• Nessan

GBG vettig trevlig kvinnlig gynekolog?

Då jag har blivit kallad på dylika besök har det kommit ett infobrev om att det nu är dags för mig att ringa detta nummer och boka tid för cellprovstagning. Kostnad för besöket är si och så mycket.

De tyckte säkert att de gjorde dig en tjänst som bokat en tid åt dig, men det är klart att det är bättre att få välja själv, en tid som passar ens eget schema någorlunda. Iom att du flyttat till deras område är de ju deras plikt att ansvara för att skicka ut såna här påminnelser om när det är dags för provtagning. Vill du inte gå där är det ju självklart upp till dig att at dina prover någon annanstans.

Sen förstod jag inte riktigt vad huruvida man är oskuld eller inte har att göra med cellprovtagningen? Jag trodde den gällde alla, oavsett om man har haft samlag eller inte, eller?

Själv bor jag inte i GBG så jag kan tyvärr inte komma med tips på bra gyn.mott. där, men lycka till och hoppas du hittar någon du trivs med.

• Nessan

Ok, då är jag med. Tänkte bara på att det ingen som faktiskt frågat mig om saken då jag varit på provtagning. Men man utgår kanske från att alla har sex..?

tågjäntan skrev 2007-12-01 00:52:35 följande:
    Nessanhar man aldrig haft samlag finns det ingen risk att få livmoderhalscanser, för det är ett virus/könssjukdom som är grunden/startar "processen" till cancern och viruset kan man man få genom samlag (det blev kanske rörig - hängde ni med?). om två personer som inte har haft sex tidigare och sedan håller sig till en och samma partner så finns eg inte risken där heller, men de kallas ändå.
Svar på tråden GBG vettig trevlig kvinnlig gynekolog?