Inlägg från: Akvavit |Visa alla inlägg
  • Akvavit

Dalabrudar 2008, del 2

Helt plötsligt har det gått tre månader sen jag startade förra tråden!! Tiden går så fort ju...

Så här är de nya tråden för oss som gifter oss i Dalarna under 2008, välkomna hit!!

Länken till förra tråden är www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m2477727.html

• Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2
  • Akvavit

Åh, det är bara kul att de uppskattas

Det blir väl så, jag ligger väl bland de första i pipen med mitt februaribröllop, så jag har redan hunnit få bra koll. Och så eftersom vi fick byta plats från Boda/Furudal till Falun så har jag kollat upp ganska mycket alternativ.
    Och så jobbar jag som projektledare, så jag gillar att ha alla fakta och alternativ framför mig innan jag tar ett beslut

Men tyvärr, någon Rolls har jag inte koll på

• Akvavit

Miss MP,
    Oj, ska ni gifta er under Classic car veckan?? I så fall rekommenderar jag att ni i väldigt god tid preliminärbokar boende åt era gäster om ni har många som kommer utifrån, samt även alla andra saker ni behöver boka.
    Vill inte skrämma upp er, men det är extremt mycket folk i Rättvik under den veckan, och jag kan tänka mig att vissa laddar väldigt långt i förväg för detta. Blir det första eller andra lördagen den veckan?

Fröken Figo,
    Vad duktig du har varit med din viktminskning!
    SJälv har jag 8 kilo kvar till min drömvikt, men jag tror jag får ge upp innan jag kommer dit eftersom jag bara har till februari på mig att gå ner. Man borde ju tycka att ens eget bröllop vore en tillräckligt bra motivation att gå ner, men det räcker inte! Jag har gått ner 3 kilo än så länge, och några kilon till hoppas jag på i alla fall
    Ska du ha krona tror du? Roligt!

Jag ligger väl lite före er, så här är i princip allt bokat och klart. Har fortfarande tårtan kvar, men jag har ett tips om ett ställe utanför Borlänge som ska kollas upp.

• Akvavit

Kom på att vår lista kanske borde föras över från förra tråden också...här är den:
    080216, frussan, Gagnef
    080223, akvavit, Falun
    080503, foffia, Falun
    080510, Hannafia, Stora Skedvi
    080607, SanSa, Dalarna
    080628, Mickesbrud, Särna
    080705, Brud080705, Svärdsjö
    080705 el. 080712, Cesse, Falun
    080726, SusanneLee, Leksand
    080726, bomsan, Gagnef (fest i Falun)
    08-sommar, Melvira, Ore
    08-sommar, mijja, Dalarna
    080802, Dalatös (fd Iamia), Torsång
    080802, 080802, Stora Tuna
    080802, moonstruck, Borlänge
    080802, Miss MP, Ore
    080830, Asaonthehill, Furudal
    080915, mimmisen, Rättvik
    08xxxx, JLoow, Norra Dalarna?
    08xxxx, Fröken Figo

• Akvavit

asaonthehill,
    Grattis till bebben!!
    Blev det en liten mini-asaonthehill eller en mini-m2b?

Är fortfarande lite avis på alla er som ska vara på Furudals bruk. Även om vårt bröllop kommer bli jättehärligt så hade furudals varit något extra tror jag...
    Spännande med klänningen!! Kul att få designa själv, hoppas den blir precis som du tänker dig. Vad har du för inspiration till den? *nyfiken*

• Akvavit

Så, nu så har vi äntligen träffat catering-mannen som har hand om maten på Bergalid.
    Han verkar jättetrevlig och flexibel och öppen för nya förslag, inte alls så väldigt bunden till listan med mat som vi fick.

