• flora82

Kan man köpa lite då o då?

Hej!
    Jag likt många andra har en begränsad budget. Däremot har jag en väldigt klar bild om hur bröllopet ser ut, kan man köpa nåt redan nu så man inte får får betala en stor summa på samma gång, ex dekoration och så. Vad har ni gjort? Och har ni något förslag på vad man kan ha för billig/gratis dekoration. Temat på middagen kommer vara havet/vattnet då vi kommer gifta oss på stranden.

• Svar på tråden Kan man köpa lite då o då?
  • Himesama

Vi har vår fest i juni men har redan köpte lite grejer, köper då vi hittar det vi vill ha till bra pris. Känns som att det kommer vara nog stressigt med allt annat veckorna innan så då är det nog skönt att ha smågrejerna avklarade.

• allakantralla

musselskal = gratis & fint. man kan ha värmeljus i dem, eller dekorera med dem på annat sätt.

• starchick

Vi gifter oss i maj och jag har köpt lite varje månad! Helt perfekt för då blir det inte så mycket på en gång!

• thalia82

Det går jättebra att köpa lite saker då och då. Vi gifte oss i september, men redan i februari hade jag skor, ljus och ljushållare klara. Sen köpte jag på mig lite saker hela tiden, Jätteskönt att slippa spara ihop en jättesumma som amn sen gör av med på en gång. Om man spenderar några hundra i månaden på bröllopsgrejer märks det inte lika mycket i plånboken som om man skulle lägga ut många tusen på en gång.
    Och skulle du ramla på de perfekta skorna ett halvår innan så passa på! det är inte säkert att de finns kvar senare. då har man dessutom tid på sig att gå in dem, och risken för skavsår på den stora dagen minskar. :)

Lycka till!

• Lady o Lufsen

Absolut att du kan handla lite då och då!!! Det är ju jättebra...och ekonomiskt smart!

...med lite energi och närliggande omgivning så kan en promenad på strandremsan löna sig riktigt mycket ur gratissyfte Du kan ha tur att hitta drivved, självtorkad blåstång, vackra stenar en o annan mussla också!

Vad har du tänkt dig i dekorationsväg?

• flora82

Stimpen: Vi tänkte gifta oss i juli OM vi har råd..

Himesama och starchick:Vad exakt har ni köpt då?

Allakantralla: Bra ide : )det måste jag ha

thalia82: ang,skor, jag har funderat på det ,men vågar man, ex vet du vad du ska ha för klännig? så det matchar och så? hur mkt har du lagt ut på bröllopet än så länge? :)

Lady och Lufsen: Jag vill ha det enkelt, funderat på färgerna ljus rosa, vitt och ljusblått,säg till om du inte tror det passar:) funderat på enkla blomsterarrangemang, ljus och då dekorera med saker som matchar med temat, dvs vatten/havet.. men som sagt vill inte ha för mkt grejer..

• fitforfight

Vi gifter oss på midsommar och jag har köpt alla dekorationer ,mannens kläder ,våra skor ,tiara och smycken och en massa andra saker.
    Det är jättebra att göra så just för att man slipper den stora "smällen" sen.
    Det enda vi har kvar att betala när det är dax är mat,sprit och buss till gästerna.

• thalia82

Vi gifte oss i september, och summan för själva bröllopet gick väl lös på ca 35 000 kr. Utan resan.
    Eftersom jag varit arbetslös över sommaren och hösten (slutade plugga i maj) så har min man lagt ut mest pengar, men jag betalade "mina" saker, material till kort och en del andra smågrejer.
    Jag visste redan för 8 år sen vilken klänning jag skulle ha. och nu när det blev akuellt med bröllop kollade jag runt lite, men föll tillbaka till ursprungsklänningen hela tiden. min mamma sydde upp den. :)
    Klänningen var ljust champagnefärgad, och på överdelen hade jag en spets med guldinslag (bild finns i mitt galleri). Kritvitt är inte min grej riktigt. Hittade ett par blekt guldfärgade skor på rea i våras, och då var det helt enkelt meningen att jag skulle ha dem. Hade jag gått och letat hade jag säkert inte hittat några jag gillade. Så är det alltid för mig. Måste hitta saker av en slump.
    En månad senare köpte jag en liten väska i nästan samma guldnyans, så det gick jättebra ihop. :)

• flora82

ja det låter som ni alla har småköpt hela tiden : ) va skönt , då vågar jag med, men vad bör man vänta med, förutom klänning då kanske fall den inte passar sen :)
    Thalia 82: vad gick ditt bröllop på?
    Och ni andra, vad har ni tänkt er att ert bröllop ska kosta? nån buget?

