Inlägg från: Akvavit |Visa alla inlägg
  • Akvavit

Dalabrudar 2008, del 2

Trana,
    Kul, bor ni i Australien, eller åker ni dit för bröllopet? Din tjej kanske kommer därifrån? Var i Oz bor ni i så fall?
    Så det blir du i första hand som får planera ert bröllop här då

Du får säga till om du undrar något mer eller om du behöver någon hjälp på hemmaplan...

• Akvavit

Jaha, då var alkoholshoppingen avklarad, så här kommer mina tips

För att beräkna åtgången använde vi oss av systembolagets förslag:www.systembolaget.se/MatochDryck/Hurmycketdryckgardetattillfesten.htm

Tror jag känns lagom. Sen tog vi nog i lite väl för efterfesten, men blir det över så går det nog åt under våren sen...

Detta köpte vi till vår fest för 65-70 pers. Då ska vi ha en varm fördrink, typ gluwein, och kör bubbel till förrätten istället.

3 boxar vitt vin & 2 liter vodka till den varma fördrinken
    17 flaskor mousserande till förrätten
    36 flaskor rött till huvudrätten
    3 liter whisky, 2 liter Baileys samt 2 liter Xanté till avec

Till festen har vi dessutom
    6 plattor öl
    3 plattor alkoläsk
    1 platta torr cider
    5 boxar rött vin
    4 boxar vitt vin
    2 flaskor whisky
    6 flaskor mousserande vin

Allt detta kostade ca 9000 kr att handla i Tallin samt på båten. När vi jämfördeganska noggrant när vi kom hem med systembolaget räknade vi ut att vi tjänat över 500 kr på att åka dit. trots att vi tog bilen med oss.

Resan kostade oss drygt 2000 kr, då ingick en 2-bädds hytt, bilen och julbord med två glas öl eller vin per person..

Vi gjorde en noggrann shoppinglista innan vi åkte och bestämde vinsorter och så innan genom att kolla på Tallinks taxfreebutik på båten, tax5.tallink.com/t2.htm samt Winestore i Tallin, www.winestore.ee
    Winestore ligger i ett litet shoppingcenter bara några 100 meter från hamnen, så det är lätt att hitta dit. I samma shoppingcenter ligger även en stor Rimi-butik som även säljer alkohol, så när vi kom dit så tog vi bilen till deras parkering och gick in med vår shoppinglista och jämförde lite mer, Winestore och Rimi. Winestore har även en hel del som inte ligger ute på nätet, bla det rödvin vi hade bestämt oss för att köpa på båten.

Om man planerar att köpa större mängder av vin eller något annat just på båten som inte är öl eller cider så kan det kanske vara bra att kolla om man kan förboka, det rödvin vi ville ha fanns typ 33 flaskor av, vi ville ha 36. Winestore och Rimi har nog tillräckliga mängder av det mesta, men på Winestore kan man lägga in en beställning så kan man bara plocka upp den när man kommer dit, om man vill.

I alla fall så gick vi sen runt på stan hela dagen, sen gick vi tillbaka och handlade, lastade bilen (det kostade ca 80 kr att stå vid shoppingcentret hela dagen) och körde på båten. På väg ombord hittade vi en till liten alkoholbutik som var väldigt billig, men inte så stort utbud, men vodka, vissa ölsorter och cider var jättebilligt där.

Jag tror generellt sett att det är billigare i Tyskland, och större utbud, men för oss var det mer värt att inte köra i sporrsträck dit och tillbaka, dessutom blir det ju en hel del i bensinkostnad och bro/färjeavgift, så hur mycket billigare vet jag inte.

Och ska man inte ha så mycket så kanske det räcker att man tar varsin pirra på båten och lämnar bilen hemma, då blir ju resan väldigt billig till Tallin. Och åk inte en fredag, då är det som dyrast.

Långt inlägg, tror jag svarade på alla frågor. Någonsom undrar nåt mer?

• Akvavit

Hmmm....vi räknade ut att vi tjänat över 5000 kr på att åka till Tallin ska det ju stå! 500 kr hade ju knappast varit värt det

• Akvavit

Nenwood,
    Välkommen till forumet och bröllopsplanerandet!!
    Rättviks kyrka är jättefin, du ringer pastorsexpeditionen där för att kolla om kyrkan är ledig. Gå in på www.svenskakyrkan.se där du kan söka reda på Rättviks församling och ett kontaktnummer.

Om ni ska gifta er nu i sommar är det nog bra om ni bestämmer er så fort som möjligt, det kan nog vara en del uppbokat redan...
    Lycka till, välkommen tillbaka med fler funderingar och frågor!

