Jaha, då var alkoholshoppingen avklarad, så här kommer mina tips
För att beräkna åtgången använde vi oss av systembolagets förslag:www.systembolaget.se/MatochDryck/Hurmycketdryckgardetattillfesten.htm
Tror jag känns lagom. Sen tog vi nog i lite väl för efterfesten, men blir det över så går det nog åt under våren sen...
Detta köpte vi till vår fest för 65-70 pers. Då ska vi ha en varm fördrink, typ gluwein, och kör bubbel till förrätten istället.
3 boxar vitt vin & 2 liter vodka till den varma fördrinken
17 flaskor mousserande till förrätten
36 flaskor rött till huvudrätten
3 liter whisky, 2 liter Baileys samt 2 liter Xanté till avec
Till festen har vi dessutom
6 plattor öl
3 plattor alkoläsk
1 platta torr cider
5 boxar rött vin
4 boxar vitt vin
2 flaskor whisky
6 flaskor mousserande vin
Allt detta kostade ca 9000 kr att handla i Tallin samt på båten. När vi jämfördeganska noggrant när vi kom hem med systembolaget räknade vi ut att vi tjänat över 500 kr på att åka dit. trots att vi tog bilen med oss.
Resan kostade oss drygt 2000 kr, då ingick en 2-bädds hytt, bilen och julbord med två glas öl eller vin per person..
Vi gjorde en noggrann shoppinglista innan vi åkte och bestämde vinsorter och så innan genom att kolla på Tallinks taxfreebutik på båten, tax5.tallink.com/t2.htm samt Winestore i Tallin, www.winestore.ee
Winestore ligger i ett litet shoppingcenter bara några 100 meter från hamnen, så det är lätt att hitta dit. I samma shoppingcenter ligger även en stor Rimi-butik som även säljer alkohol, så när vi kom dit så tog vi bilen till deras parkering och gick in med vår shoppinglista och jämförde lite mer, Winestore och Rimi. Winestore har även en hel del som inte ligger ute på nätet, bla det rödvin vi hade bestämt oss för att köpa på båten.
Om man planerar att köpa större mängder av vin eller något annat just på båten som inte är öl eller cider så kan det kanske vara bra att kolla om man kan förboka, det rödvin vi ville ha fanns typ 33 flaskor av, vi ville ha 36. Winestore och Rimi har nog tillräckliga mängder av det mesta, men på Winestore kan man lägga in en beställning så kan man bara plocka upp den när man kommer dit, om man vill.
I alla fall så gick vi sen runt på stan hela dagen, sen gick vi tillbaka och handlade, lastade bilen (det kostade ca 80 kr att stå vid shoppingcentret hela dagen) och körde på båten. På väg ombord hittade vi en till liten alkoholbutik som var väldigt billig, men inte så stort utbud, men vodka, vissa ölsorter och cider var jättebilligt där.
Jag tror generellt sett att det är billigare i Tyskland, och större utbud, men för oss var det mer värt att inte köra i sporrsträck dit och tillbaka, dessutom blir det ju en hel del i bensinkostnad och bro/färjeavgift, så hur mycket billigare vet jag inte.
Och ska man inte ha så mycket så kanske det räcker att man tar varsin pirra på båten och lämnar bilen hemma, då blir ju resan väldigt billig till Tallin. Och åk inte en fredag, då är det som dyrast.
Långt inlägg, tror jag svarade på alla frågor. Någonsom undrar nåt mer?