• starchick

Jag har hittils, sedan i augusti ungefär, köpt följande:
    Brudklänning(det första jag köpte )
    Skor
    Underkjol
    Slöja
    Brudkrona
    Strumpeband
    Rispåsar
    Hjärtformat ris
    Servetter med eget tryck
    Bröllopsboken, En fyll i bok (för gästerna)
    Rosblad
    Tyg att sy löpare av
    Ljushållare
    Små blockljus
    Dekorationssand (att ha i ljushållarna)
    Cake-topper

Vår budget ligger på ungefär 40000 kr...hoppas jag haha

flora82 skrev 2007-11-16 18:27:24 följande:
    Stimpen: Vi tänkte gifta oss i juli OM vi har råd..Himesama och starchick:Vad exakt har ni köpt då?Allakantralla: Bra ide : )det måste jag hathalia82: ang,skor, jag har funderat på det ,men vågar man, ex vet du vad du ska ha för klännig? så det matchar och så? hur mkt har du lagt ut på bröllopet än så länge? :)Lady och Lufsen: Jag vill ha det enkelt, funderat på färgerna ljus rosa, vitt och ljusblått,säg till om du inte tror det passar:) funderat på enkla blomsterarrangemang, ljus och då dekorera med saker som matchar med temat, dvs vatten/havet.. men som sagt vill inte ha för mkt grejer..
  • Äntligen dax!

Vi gifte oss nu i Juli, bestämde oss i början på året, och så fort vi hade skickat ut inbjudningar började vi handla... Mkt lättare sprida ut kostnaderna och köpa eftersom i stället för allt i klump :)

• thalia82

Som jag skrev, ca 35 000 gick bröllopet på. Bröllopsresan gick på ytterligare ca 40 000, inkl fickpengar. Önskade oss bidrag till resan i present.

flora82 skrev 2007-11-16 19:42:58 följande:
    ja det låter som ni alla har småköpt hela tiden : ) va skönt , då vågar jag med, men vad bör man vänta med, förutom klänning då kanske fall den inte passar sen :)Thalia 82: vad gick ditt bröllop på? Och ni andra, vad har ni tänkt er att ert bröllop ska kosta? nån buget?
  • starchick

Glömde....har ju även köpt de pysselgrejer vi använt till inbjudningskort och placeringskort =)

• tolonta

Rent ekonomiskt är det ju bara om du skulle göra av med pengarna på annat som du tjänar på att köpa saker tidigt. Annars kan man ju få ränta på pengarna :)

Men hittar man något man vill ha tidigare kan man ju lika gärna köpa det direkt. Man vet ju aldrig om det tar slut annars...

• bumblebee jonis

Passa å att köp saker när du hittar billigt som du tycker om.

Snäckor från havet är bara att skölja av och sen använda som dekoration.

Istället för att köpa nya ljushållare kan man använda vinglas eller liknande och sen fylla med dekoration som snäckor eller en blomma i botten. Fyll med vatten och lägg ett flytljus i.

En sak till som jag förknippar med havet är kottar.(ja du läste rätt ) När jag var liten och gick barfota till havet trampade man alltid på dem på vägen genom "skogsdungora"

Plocka gröna kvistar i familjens eller vänners trädgård. Det ska jag göra med murgröna. Gratis!

Ska i dagarna åka till GeKå´s och tänkte då passa på att titta efter billiga men fina saker till bröllopet.

Kommer jag på mer så skriver jag senare.

• allakantralla

Man kan också passa på efter jul, då de rear ut en massa pysselgrejer som man kan använda till bröllopet. Kreppat papper och annat.

Svar på tråden Kan man köpa lite då o då?