• viktualia

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

Det viktigaste är att man hittar en modell som båda känner sig bekväma med!

Maken och jag har delad ekonomi, båda har fortfarande stort behov av att ha de egna pengarna ifred. Han spenderar en massa pengar på bilen som verkligen bara är hans och lägger dessutom en ansenlig summa på sin speciella hobby.

Vår gemensamma ekonomi (för gemensamma utgifter har vi givetvis) är konstruerad så att vi har räknat ut hur stora månatliga utgifter vi har. Och hur stora inkomster vi har. Sedan betalar vi efter andel av inkomsterna. Jag tjänar ca 45% av våra totala inkomster och betalar alltså en summa motsvarande 45% av hyra, mat osv.

Vi har dessutom äktenskapsförord och köper vi hus kommer vi att genom avtal reglera hur insatsen ser ut.

• viktualia

Procentsatstaktiken lär följa med även om löneskillnaderna minskar (jag hoppas på att få en mer anständig lön snart) eller om någon av oss är föräldrarledig - det är väl bara att räkna om?!?

• viktualia
    Zozo skrev 2007-11-30 10:54:44 följande:
    Jag fick förstas spel när jag hörde svärfar begära 2 kr av svârmor för brödet han köpt.. Hon var "skyldig" honom det..
    Sånt håller mina svärisar också på med... MAJGODNÄÄÄÄS!! ORKA!! *suckar utmattad vid tanken*

Motsatsen är mina föräldrar som har helt gemensam ekonomi. Pappa hatar shopping i alla former. Mamma köper allt som behövs, för deras gemensamma pengar. Och pappa gnölar på mamma för att hon handlar. *suck igen* Mamma handlar mycket sällan något onödigt.... men det är klart att hon spenderar mer än pappa...
  • viktualia
    Karga81 skrev 2007-11-30 11:16:26 följande:
    Jag tror man måste "glömma" sitt gamla liv och ekonomi och börja om på en ny kula. Mina pengar och tillgångar är dina och tvärtom.Mina föräldrar har aldrig pekat på ngt och sagt till varandra; detta är mitt, du har ditt.Tror uppofringen med att leva i en enhet som man och hustru är mindre än mervärdet det genererar.Men tror också att man måste hitta en lösning som man själv blir nöjd är bekväm med... Lycka till :)
    Spännande hur olika man kan se på det. Jag vägrar glömma mitt gamla liv, jag har stora behov av att ha egna pengar och kunna stå på egna ben. Vill inget hellre än att dela resten av livet med min make, men vill samtidigt bevara den gamla Vickan med eget liv och egna beslut.

Det viktigaste är väl att alla par hittar en balans där båda mår bra och är överens med lösningen. Det har maken och jag gjort och det hoppas jag att alla andra lyckas med.
  • viktualia

Kassar med julpynt är väl kanske en sak, men när maken köpte båt tillsammans med sin bror i somras var jag hemskt nöjd över att vi har uppdelad ekonomi. Ett idiotköp eftersom maken bara är på platsen där båten står ca 5 dagar per år. Visst diskuterade vi det, men eftersom det är hans pengar fick han göra som han ville. Hade vi haft gemensam ekonomi hade det nog blivit bråk där...

• viktualia
    Karga81 skrev 2007-11-30 11:30:28 följande:
    Viktualia; Håller med, man ska inte försaka sig själv och sina behov.Jag tänker att om man fortsätter ha separata ekonomier att det i längden kan skapa en irritation om man blir kvar i ett min och ditt- tänk, exv; Om du tjänar mer än mig varför ska vi dela på stora inköp, eller varför dela jämt på matkassan når du ändå äter mkt mer än mig osv. Och tyker det skulle vara onödigt.
    Tidigare i tråden har jag avslöjat att makens och min metod är att dela på de gemensamma utgifterna efter andel av inkomsterna. Om jag tjänar 45% av våra totala inkomster, så betalar jag 45% av utgifterna också. Och köper vi möbler och dylikt så ingår de också i den där modellen. Alltså blir det rättvist, som vi ser det.
Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??