• milla1982

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

Sitter här och håller på att betala månadens räkningar och kommer att tänka på jag o min m2b:s ekonomi-situation...

Vi skall gifta oss i mars och då är ju tanken att man skall dela på allt, men när det gäller ekonomin så lyckas jag inte övertyga min m2b att ha gemensam ekonomi. HUR GÖR ALLA ANDRA???

Jag är ganska traditions-fast men hur gör ett modernt gift par egentligen? Min mamma hävdar starkt att vi skall ha delad ekonomi...

Några viktiga speciella förhållanden råder mellan mig och min m2b:

- jag tjänar ca 6500 kr mindre än honom per månad innan skatt..
    - jag är lyckligt lottad och har fått i gåva (förskott av arv typ) en lägenhet som är värd ca 800.000 kr
    - jag är annu mer lottad eftersom jag även kommer att få bygga vår tilltänkta hus på mina föräldrars tomt i framtiden, den är värd ett 2-3 miljoner idag, pengar som jag visserligen inte kan spendera etersom vi har för avsikt att bo där hela livet, det går alltså inte att mäta i pengar på det sättet eftersom de är låsta i fastigheten
    - vi båda har inga studielån trots tre år var på högskola
    - jag har ca 130 tusen i sparkapital, han har typ 300-400 tusen tror jag..

Idag splittar vi på alla gemensamma räkningar så som hyra, lånekostnader, mat, bil osv. Vi köper våra kläder var för sig och när jag går på krogen så betalar jag själv...

Dessutom så hyr jag för tillfället ut min bostadsrätt som jag fått i gåva med en mellanskillnad på 1300 kr per månad som går direkt till mig, vi bor idag i en annan lägenhet som vi betalar lika mkt var för...

När vi gifter oss i mars vill jag gå över till gemensam ekonomi.. fast jag vet inte hur jag skall lägga fram det...kan man gå till en familjejurist eller nått, eller prata med banken kanske???

HUR GÖR ALLA ANDRA I DAGENS MODERNA SVERIGE???

• Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??
  • camillamichael

jag och min sambo har ett konto allt kommer in på det och vi betalar räkningar och det som blir kvar är vårat tillsammans!
    ingen lånar av den andra utan behöver man så har man...vi gör oftast allt tillsammans...det funkar kanon för oss!

• jenba

vi har också genemsam ekonomi och det har vi haft sen vi flyttade ihop. och det har fungerat jääättebra, vi ser liksom över räkningarna varje månad och betalar dem tillsammans och sen så får vi "fickpengar" av det som är kvar efter räkningar. men det är ju redan beräknat i månadsbudgeten som görs inför varje ny lön. så vi har det ganska jämställt.

• Hedebris

vi har ett konto. där sätts barnbidrag, lön och studiebidrag in. sen betalar vi alla räkningar. sen samsas vi om pengarna som är kvar.

vi är inte gifta. men vi ansåg att det kändes löjligt för oss att ha separat ekonomi när vi bor ihop, har barn ihop och planerar att gifta oss.

visst blir det ibland diskussioner om vad man SKA och INTE SKA lägga pengarna på. men det löser sig alltid

• Akvavit

Just nu när vi är sambo har vi ett konto där vi sätter in lika mycket pengar varje månad (vi tjänar ungefär lika mycket). Därifrån dras husräkningar och allt som har med hus och hem att göra, renovering samt gemensamma resor och allt annat som är gemensamt.
    Övriga pengar disponerar vi själva över som vi vill.

När vi gifter oss tror jag vi kommer göra "tvärtom", våra löner får gå till samma konto, sen tar vi ut "månadspeng", någon lämplig summa som gör att vi kan göra vad vi vill, köpa kläder, böcker, övrig hobbyverksamhet, spara till egna grejer och köpa presenter och sånt för, pengar den andra inte har något alls att säga till om.

Vi kommer nog också skriva ett äktenskapsförord, vi har redan pratat om det och är överens. I vårt fall hade jag en lägenhet när vi träffades och därför mer kapital till huset, och det var faktiskt sambon som föreslog äktenskapsförordet.

