommaren/hösten 2009. Vilket gör att vi har ca 20 månader på oss. Alltså har vi en ca budget på ca 40 000 kr.

Diamonds are a girls best friend - vilken typ av bröllop har ni planerat? Hur mycket gör ni själja, vad lägger ni pengarna på osv?

• Englali

Vi har nog aldrig räknat ut en ordentlig budget. Utan kollat lite på vad vi vill ha, vad det kostar osv. och sen får det bli utifrån det.
    Givetvis får det inte dra iväg hur mkt som helst men vi har väl ränkar på att landa mellan en 50-60 tusen!?!
    Vissa saker kommer säkert kosta mer än vi tror medans andra har blivit betydligt billigare (min klänning + tärnans klänning + sambos kläder) än vad vi räknat med.

Vi lägger undan så mkt vi kan varje månad, vilket kan variera.
    Vi kommer bli mellan 60-70 gäster (listan är inte klar)

Vi gifter oss i kyrkan, har festen i bygdegården som är jätte fint, kostar inget att hyra. Har buffé i form av en planka som det är en massa gott på, handlar spriten i Tallin, handlar ringen på internet. Ska anlita min systers kompisar som servetriser för en mindre penning, så det vi gör själv är alla trycksaker & dekorationer, lägger lite krut på fotografen, bilderna är det som är kvar. Hittade en jättebra tjej via en tråd här på BT som inte har hutlösa priser men tar underbara bilder. Sen kommer ja att vara hoss frisör + smink på make up store är tanken nu...tror det var det viktigaste, men saknar du någon detalj så är det bara att fråga igen =)

• Fröken Figo

Min pappa betalar det mesta. Men vissa saker har vi velat betala själva, som ringar, fotograf och kanske resan.

M2b tjänar 40 000 efter skatt och vi räknar med att lägga undan 15 000 i månaden fram till bröllopet. Vi har 9 månader på oss. Men då kanske inte alla de pengarna går till bröllopet, vi får se. Vi ska köpa bostad så det är bara bra om det blir över.

Förutom fotograf o ringar kanske vi även betalar musiker och några andra saker. Fast min pappa har egentligen sagt att han vill betala allt.

• wegi

fröken figo
    vad jobbar din m2b med?

• malous

Om du ska börja studera: sök stipendier! Jag och min fästman fick just in 36 000 skattefritt på det sättet :).

Och så kanske dina studier inte tar mer än 40h i veckan och då kan du ju kanske jobba extra också (min fästman tjänar ca 5000 extra i månaden på det sättet och det är tid som han ändå ej skulle kunna lägga på mig eftersom jag pluggar misnt 60h per vecka).

• Lillac

september22 skrev 2007-11-16 23:11:35 följande:

Självklart tror jag inte att äktenskapet blir lyckligare om bröllopet kostar mer än 50.000kr, men jag tror inte att vår bröllopsdag skulle ha blivit lika lyckad.
    Jag skulle bara vilja inflika med min lilla åsikt och påstå att summan pengar man kan lägga på bröllopet oftast inte har något att göra med hur lyckad bröllopsdagen blir. Ofta beror det på stämningen bland alla som är där. På min brors bröllop fixade vi det mesta själva med frisyr, sminkning, blommor, mat osv. De behövde därför inte lägga ut särskilt mycket pengar. Trots det hörde vi sedan gäster, både yngre och äldre, som sa att det var det bästa bröllopet de varit på.

Lillac håller med dig, har hunnit med ett par bröllop och det dyraste var det tråkigaste för att det blev såååå stelt.... så det handlar inte om summan man lägger ner utan helt om vilken stämning man lyckas få till.

• Fröken Figo

Vi som lägger mkt pengar på bröllopet är väl medvetna om att pengarna inte "köper" bra stämning. Det vi lägger pengar på är att bjuda gästerna på i stort sett allt, då drar ju kostnaderna iväg. Boende, mat, transporter... för mellan 100 och 120 gäster.