Däremot blir det dyrare än vi tänkt... Vi hade ju fått infon att maten låg mellan 450 kr för en billig buffé till 690 kr för den finaste tre-rättersmenyn. Vi hade nog funderat på att en två-rätters med den inte allra dyraste maten skulle kosta 500-550 kr, men så var d et inte.
    Enligt honom spelar det inte så himla stor roll, efter som de ofta subventionerar efterrätten, och dessutom ingår all personal som serverar samt kock och ev någon till som är där i princip hela kvällen och ska ha betalt. Och den kostnaden får man ju oavsett om man har två- eller tre-rätters.

Så, slutsatsen var att vill man komma billigt undan får man välja buffé.

För en något billigare två-rätters med i princip valfri förrätt samt en huvudrätt med tex kyckling eller fläskfilé skulle det kosta ca 595 kr. Med en dyrare huvudrätt skulle det kosta 645 kr tror jag det var, och då tre-rätters går på 690 kr.

Visst får man oklanderlig servering och så, och det känns ju som att i den pampiga lokalen måste det ju vara såna detaljer, och då ingår korv & bröd som vickning samt personal hela kvällen som serverar er medtagna alkohol, så visst, i slutänden så....men det känns mycket.
    Nu har ju vi bestämt oss för lokalen och vill ju vara där, så då väljer vi nog ett dyrare menyalternativ - känns som i slutänden gör några få tusen hit eller dit mindre skillnad i det stora hela, och så får man en riktigt lyxig middag...

• Akvavit

Matförslaget som vi lutar åt är i alla fall detta:

* Varmrökt rödingsmousse på kavring med dillpesto och sikrom.

* Helstekt reninnanlår (tror jag) med gräddkokta trattkantareller, glaserade rotfrukter och potatiskroketter

* tårta

• Akvavit

Ni som är nya i tråden kan väl lägga in er i listan om ni vill! Kul att det fortsätter droppa in folk!

augusti2008,
    Jag tror att om du bara lyckas boka frisyr och smink i Rättvik så ska det nog gå bra, särskilt om ni är ute i lite god tid när ni ska dit. Annars kolla med den frissa du väljer vad de tycker. Men känns det tryggare med Mora så ta det, men det är väl längre dit? Orsa kanske är ett alternativ annars?

asaonthehill,
    Vi bjuder ca 70 pers, så det blir ju lite skillnad även på en 50-lapp per person. Å andra sidan, så mycket som försvinner ner i det stora svarta hålet ändå så....vi känner lite så att nu har vi valt en pampig lokal och ganska traditionell stil på bröllopet, då får vi stå vårt kast och leva upp till det

• Akvavit

mijja,
    Gamla Staberg är ju jättemysigt, vi funderade också på det ett tag, särskilt som vi ville gifta oss i Vika kyrka. Visserligen sa du att ni skulle gifta er borgligt, men annars kan jag rekommendera den kyrkan, den är jättefin!
    Ett skäl till att vi valde bort det annars var för att man inte fick ta med egen alkohol....

cesse,
    Ja vi kände också att det är lite roligare än oxfilé eller så, om man nu ändå skulle ta något dyrt. DEssutom är sambon jägare, så älg- och hjortkött är lite vardagsmat för oss

I övrigt så åker vi imorgon till Tallin för att handla alkohol. Vi satt och gjorde en shoppinglista igår....jösses vad mycket som ska köpas!! Man får trösta sig med att det blir billigare än systemet, och att vi kan bjuda folk på alkoholen.
    Vi ska även träffa fotografen imorgon, och hämta upp ringarna, det ska bli spännande!!

Just ja, och ikväll ska vi träffa solisten som eventuellt ska sjunga och lyssna på henne och diskutera låtar, och DESSUTOM (*pust*) ska vi gå på valskurs en timme!
    Det är mycket nu!

• Akvavit

Trana,
    Du som brudgum är naturligtvis EXTRA välkommen här!
    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kontakten, så vi hoppas att Brud080705 fortfarande är med oss. Skicka ett meddelande till henne eller lgg ett inlägg i hennes gästbok så hon inte missar dig, annars om det kommer många inlägg här är det lätt att missa något enstaka när man läser ikapp.
    Lycka till, hur långt har ni kommit i övrigt?

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2