• viktualia

BT´s Undersökning???

De frågor som ställdes i slutet av enkäten är standard i den typen av undersökningar. Det handlar om att ringa in vilken typ av målgrupp som hänger på BT, vilka ekonomiska möjligheter de har och vilken profil som BTs målgrupp totalt sett har. Meningen är garanterat INTE åsiktsregistrering på något sätt, utan det handlar om att skapa en profil för vilka användare BT har. Dels för BTs egen skull och dels för annonsörernas skull.

Problemet med den där typen av undersökningar är att med hjälp av de där bakgrundsfrågorna (inkomst, bostadsort osv) kan endast generella slutsatser dras och de kan bli mer eller mindre rätt.

/Vickan
    som jobbar med enkäter till vardags

• viktualia

bumblebee jonis skrev 2007-11-21 22:01:37 följande:

Kände faktiskt ett visst obehag av att svara på vissa frågor...
    ... det är ju helt frivilligt att delta och det enda du avslöjar är hur ännu en av BTs användare lever sitt liv - vilket som sagt framförallt är intressant för annonsörer. Så tycker man att det är obehagligt är det ju bara att avbryta undersökningen och skippa att delta.
  • viktualia

DetOrdnarSig - "då BT inte har att göra med vad jag tjänar eller om jag ska byta boende."

Näe det kan man ju tycka, men som sagt handlar det om vilka vi är, vi som hänger här. BT är ju gratis för oss användare, men inte för dem som driver BT och därför vill de kartlägga oss för att kunna visa annonsörerna vilka grupper som annonsörerna når via BT. Med grupper menar jag inkomstgrupper, åldrar och liknande bakgrundsfakta.

• viktualia

DetOrdnarSig - jag förstår att du och andra känner sig lurade. Själv förstår jag hur BT tänker - när man ändå gör en undersökning om vad folk tycker om BT passar man på att samla in annan information samtidigt. Något som är väldigt vanligt i undersökningssammanhang.

Jag håller dock med om att BT kunde ha skrivit informationstexten som man får läsa innan undersökningen startar på ett annat sätt och med mer tydlig info om syftet med undersökningen.

• viktualia

DetOrdnarSig - tjaaa din senaste frågeställning vore intressant att se BTs eget svar på. Hur jag, som jobbar med sånt här resonerar, är ju rätt ointressant i just det här fallet. För jag ser inte som min uppgift att försvara BT, ville bara bidra med min kunskap om hur tänket kring enkäter ser ut. Så jag är lika nyfiken som du, om svar på din senaste fråga!

Svar på tråden BT´s Undersökning???