Inlägg från: Fröken Figo |Visa alla inlägg
  • Fröken Figo

Få ihop ekonomin?

Min pappa betalar det mesta. Men vissa saker har vi velat betala själva, som ringar, fotograf och kanske resan.

M2b tjänar 40 000 efter skatt och vi räknar med att lägga undan 15 000 i månaden fram till bröllopet. Vi har 9 månader på oss. Men då kanske inte alla de pengarna går till bröllopet, vi får se. Vi ska köpa bostad så det är bara bra om det blir över.

Förutom fotograf o ringar kanske vi även betalar musiker och några andra saker. Fast min pappa har egentligen sagt att han vill betala allt.

• Fröken Figo

Vi som lägger mkt pengar på bröllopet är väl medvetna om att pengarna inte "köper" bra stämning. Det vi lägger pengar på är att bjuda gästerna på i stort sett allt, då drar ju kostnaderna iväg. Boende, mat, transporter... för mellan 100 och 120 gäster.

Dyra bröllop behöver inte bli stela! Vi kommer hålla till i skogen i en jättefin men inte alls "märkvärdig" lokal. Mer rustikt om man säger så. För samma budget hade vi kunnat ha bröllopet på ett slott men det är inte alls vår stil... vi ville verkligen undvika att våra gäster klär sig i nåt de inte känner sig bekväma i, därför har vi sagt klädkod kavaj. Och jag kan inte se mina vänner släppa loss i ett slott... därför valde vi att göra så här.

Men om man har möjlighet är det ju skoj att kunna lägga pengar på blommor, musiker, gästers behov osv... Inte för att man måste men OM det går är det kul.

• Fröken Figo

Diamonds & Lilac:

Tack för de fina orden! Det värmde.

Ni har båda helt rätt, stämning hänger inte på pengar utan på personerna. Jag är så glad att vi har roliga vänner som gillar att festa och som är sociala (de flesta). Så jag hoppas på en riktigt kul fest.

En bra grej för vår del är att många vänner tillhör hela "gäng" som vi bjuder. Ett gäng från pluggtiden, ett annat från barndomstiden, ett från m2b´s land osv. Och jag tror de flesta i de gängen kommer. Det är alltid kul när bröllopet blir lite "återförening" av vänner och att gästerna känner många på bröllopet. Det kommer bara vara några fåtal gäster som bara känner oss... eller ingen till o med. Alla gäster känner många där.

Svar på tråden Få ihop ekonomin?