Dyra bröllop behöver inte bli stela! Vi kommer hålla till i skogen i en jättefin men inte alls "märkvärdig" lokal. Mer rustikt om man säger så. För samma budget hade vi kunnat ha bröllopet på ett slott men det är inte alls vår stil... vi ville verkligen undvika att våra gäster klär sig i nåt de inte känner sig bekväma i, därför har vi sagt klädkod kavaj. Och jag kan inte se mina vänner släppa loss i ett slott... därför valde vi att göra så här.

Men om man har möjlighet är det ju skoj att kunna lägga pengar på blommor, musiker, gästers behov osv... Inte för att man måste men OM det går är det kul.

Fröken Figo, låter jätte mysigt att vara i skogen, var inte det att ja menade att ditt bröllop skulle vara stelt utan ville bara berätta mina erfarenheter, det är mycket som du säger kläderna som gör det, vi var uppklädda till tänderna och ingen i "vårt" gäng trivdes i det, alltså blev det stelt...

Hade jag obegränsat med pengar så skulle ja helt klart åka till maldiverna o bjuda alla gäster på resa + boende och mat osv osv och sen ha bröllopet på stranden i solnedgången, men det lär ju dra iväg på nära en miljon så det blir en dröm om man vill gifta sig innan pensionen ;)

• Lillac

Fröken Figo: Förlåt, jag uttryckte mig illa.. Jag menade absolut inte att de par som har råd att lägga ner mycket pengar på sin dag försöker "köpa" en god stämning.

Jag ville bara uppmärksamma att ett bröllop ihopfixad med en liten summa kan bli lika fin, lyckad och rolig som ett bröllop där man haft en obegränsad tillgång till pengar. Detta p.g.a. att det ofta är de inbjudna som tillsammans med brudparet ger själva stämningen till festen. Bra människor = bra fest!

Ni har ju t.ex. valt att vara i en skog (låter f.ö. hur häftigt som helst!) istället för på exempelvis ett slott och att ha kavaj som klädkod istället för högtidsdräkt. I de här två valen är det kanske mer hur mycket ni vet om era gäster än hur mycket ni kan lägga på bröllopet som gör att ni kommer få en störtskön stämning i skogen.

• Fröken Figo

Diamonds & Lilac:

Tack för de fina orden! Det värmde.

Ni har båda helt rätt, stämning hänger inte på pengar utan på personerna. Jag är så glad att vi har roliga vänner som gillar att festa och som är sociala (de flesta). Så jag hoppas på en riktigt kul fest.

En bra grej för vår del är att många vänner tillhör hela "gäng" som vi bjuder. Ett gäng från pluggtiden, ett annat från barndomstiden, ett från m2b´s land osv. Och jag tror de flesta i de gängen kommer. Det är alltid kul när bröllopet blir lite "återförening" av vänner och att gästerna känner många på bröllopet. Det kommer bara vara några fåtal gäster som bara känner oss... eller ingen till o med. Alla gäster känner många där.

• kalaskarin2

Vi har sparat ca 1000kr i månaden var i lite över 1 år. Jag har även lagt undan skatteåterbäring och andra eventuella överskott. Vi har även försökt betala så mkt som möjligt under året av våra egna löner, tex inbjudningar, bokningsavg. på lokalen, skor etc. Då minskar den gigiantiska summan man hoppas att få ihop...

• Fejs

Jag vet inte hur vi ska få ner år budget eftersom vi inte kan få hjälp med någonting. Vissa "måsten" har vi som trerätters, fin lokal, band/duo/dj... Vi kommer hamna på ca 180 000 kr men allt från förlovning till bröllopsresa. Det drar lätt iväg... Som det ser ut just nu (fick ju lön igår) så har vi sparat ihop ca 40 på tre månader... tror inte vi klarar av till 180, får kanske låna (emot våra principer). Känns som om man vet inte vad det kommer kosta förrän efteråt eller när man börjar boka saker och ting... Har kuvertpris på 800 kr/pers så det är eg inte så farligt. Hmmm.

Svar på tråden Få ihop ekonomin?