• milla1982

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

Sitter här och håller på att betala månadens räkningar och kommer att tänka på jag o min m2b:s ekonomi-situation...

Vi skall gifta oss i mars och då är ju tanken att man skall dela på allt, men när det gäller ekonomin så lyckas jag inte övertyga min m2b att ha gemensam ekonomi. HUR GÖR ALLA ANDRA???

Jag är ganska traditions-fast men hur gör ett modernt gift par egentligen? Min mamma hävdar starkt att vi skall ha delad ekonomi...

Några viktiga speciella förhållanden råder mellan mig och min m2b:

- jag tjänar ca 6500 kr mindre än honom per månad innan skatt..
    - jag är lyckligt lottad och har fått i gåva (förskott av arv typ) en lägenhet som är värd ca 800.000 kr
    - jag är annu mer lottad eftersom jag även kommer att få bygga vår tilltänkta hus på mina föräldrars tomt i framtiden, den är värd ett 2-3 miljoner idag, pengar som jag visserligen inte kan spendera etersom vi har för avsikt att bo där hela livet, det går alltså inte att mäta i pengar på det sättet eftersom de är låsta i fastigheten
    - vi båda har inga studielån trots tre år var på högskola
    - jag har ca 130 tusen i sparkapital, han har typ 300-400 tusen tror jag..

Idag splittar vi på alla gemensamma räkningar så som hyra, lånekostnader, mat, bil osv. Vi köper våra kläder var för sig och när jag går på krogen så betalar jag själv...

Dessutom så hyr jag för tillfället ut min bostadsrätt som jag fått i gåva med en mellanskillnad på 1300 kr per månad som går direkt till mig, vi bor idag i en annan lägenhet som vi betalar lika mkt var för...

När vi gifter oss i mars vill jag gå över till gemensam ekonomi.. fast jag vet inte hur jag skall lägga fram det...kan man gå till en familjejurist eller nått, eller prata med banken kanske???

HUR GÖR ALLA ANDRA I DAGENS MODERNA SVERIGE???

• Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
  • Fru Almqvist

Svårt att säga vad som är rätt och fel. Vi tillhör dom som aldrig ens tjafsar om pengar utan vi har hittat ett sätt som funkar för oss. I vårt fall är det jag som tjänar bättre än min sambo och vi har gjort så att han betalar månadsavgiften till bostadsrättsföreningen medan jag betalar ränta + amortering på vårt bo-lån, sedan betalar jag alla andra räkningar som har med boendet att göra. Jag betalar den mesta maten (mycket p.g.a. att han veckopendlar...) Resten tar vi som det kommer. Mycket enkelt och inget krångel.
    Våra sparkonton/aktier/fonder sköter vi var för sig, men vi har även ett gemensamt sparkonto för sådant som vi vill göra tillsammans... Vet inte om vi är speciellt moderna eller inte, men om jag hade haft något stort arv eller liknande skulle jag nog höra mig för lite hos en jurist eller likn. det kan ju faktiskt t.o.m. finnas något förbehåll om att arvet skall vara enskild egendom om man ärvt genom testamente.

• Pumpkin

För oss är det självklart att ha gemensam ekonomi, även nu när vi "bara" är sambos. När man sen gifter sig (och bildar familj?) förstår jag faktiskt inte alls varför man ska envisas med att ha delad ekonomi - alla som bor under samma tak bör ha samma ekonomiska förutsättningar, tycker JAG.

Varför vill inte din M2B ha gemensam ekonomi? Era tillgångar som ni har nu kan ni ju skydda genom äktenskapsförord, om det är där skon klämmer menar jag.

• Pumpkin

Gemensam ekonomi för oss ser ut som så att vi sätter in våra löner på vårt gemensamma konto, betalar alla lån, räkningar, mat, sparande osv därifrån och det som sen blir över delar vi rakt av på och sätter tillbaka på våra egna konton.