• Akvavit

Gott nytt år!!
    Har knappt varit inloggad under hela julen....hoppas ni alla haft det lika skönt som jag. Tänk er, I ÅR ska vi gifta oss!!!

För min del är det mindre än 2 månader kvar. Ruggigt vad tiden går fort. Det är fullt upp, och jag sitter med festprogrammen just nu.

Om drygt en vecka är det OSA, och just nu har 57 gäster tackat ja, 3 gäster tackat nej och 12 gäster har fortfarande inte svarat.

Har fått reda på när m2b's svensexa blir, och jag går bara och väntar på att möhippan ska hända! Jag är misstänksam mot alla som försöker boka in något....

• Akvavit

cesse,
    Jag inbillar mig att jag har kontroll, men emellanåt får jag små utbrott av panik när jag tycker att det känns som det är alldeles för mycket kvar att göra. Vi får väl se, det dyker upp små saker hela tiden känns det som...

Jag har inte gjort provuppsättningen hos Zarris än, jag ska ringa henne och boka in den snart. Bruduppsättning hos henne kostar nog 2400 kr har jag för mig...minns faktiskt inte riktigt. Har nog förträngt kostander... Men då ingår alltså provuppsättning och "uthyrning" av löshår.
    Jag kommer vara hos henne i ca 2 timmar för uppsättningen, sen går jag tvärs över gatan till Lust och Fägring för sminkning där även m2b kommer bli pudrad, sen har jag en timme till hos Zarris för påklädning och finputsning. Nånstans där ska vi äta lunch, det blir också hos henne.

Det som ligger närmast i tiden nu är tredje valslektionen imorgon, på torsdag ska vi träffa våra fiolspelare och på lördag ska vi träffa tårtmakaren, det ska bli spännande! Nästa vecka ska jag träffa floristen också....jösses, det börjar verkligen kännas som att det närmar sig!!

• Akvavit

bomsan,
    Vi har tagit privatlektioner på RG's Dala Dansstudio i Falun. De är jättebra! Det kostar 400 kr/par och timme och man får lära sig grundstegen och höger & vänstersväng samt någon liten extra showgrej. Vi ska dit ikväll på vår tredje och antagligen sista lektion.

Alla typ intensivkurser vi kollat i Stockholm kostar över 1000 kr/person, så en totalkostnad på 1200 för oss båda känns väldigt prisvärt. Samt att man kan välja hur man vill lägga upp timmarna i stället för 3 timmar på raken, plus att du ju får läraren för er själva. Och så bokar man en timme i taget, om man vill och orkar fortsätta så gör man det. Vill man bara lära sig grunderna kanske det räcker med en timme.

Det är jättekul!!

• Akvavit

moonstruck ,
    Åh, vad trist och tråkigt att få allt förstört så! Hoppas verkligen att ni får en fantastisk dag som ni själva vill ha den längre fram! Ta hand om er så länge!!

• Akvavit

Hannafia,
    Åh vad kul!! Var hittade du den, och vad blev det? Bild tack!

Caflisch,
    Du är så klart välkommen att snoka här så mycket du vill och ställa frågor!
    Jag har tyvärr ingen koll på södra Dalarna....i alla fall inte söder om Borlänge....

Själv håller vi på och funderar över tårta, har träffat bagaren på Gullans bageri utanför Borlänge. Har så svårt att bestämma vad vi ska ha för stil på tårtan, jag är inte jätteförtjust i de traditionella varianterna....

Vi har även träffat fiolspelarna och bestämt in- och utmarscher, det blir "Brudmarsch till Per och Anna" in och "Trettondagsmarschen" ut. De spelade dem för oss på fiolerna, åh, det kommer bli sååå bra!!!
    Har även bestämt solosånger till kyrkan, det blir "From this moment" av Shania Twain och "Du är allt" av Sonja Aldén.

Jag håller på att sy en cape till mig i fuskpäls, och en liten cape för m2b att ha över axlarna så får han också se lite mysig ut, i svart-grå fuskpäls. Köpte ju en liten jacka i fuskpäls, men jag var inte riktigt nöjd....den var lite för liten egentligen för mig. Ska nog försöka sälja den...

Har bokat tid för provuppsättning hos Zarris, det blir i början av februari. Håller på med festprogrammen, ska börja skriva korta presentationer om gästerna att pula in....

På torsdag ska vi till blomsteraffären och prata brudbukett, det ser jag verkligen fram emot, ska bli så kul!

*pust*

Svar på tråden Dalabrudar 2008, del 2