• Troll-P

GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??

Vi får in lönerna på var sitt konto men vi har även flera gemensamma konton: Ett som gemensamma kostnader dras från. Ett som vi sparar på till gemensamma mål (bröllop, resor, hus...). Ett kort som vi kan använda när man handlar mat, äter middag ute, köper möbler osv. Vi tjänar inte lika mycket men båda har en god inkomst och i nuläget betalar vi lika mycket vad gäller återkommande utgifter. Utöver det så beror det på vem som har pengar kvar den månaden. Ex: jag betalade förlovningsringarna eftersom min sambo just betalt vår skidresa. Eftersom vi löpande har en dialog om utgifter och prioriteringar så funkar detta för oss.

I ert fall hade jag skrivit ett förord om tomten och lägenheten. Det berör ju inte bara er utan även din släkt. Det går säkert att skriva något som gäller vid just skilsmässa. Vad gäller arv så tror jag att även om era barn ärver istället för din man, får de ändå inte ta ut sitt arv så länge han lever (gäller ej barn utöver era gemensamma).

• Troll-P

Haha, min blivande man skulle bli tokig om jag skulle komma hem med en shoppingkasse med julpynt! Men det är för att han tycker vi har för mycket pynt redan.... Kommer jag hem med ett par skor så frågar han ALDRIG vad de kostade, utan "vilka skor ska du slänga så de nya får plats?" (Svaret är naturligtvis: några av dina 15 par svettiga gympadojjor )

Oavsett vilken lösning man har valt är det viktigte att man är överens. Det som funkar för oss idag funkar kanske inte när vi får barn eller hus - då får vi ju ändra på det.

Svar på tråden GEMENSAM EKONOMI???? Hur blir det när man gifter sig??