• Troll-P

Vi får in lönerna på var sitt konto men vi har även flera gemensamma konton: Ett som gemensamma kostnader dras från. Ett som vi sparar på till gemensamma mål (bröllop, resor, hus...). Ett kort som vi kan använda när man handlar mat, äter middag ute, köper möbler osv. Vi tjänar inte lika mycket men båda har en god inkomst och i nuläget betalar vi lika mycket vad gäller återkommande utgifter. Utöver det så beror det på vem som har pengar kvar den månaden. Ex: jag betalade förlovningsringarna eftersom min sambo just betalt vår skidresa. Eftersom vi löpande har en dialog om utgifter och prioriteringar så funkar detta för oss.

I ert fall hade jag skrivit ett förord om tomten och lägenheten. Det berör ju inte bara er utan även din släkt. Det går säkert att skriva något som gäller vid just skilsmässa. Vad gäller arv så tror jag att även om era barn ärver istället för din man, får de ändå inte ta ut sitt arv så länge han lever (gäller ej barn utöver era gemensamma).

• Miss Badger

Så här gör vi:

Jag tjänar några tusenlappar mer än min m2b. Skillnaden mellan våra löner sätts in på ett sparkonto för stora gemensamma utgifter (bröllop, ny bil m.m.). Sedan har vi lika mycket pengar kvar. Vi delar lika på de gemensamma räkningarna. Allt som köps till hushållet eller presenter från oss bägge köps med ett kreditkort som vi sedan betalar hälften på, så behöver man inte fundera på vems tur det är att betala presenter, möbler, mat m.m. Jag betalar alla räkningarna och så för min m2b över hälften av summan till mig. Han kan glömma bort räkningar och sånt så för min sinnesfrids skull tar jag hand om all ekonomi så vet jag att vi inte får påminnelser. Pengarna som blir över behåller var och en och spenderar efter eget tycke. Vill man köpa hobbygrejer så gör man det och vill man spara så gör man det. Ingen av oss lägger oss i vad den andre köper så länge som man kan betala sin halva av räkningarna. För oss känns det rättvist då bägge får lika mycket "fickpengar" och de extra tusenlapparna från min lön går till oss bägge i slutänden.

• 8108

Vi har delad ekonomi som fungerar som så att vi betalar räkningarna efter hur var och ens konto ser ut... har min M2B mycket pengar på sitt konto ena månaden så betalar han de stora räkningarna...
    den som är och handlar betalar maten den gången... nästa gång kanske den andra är och handlar...

nu är jag mammaledig och tar ut så få dagar som möjligt vilket innebär att han betalar det mesta för tillfället,sen när han är pappaledig kommer det att bli tvärtom

Varje månad lägger vi undan pengar, dels via autogiro till bägge barnen på varsitt konto. där dras samma summa från oss båda, dels via autogiro till ett gemensamt buffertkonto för oförutsedda utgifter och sen för vi även över på ett fjärde konto lite nu och då, summan är beroende på hur ekonomin ser ut för tillfället. Dettakonto är ett "nöjeskonto" typ för resor m.m.

Vi har upplevt många olika stadier i de ekonomiska läget under vår tid ihop, allt från luspanka studenter med en alltför hög hyra till en "bra" ekonomi till att den ene haft en bra inkomst medan den andra bara några få tusenlappar i månaden och tvärtom, Men denna modell har alltid funkat för oss och pengar har aldrig varit något vi tjafsat om

• mysifer

vi har ett gemensamt räkningskonto där vi sätter in hälften var till det som ska betalas varje månad. våra mobilräkningar betalar vi själva men allt annat delar vi på. vi har även ett sparkonto där vi sätter in lite olika månad till månad, beroende på hur mycket utgifter vi har haft osv. det som sedan är kvar på våra vanliga konton får var och en spendera som den vill. detta funkar eftersom vi båda läser och får lika mycket (lite) från csn varje månad.

• Nightingale

Vad har det för betydelse att man är gift för ekonomin??

Vi kommer att göra som vi alltid gjort. Icke gemensam ekonomi.

Funkar hur bra som helst för oss!

Båda för över samma summa (4-5000) på ett gemensamt konto där räkningar och mat dras ifrån. Det som blir över för vi över på ett gemensamt sparkonto.

Pengarna utöver de 4-5000kr gör vi som vi vill med.

• Lady o Lufsen

...många skriver typ att "dom gör som dom vill med pengarna som blir över" och inte har gemensam ekonomi...går det inte att göra som man vill för pengarna även MED gemensam ekonomi?

Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??