• milla1982

Både lägenheten och tomten är min enskilda egendom enligt papprena, vilket innebär att min sambo känner att han "ligger lite efter" och vill inte betala mer än mig efersom han anser att jag har mer än honom lixom, trots att jag aldrig än så länge fått loss pengarna, det är dock först nu som jag kan casha in 1300 spänn i månaden i hyresintäkt...

anldeningen till att det är enskild egendom är at mina föräldrar inte vill att de pengarna skall tillfalla någon annan vid en eventuell skilsmässa i framtiden...

jag hade helst sett att vi hade en stor gemensam pott som vi plocka pengar ifrån när vi båda behöver...

• Jonna83

ja vi har oxå gemensam ekonomi och det funkar hur bra som helst. Var lite kritisk i början o trodde jag skulle ge upp min "sista sjävständighet" men jag är jätteglad att vi har det nu. Vi har mycket mer koll på vår ekonomi o kan spara mycket mer än vad vi kunde på varsitt håll.
    Och tänk va krångligt det blir när man får barn? Vem ska betala vad och hur gör ni när du ev. är mammaledig o bara får föräldrapenning?

Skydda era respektive tillgångar går alltid att göra med äktenskapsförord. Inge konstigt eller krångligt alls.

• viktualia

Det viktigaste är att man hittar en modell som båda känner sig bekväma med!

Maken och jag har delad ekonomi, båda har fortfarande stort behov av att ha de egna pengarna ifred. Han spenderar en massa pengar på bilen som verkligen bara är hans och lägger dessutom en ansenlig summa på sin speciella hobby.

Vår gemensamma ekonomi (för gemensamma utgifter har vi givetvis) är konstruerad så att vi har räknat ut hur stora månatliga utgifter vi har. Och hur stora inkomster vi har. Sedan betalar vi efter andel av inkomsterna. Jag tjänar ca 45% av våra totala inkomster och betalar alltså en summa motsvarande 45% av hyra, mat osv.

Vi har dessutom äktenskapsförord och köper vi hus kommer vi att genom avtal reglera hur insatsen ser ut.

• love08

vi har haft gemensam ekonomi i flera år trots att vi bara är samos, började nog med det när första barnet kom för 4 år sedan om jag minnsrätt.
    vi låter alla våra inkomster gå in på ett o samma konto och betalar räkningar från det och tar sedan pengar därifrån när vi behöver, har aldrig varit något problem.

något slag samarbete med räningar o liknade "tvingas" man väl till också om ni tex får barn, blir ju ganska stor skillnad i inkomst för den som är föräldraledig.
    tycker som någon anna skrev att, alla som bor under samma tak bör ha samma ekonomiska förutsättningar. för samma situation kan ju uppstå om en tex blir arbetslös eller sjukskriven.

• Little Nikki

Vi har varsin ekonomi men jag tjänar också mycket mindre än han. Vi har dock aldrig några problem för min karl betalar något mer än mig på räkningar å sånt. Det e dock skönt att få rå över sin ekonomi själv. Det kanske e så din man tycker med? Du kanske kan fråga om det e så och om han i så fall kan tänka sig att betala något mer på räkningar å så för han vill väl ändå inte att du ska ha en annan levnadsstandard än vad han har?

• Jonna83

ja gemensam ekonomi är nog helt beroende på vad båda har för syn på pengar skulle jag tro och hur det funkar ihop. (Observera att jag skrev DET inte dom..)

• milla1982

jag har varit inne på procent-sats-taktiken tidigare men aldrig fått igenom den men då var löneskillnaden inte så stor, min m2b har precis bytt jobb vilket innebar ett bra lyft för honom...så nu blir lite annorlunda...

Ingen av oss han någon dyr hobby på sitt håll, vi äger en segelbåt tillsammans som vi båda är lika intresserade av att investera i... :)

När det gäller mamma-ledigheten å är det ju självklart att man får hitta en bra modell för den situationen, detsamma gäller ifall jag ev skal jobba deltid...

Ös på med fler bra argument o tankar för en gemensa ekonomi som jag kan använda, det är nog så jag tycker i grund o botten ändå... tror jag... :)

Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??