Inlägg från: DetOrdnarSig |Visa alla inlägg
  • DetOrdnarSig

BT´s Undersökning???

Jag kan bara hålla med. Första delen handlade om BT men sen frågades om allt mellan himmel och jord. Jag bidrar gärna till att göra BT bättre men tycker inte huruvida jag tänker byta bil inom ett år gärna kan bidra till att förbättre BT. Årsinkomst var det enda man kunde välja att inte svara på... Risken är ju att folk bara klickar i något slumpmässigt istället.

• DetOrdnarSig
    Vårstabruden skrev 2007-11-21 21:48:35 följande:
    men om det stämmer så är det ju bra fräckt med tanke på all hysteri kring reklam på denna sajt... :-/
    Ja, fast hysterin kring reklam handlar ju också bara om annonsörerna, att ingen ska få någon gratis exponering. Jag tycker att det känns lite trist att annonsörerna verkar vara viktigast, inte de aktiva medlemmarna. Utan medlemmar, inga annonsörer. Men visst, utan pengar inget BT.
  • DetOrdnarSig

viktualia skrev 2007-11-21 21:59:05 följande:

De frågor som ställdes i slutet av enkäten är standard i den typen av undersökningar. Det handlar om att ringa in vilken typ av målgrupp som hänger på BT, vilka ekonomiska möjligheter de har och vilken profil som BTs målgrupp totalt sett har. Meningen är garanterat INTE åsiktsregistrering på något sätt, utan det handlar om att skapa en profil för vilka användare BT har. Dels för BTs egen skull och dels för annonsörernas skull.
    Visst är det så, samtidigt var det inte så enkäten presenterades utan det låter som att man ska få tycka till om hur BT ska bli bättre. De börjar med de förväntade frågorna om BT och förslag på förbättringar och när man redan lagt tid på att besvara detta efter bästa förmåga kommer det alla möjliga frågor om inkomst, bilar och barn. Jag är inte speciellt intresserad av att lägg min fritid på att BT mer framgångsrikt ska kunna sälja in sig hos annonsörer.
  • DetOrdnarSig

SSM skrev 2007-11-22 10:22:59 följande:

Håller med Ickaflicka.... Om ni har så många synpunkter så kunde ni ju faktiskt utnyttjat rutan med vad som kunde förbättras. Och om man nu tycker att det var så farligt att svara på om man tänkte köpa bil eller vilken årsinkomst man har så kunde man ju, som någon annan sa, bara avbryta.
    Vad är det som säger att vi inte utnyttjade rutan till att skriva våra synpunkter? Eller niar du bumblebee? Jag skrev ganska mycket synpunkter, men den rutan kommer ju upp innan de andra frågorna som vi har invändningar emot. Min invändning mot undersökningen är att man "säljer in" den som att man ska tycka till om hur BT kan förbättras, sedan kommer en massa personliga frågor och om man avbryter då är ens synpunkter på BT sannolikt försvunna. Min reaktion på frågorna som inte var BT-relaterade var att hitta på lite svar på dessa frågor, då BT inte har att göra med vad jag tjänar eller om jag ska byta boende.
  • DetOrdnarSig

viktualia skrev 2007-11-22 10:47:53 följande:

DetOrdnarSig - "då BT inte har att göra med vad jag tjänar eller om jag ska byta boende." Näe det kan man ju tycka, men som sagt handlar det om vilka vi är, vi som hänger här. BT är ju gratis för oss användare, men inte för dem som driver BT och därför vill de kartlägga oss för att kunna visa annonsörerna vilka grupper som annonsörerna når via BT. Med grupper menar jag inkomstgrupper, åldrar och liknande bakgrundsfakta.
    Hade de skrivit att det var det undersökningen gick ut på hade jag antingen valt att inte delta eller att svara sanningsenligt. Jag kände mig manipulerad när jag kommit igenom halva undersökningen och lagt tid på att formulera mina tips, idéer och upplevda problem till BT och får dessa frågor som jag inte tyckte hörde hemma inom ramen för vad jag fått för bild av undersökningen.
  • DetOrdnarSig

Jag förstår ju att man så klart vill samla in all info man kan om användarna, det betyder inte att de "måste få det". På vilket sätt ska BT utforma sidan bättre för mig om jag har 2 eller 4 bilar eller tänker byta inom ett år? Genom mer reklam för bilar?

Jag tar inte detta så allvarligt om det låter så. Men att utforma en undersökning och få in bra svar är en konst och där har BT misslyckats anser jag, eftersom jag själv inte svarade sanningsenligt på frågorna. Det är ju det enda jag kan göra när jag vill få in mina åsikter om BT samtidigt som jag inte känner för att dela med mig av den andra informationen. Hade det funnits alternativet att inte svara på vissa frågor hade jag valt det. Nu fanns inte det och då skickar jag in skräp i deras statistik. Som sagt, hade de framgått att det var det undersökningen gick ut på hade jag resonerat annorlunda.

Svar på tråden BT´s Undersökning???