• also

Ot Delad vårdnad

Jag och mitt x separerade nyår 01/02 och kom då överrens om att våra 2 barn ska bo hos mig och varannan helg hos honom. Idag är dom 10 och snart 12 år och vi har haft så hela tiden. Han har aldrig haft dom mer än han ska och han har aldrig ringt dom när han inte har dom för att höra hur det är eller bara småprata.
    Jag har suttit på sjukhus X antal ggr, torkat spyor hela nätterna långa, vankat uppe på nätterna, lagat trasiga knän, tröstat när livet är jobbigt. Jag har även betalat all medicin under dessa år (är en hel del med astmabarn) jag har betalat fästinvaccin som han lovade att stå för, glasögon åt dom båda flera par, kläder, skor osv osv han har aldrig gjort något.
    Han fanns inte ens där när vi bodde ihop.
    Igår säger han till mig att han vill att ungarna bor mer hos honom och hans nya fru (som mina barn inte tål för hon är så elak) men han vill bara ett barn i taget.
    Är det någon som vet om han bara kan riva upp vårt avtal sen 5 år och göra som han vill?
    Vad ska jag göra? Jag vill inte att dom bor mer där och dom vill inte heller det.

• Svar på tråden Ot Delad vårdnad
  • also

Indiebrud

Jag har ingen aning hur han tänkts sig när dte gäller barnens umgänge med varandra...

fröken kantarell

Jag har ingen som helst lust att bråka om detta överhuvudtaget

Enligt familjerätten så hamnar vi i samtalsterapi först för att lösa det, och dom lyssnar på vad ungarna har att säga så det blir som barnen vill. 12års gränsen för att få bestämma själv finns inte längre. Det innebär att även min minsta son får var med och tycka.
    Jag hoppas bara att han inte orkar att bråka (det är inte mycket han orkar nämligen) att han ska ge upp när han märker att jag inte gör det

• Champis_Sanna

Jag kan bara inte låta bli att skriva här. Jag är 23 just nu och det är 8, snart 9 år sedan mina föräldrar gick isär. Vi var 4 barn och mina föräldrar tog 2 var. Ja om pappa hade fått bestämma fick vi alla bo hos honom men mamma ville ha med sig mig och min minsta bror. han var då 6 eller 7 år gammal. Vi for mycket illa under tiden vi bodde med mamma och den 1 okt rymde vi hem till pappa efter att han gett oss tillåtelse så skulle ha träffa mamma och berätta på eftermiddagen för vi gick till "skolan" som vanligt. Ja skolan den dagen var hem till pappa. Vi fick byta skola mm när vi flyttade. Vi gick där ungefär 1 månad innan vi båda höll på att gå sönder. Jag bodde hemma 2 år hos pappa sedan fick jag flytta till ett behandlingshem för att försöka reparera mig. Det är först nu när jag blivit utskriven som jag börjar hitta tillbaka och äntligen har tid för min "familj" och kan umgås då ingen av oss visste hur vi skulle vara med varandra. En så kort tid för något sååå korkat! Och vilken tid det tagit att laga skadan. Inte meningen att stjäla din tråd men jag förstår inte varför man ska ta isär barn? Kämpa för det rätta! Jag står på din och barnens sida! *Kram*

• tågjäntan

När man är tolv ska man få bestämma själv hos vilken av föräldrarna man vill bo hos.
    Det är ju inte heller schysst att låta syskon dela på sig!

• also

Tågjäntan

Att man får bestämma själv vid 12 år är borttaget, i stället så lyssnar dom på barnen i alla åldrar så dom själva får avgöra hur dom vill ha det

Champis_sanna

det gör ont att läsa om det du varit med om pga korkade beslut av vuxna
    Kommer inte på något villkor gå med på att dela på mina pojkar

• fröken kantarell

Also jag menade inte att ni skulle bråka jag säger bara att i dom flesta fall när det gått så långt som till rätten blir det ofta bråk och smutskastning, jag hoppas inerligt att ni löser detta innan det går så långt. Lycka till

• förhoppningsis

Hej
    Tänkte försöka blringa lite klarhet i det hela ur ett juridiskt perspektiv.

12 årsgränsen är borta, nu ser man till barnets mognad istället. Mognad är något väldigt subjektivt och kan vara svårt att avgöra utifrån av en person som inte känner barnen, dvs rätten.
    Innan ni hamnar i domstol kommer det bli familjerätten och samarbetssamtal.

Det är väldigt ovanligt att man rycker upp barn från skola mm i den åldern. Barnen måste dock själva förklara för rätten att de inte vill bo hos pappan, det kan vara läskigt för ett barn. Dessutom får inte rätten tro att det är mamman som har påverkat barnen att säga det. (säger inte att det är det som är fallet här, bara berättar hur det funkar)
    Man delar inte på barn om det inte finns spec skäl eller om föräldrarna är eniga om det.

• förhoppningsis

En fråga, hur ser vårdnaden ut? Har ni delad eller har du enskild?

• 8108

Jag har inget klokt att komma med utan vill bara ge er en stärkande kram!!

• 071201

förhoppningsis, Barnen behöver inte vittna i rätten.

• förhoppningsis

Barnen vittar inte, men de ska själva visa att de inte vill bo hos endera föräldern. Det kan räcka med att de vid flertalet gånger sagt det till andra personer som kan vittna om vad barnen sagt

• 071201

De samtalen har familjerätten med barnen på uppdrag av tingsrätten.

• lightfish

Hmm, inte för att måla fan på väggen men det är inte säkert att rätten väljer ta det barnen säger på allvar. Jag vet att de är skyldiga till det enligt lag: att se till barnets bästa men...tja, lag och verklighet är två olika saker.

Svar på tråden Ot Delad vårdnad