• B & S

GBG vettig trevlig kvinnlig gynekolog?

Hej!

Har precis flyttat från ena sidan GBG till andra och helt plöstsligt så damp det ner detta:

Du är här med inbjuden till cellprovs tagning hos XXXXXXXXXX
    kl XX
    dagen XXXXXXXX
    Ring om du inte kan komma denna tid eller behöver recept också mm blablablablabla........
    Här är ett inbetalningkort på 100kr!

VADÅ?? vaddå inbjuden? vadå utsatt tid redan? vadå 100kr? vadå får man inte ens välja manlig eller kvinnlig gynekolog/sköterska som gör det?

Va e det för fel på sveriges sjukvård som skickar ut dessa?! Visst man behöver väl göra dessa för att upptäcka tex cancer MEN vadå kasta upp ett papper i ansiktet på en som om den var obligatorisk och ändå kalla det för en inbjudan?! whatehell liksom????????????? Så himmla fräckt ja har inte ens VALT dem (även om ja flyttat till "deras" område)eller ens kontaktat dem själv om detta!
    Tänk om jag är oskuld och aldrig haft sex?! HAHAHAHAHA

Nu till poängen:
    Jag har en gyn klinik som jag går till men är inte nöjd. Vill byta då jag snart behöver göra en cellprov och ha nytt recept också.
    Men jag vill ha nån som är vettig (vi har alldeles för många galningar inom läkarvården- spec läkare sköterskor e rätt schysta- har jag upptäckt ihop med mina 2 whiplasher) samt nån som är lugn på handen o inte bara trycker in grejer när dem gör tester eller ultraljud från insidan etc.
    Helst inom GBGs området/centrum mm då jag inte e helt bra på "utanför" kanterna.

Jo så ska det vara en KVINNLIG och inte nån man för även om ja inte e råpryd så har ja verkligen inte lust o visa upp mig för okända män med just dem bitarna.

Vad kostar det föresten på klinikerna per besök? min "gammla" kostar det typ 260 eller nåt, minns inte riktigt.

Dessa har jag redan kontaktat men fick inte "plats":
    *Gynekologgruppen
    *Avenykliniken

• Svar på tråden GBG vettig trevlig kvinnlig gynekolog?
  • Misery

hm, skickar de fler om man inte dyker upp första gången?

• Nessan

Då jag har blivit kallad på dylika besök har det kommit ett infobrev om att det nu är dags för mig att ringa detta nummer och boka tid för cellprovstagning. Kostnad för besöket är si och så mycket.

De tyckte säkert att de gjorde dig en tjänst som bokat en tid åt dig, men det är klart att det är bättre att få välja själv, en tid som passar ens eget schema någorlunda. Iom att du flyttat till deras område är de ju deras plikt att ansvara för att skicka ut såna här påminnelser om när det är dags för provtagning. Vill du inte gå där är det ju självklart upp till dig att at dina prover någon annanstans.

Sen förstod jag inte riktigt vad huruvida man är oskuld eller inte har att göra med cellprovtagningen? Jag trodde den gällde alla, oavsett om man har haft samlag eller inte, eller?

Själv bor jag inte i GBG så jag kan tyvärr inte komma med tips på bra gyn.mott. där, men lycka till och hoppas du hittar någon du trivs med.

• Cissi G

Om de inte skulle skicka ut inbjudan med en given gynekolog och tid skulle säkert hälften av alla kvinnor aldrig ta tag i att boka en tid. .

Ingen förolämpning att fråga om du är 23! Det som är förolämpning är att kalla dem som faktiskt är 23 för SNORVALP!! Dessutom har alla manliga gynekologer jag varit hos varit betydligt trevligare och försiktigare än de kvinnliga.

• girlfriend

jag har väldigt svårtatttatag i saker o egladnär jag får en "inbjudan". därhar jag telenr så jag kan ringa dit o boka en annan tid om inte tiden passar mig. sen om man har massa negativa upplevlser av sv sjukvård blir man självklart irriterad, men 100kr e billigt tycker jag

• lillamini

håller med cissi G på alla pungter.
    tycker oxå att manliga är mer försiktiga och i regel trevligare än kvinnliga. och jag blev förolämpad av att bli kallad snorvalp.. råkar nämligen vara 23 och annser mig själv som en vuxen kvinna och bra mamma!

• tågjäntan

Nessan
    har man aldrig haft samlag finns det ingen risk att få livmoderhalscanser, för det är ett virus/könssjukdom som är grunden/startar "processen" till cancern och viruset kan man man få genom samlag (det blev kanske rörig - hängde ni med?). om två personer som inte har haft sex tidigare och sedan håller sig till en och samma partner så finns eg inte risken där heller, men de kallas ändå.

B & S
    som jag uppfattar det är det barnmorskan som tar cellprovet, de gånger jag har blivit kallad har det varit till en barnmorskemottagning och de flesta barnmorskor är kvinnor. jag ville bara nämna det eftersom du sa att du ville ha en kvinnlig gynekolog. inte som ett ilsket mothugg utan som ett konkret fakta. jag hoppas att du hittar någon som du kan känna förtroende för som du kan låta göra provet hos.

• Nessan

Ok, då är jag med. Tänkte bara på att det ingen som faktiskt frågat mig om saken då jag varit på provtagning. Men man utgår kanske från att alla har sex..?

tågjäntan skrev 2007-12-01 00:52:35 följande:
    Nessanhar man aldrig haft samlag finns det ingen risk att få livmoderhalscanser, för det är ett virus/könssjukdom som är grunden/startar "processen" till cancern och viruset kan man man få genom samlag (det blev kanske rörig - hängde ni med?). om två personer som inte har haft sex tidigare och sedan håller sig till en och samma partner så finns eg inte risken där heller, men de kallas ändå.
  • Pink Lady

Jaså behöver ni betala för era prover? Jag har tagit dem nu för andra gången och har inte behövt betala. Är det skillnad mellan Sthlm och Gbg måntro?

• Balinda

det är väl jättebra att bli kallad men behöver dessutom inte gå dit man kan göra provet hos sin egen gynekolog. bara att avboka och sen beställa tid hos sin egen, det gjorde jag.
    För övrigt tycker jag att TS bör han en lite trevligare ton. Frågar man får man svar och ingen här har hoppat på henne eller nåt.
    Är man 23 är man ingen snorvalp.. man kan vara 30 och bete sig hur barnsligt som helst, det sitter inte i åldern!!!!!

Svar på tråden GBG vettig trevlig kvinnlig gynekolog?